Tento předmět je zaměřen na podporu a rozvoj kritického
myšlení a na polemické "nastavení mysli" při studiu psychologie. Cílem je osvojení si
některých základních elementů vědeckého myšlení a vědeckého přístupu v psychologii. Rovněž by měly být podpořeny některé studentské dovednosti, zejména psaní odborných textů. V úvodu je předmět postaven na několika
přednáškách, které mají především inspirovat řadou různorodých příkladů.
Ve druhé části je předmět zaměřen na vědeckou komunikaci, akademické psaní a korektní prezentaci výsledků. Věříme, že vás s námi předmět bude bavit a že si například z množství
doporučené literatury najdete takové články nebo knihy, které vás
nejenom zaujmou, ale přijdou vám velmi užitečné jak nyní, tak do
budoucna. Za tým vyučujících
Zbyněk Vybíral
Harmonogram
předmětu PSYb2540 v PS 2024:
Rozpis přednášek
Část první
25. 9. Vybíral
/ Kritické myšlení v psychologii: osobnosti, témata, vodítka
2. 10. Vybíral
/ „Fallacies in reasoning“ a další postupy ohrožující vědeckost
9. 10. Vybíral
/ Serióznost a neserióznost, potřeba obezřetnosti – několik příkladů
16. 10. Vybíral
/ Pseudověda
23. 10. Vybíral
/ Replikační studie a replikační krize (na příkladech)
Část druhá – zatím předběžně, bude ještě drobně pozměněno
(doplněno)
30. 10. Téma
je zatím vyhrazeno
6. 11. Šerek
/ Psaní odborného textu - styl
13. 11. Švestková / Psaní odborného textu - proces výroby
20. 11. Kvardová
/ Příprava prezentace
27. 11. Kvardová
/ Open Science
4. 12. Macháčková,
Šerek /Korektní komunikace vědeckých zjištění médiím a veřejnosti
11. 12. Pátková Daňsová /Věda a pseudověda ve školní a pedagogické
psychologii
18. 12. Vybíral
/ Závěrečné inspirace ke kritickému myšlení
Tři písemné úkoly k ukončení předmětu. Na základě posouzení úkolů je udělena známka.
Úkol č. 1: Co je
z hlediska vědecké psychologie nebo odborného podání v daném textu sporné, resp. mohli bychom o tom diskutovat?
Identifikace problému.
Nechejte se inspirovat kteroukoliv knihou/textem/přednáškou
(autor musí být psycholog); a citujte příslušná tvrzení, jež vás
inspirovala. V návaznosti na
vybrané pasáže (resp. na vybraná tvrzení) argumentujte, proč se vybraná tvrzení
buď zpronevěřují vědeckému myšlení v psychologii nebo jsou
minimálně sporná. Proč vyvolávají přinejmenším pochybnosti a mohly
(měly) by být námětem diskuse.
V knize Psychologie
jinak (2006) vás mohou inspirovat např. strany: 57–63, 69–76, 156–168; o
kategoriích lidí: 77–136. Leccos vás může inspirovat v knize Co je nového v psychologii (2017).
Forma: Text / min. rozsah 1 NS, max. rozsah 2 NS.
Je-li užitečné nebo nezbytné uvést kontext Vámi vybraných tvrzení, uveďte např.
delší pasáž, z níž jste vybírali, v příloze. (Tato příloha ale není
nezbytně nutná.)
Úkol č. 2: Diskuze
v odborném článku
Přečtěte
si následující text: Calfee, R. (2000). What does it all mean? The discussion.
In R. J. Sternberg (Ed.), Guide to publishing in psychology journals (pp.
133-145). Cambridge: Cambridge University Press [dostupný ve studijních materiálech v IS]. Článek obsahuje doporučení, jak má v odborném článku vypadat
dobře napsaná diskuze. Dále najděte jeden libovolný empirický psychologický článek, publikovaný v českém či zahraničním
odborném časopise, který má podle vás špatně napsanou diskuzi. Na základě
přečtených doporučení a doporučení, která byla zmíněna na semináři, popište, v
jakých konkrétních bodech je diskuze posuzovaného článku špatná. U každé výtky
prosím uveďte rovněž přesné znění příslušné pasáže z posuzovaného článku.
Forma:
Min. rozsah 1 NS, max. rozsah 2 NS.
Citované pasáže z posuzovaného článku do zadaného rozsahu
nezapočítávejte. Kromě svého textu odevzdejte rovněž pdf verzi posuzovaného
článku.
Úkol č. 3 („Závěrečný
úkol“): Dobrý popularizační článek
Verze A: Mýtus v
(populární) psychologii („to debunk a myth“)
Vyberte si
z tzv. „Dalších mýtů k prozkoumání“ jeden a o něm připravte podobný
text jako autoři. V knize lze vybrat z 250 „mýtů“.
Verze B: Vlastní
vybrané téma – např. validita výsledků projektivního testu, diskuse o poruchách
osobnosti, o psychopatických rysech, kritické pohledy na existenci primingu atd. – lze zpracovat jako krátkou popularizační přehledovou stať nebo polemický
text Jsou možná další témata a
zaměření závěrečného úkolu, pokud si nebudete jisti akceptováním, konzultujte
s garantem.
Forma: Min. rozsah 4 NS, max. rozsah 5 NS. Předpokládám důkladnou práci s odkazy k
zahraničním pracím.
BODY za ÚKOLY
|
Bodů max. 40
|
Garant hodnocení
|
Datum odevzdání
|
Úkol 1
|
10, min. nutno získat 5
|
Z. Vybíral
|
31. 10. 2024
|
Úkol 2
|
10, min. nutno získat 5
|
J. Šerek
|
30. 11. 2024
|
Úkol 3 (závěrečný)
|
20, min. nutno získat 11
|
Z. Vybíral
|
5. 1. 2025
|
Hodnocení:
A 37-40, B 33-36, C 29-32, D 25-28, E 21-24