Vědecká propedeutika, etika v práci psychologa a kritické myšlení
prof. PhDr. Zbyněk Vybíral, Ph.D.
Vědecká propedeutika, etika v práci psychologa a kritické myšlení

Tento předmět je zaměřen na podporu a rozvoj kritického myšlení a na polemické "nastavení mysli" při studiu psychologie. Cílem je  osvojení si některých základních elementů vědeckého myšlení a vědeckého přístupu v psychologii. Rovněž by měly být podpořeny některé studentské dovednosti, zejména psaní odborných textů. V úvodu je předmět postaven na několika přednáškách, které mají především inspirovat řadou různorodých příkladů. Ve druhé části je předmět zaměřen na vědeckou komunikaci, akademické psaní a korektní prezentaci výsledků. Věříme, že vás s námi předmět bude bavit a že si například z množství doporučené literatury najdete takové články nebo knihy, které vás nejenom zaujmou, ale přijdou vám velmi užitečné jak nyní, tak do budoucna. Za tým vyučujících

Zbyněk Vybíral


Harmonogram předmětu PSYb2540 v PS 2024:

Rozpis přednášek

Část první

25. 9.                    Vybíral / Kritické myšlení v psychologii: osobnosti, témata, vodítka

2. 10.                    Vybíral / „Fallacies in reasoning“ a další postupy ohrožující vědeckost

9. 10.                    Vybíral / Serióznost a neserióznost, potřeba obezřetnosti – několik příkladů

16. 10.                  Vybíral / Pseudověda

23. 10.                  Vybíral / Replikační studie a replikační krize (na příkladech)

 

Část druhá – zatím předběžně, bude ještě drobně pozměněno (doplněno)

30. 10.                  Téma je zatím vyhrazeno

6. 11.                    Šerek / Psaní odborného textu - styl

13. 11.                  Švestková / Psaní odborného textu - proces výroby

20. 11.                  Kvardová / Příprava prezentace

27. 11.                  Kvardová / Open Science

4. 12.                    Macháčková, Šerek /Korektní komunikace vědeckých zjištění médiím a veřejnosti

 

 

11. 12.                  Pátková Daňsová /Věda a pseudověda ve školní a pedagogické psychologii

18. 12.                  Vybíral / Závěrečné inspirace ke kritickému myšlení


Tři písemné úkoly k ukončení předmětu. Na základě posouzení úkolů je udělena známka.

Úkol č. 1: Co je z hlediska vědecké psychologie nebo odborného podání v daném textu sporné, resp. mohli bychom o tom diskutovat? Identifikace problému.

Nechejte se inspirovat kteroukoliv knihou/textem/přednáškou (autor musí být psycholog); a citujte příslušná tvrzení, jež vás inspirovala. V návaznosti na vybrané pasáže (resp. na vybraná tvrzení) argumentujte, proč se vybraná tvrzení buď zpronevěřují vědeckému myšlení v psychologii nebo jsou minimálně sporná. Proč vyvolávají přinejmenším pochybnosti a mohly (měly) by být námětem diskuse.

V knize Psychologie jinak (2006) vás mohou inspirovat např. strany: 57–63, 69–76, 156–168; o kategoriích lidí: 77–136. Leccos vás může inspirovat v knize Co je nového v psychologii (2017).

Forma: Text / min. rozsah 1 NS, max. rozsah 2 NS. Je-li užitečné nebo nezbytné uvést kontext Vámi vybraných tvrzení, uveďte např. delší pasáž, z níž jste vybírali, v příloze. (Tato příloha ale není nezbytně nutná.)

 

Úkol č. 2: Diskuze v odborném článku

Přečtěte si následující text: Calfee, R. (2000). What does it all mean? The discussion. In R. J. Sternberg (Ed.), Guide to publishing in psychology journals (pp. 133-145). Cambridge: Cambridge University Press [dostupný ve studijních materiálech v IS]. Článek obsahuje doporučení, jak má v odborném článku vypadat dobře napsaná diskuze. Dále najděte jeden libovolný empirický psychologický článek, publikovaný v českém či zahraničním odborném časopise, který má podle vás špatně napsanou diskuzi. Na základě přečtených doporučení a doporučení, která byla zmíněna na semináři, popište, v jakých konkrétních bodech je diskuze posuzovaného článku špatná. U každé výtky prosím uveďte rovněž přesné znění příslušné pasáže z posuzovaného článku.

Forma: Min. rozsah 1 NS, max. rozsah 2 NS.  Citované pasáže z posuzovaného článku do zadaného rozsahu nezapočítávejte. Kromě svého textu odevzdejte rovněž pdf verzi posuzovaného článku.

 

Úkol č. 3 („Závěrečný úkol“): Dobrý popularizační článek

Verze A: Mýtus v (populární) psychologii („to debunk a myth“)

Vyberte si z tzv. „Dalších mýtů k prozkoumání“ jeden a o něm připravte podobný text jako autoři. V knize lze vybrat z 250 „mýtů“.

Verze B: Vlastní vybrané téma – např. validita výsledků projektivního testu, diskuse o poruchách osobnosti, o psychopatických rysech, kritické pohledy na existenci primingu atd. lze zpracovat jako krátkou popularizační přehledovou stať nebo polemický text Jsou možná další témata a zaměření závěrečného úkolu, pokud si nebudete jisti akceptováním, konzultujte s garantem.

Forma: Min. rozsah 4 NS, max. rozsah 5 NS. Předpokládám důkladnou práci s odkazy k zahraničním pracím.

 

BODY za ÚKOLY

 

 

Bodů max. 40

Garant hodnocení

Datum odevzdání

Úkol 1

10, min. nutno získat 5

Z. Vybíral

31. 10. 2024

Úkol 2

10, min. nutno získat 5

J. Šerek

30. 11. 2024

Úkol 3 (závěrečný)

20, min. nutno získat 11

Z. Vybíral

5. 1. 2025

 

Hodnocení:

A 37-40, B 33-36, C 29-32, D 25-28, E 21-24

Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 23. 9. 2024 do 29. 9. 2024.
Kapitola obsahuje:
1
PDF
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 30. 9. 2024 do 6. 10. 2024.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 7. 10. 2024 do 13. 10. 2024.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 14. 10. 2024 do 20. 10. 2024.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 21. 10. 2024 do 27. 10. 2024.
Učitel doporučuje studovat od 28. 10. 2024 do 3. 11. 2024.
Učitel doporučuje studovat od 4. 11. 2024 do 10. 11. 2024.
Učitel doporučuje studovat od 11. 11. 2024 do 17. 11. 2024.
Kapitola obsahuje:
1
PDF
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 18. 11. 2024 do 24. 11. 2024.
Kapitola obsahuje:
1
Obrázek
1
PDF
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 25. 11. 2024 do 1. 12. 2024.
Učitel doporučuje studovat od 2. 12. 2024 do 8. 12. 2024.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 9. 12. 2024 do 15. 12. 2024.
Učitel doporučuje studovat od 16. 12. 2024 do 22. 12. 2024.
Předchozí