První, co se Dana rozhodla změnit bylo Honzovo pracovní místo, aby k němu byla blíž a snadno mohla monitorovat, co dělá a zda nepotřebuje pomoc. Aby toto opatření nepůsobilo pro Honzu jako trest, sdělila všem, že bude v zeměpise určovat zasedací pořádek ona a je pravděpodobné, že jej bude v průběhu roku ještě měnit. Na tomto kroku se dohodla s třídní učitelkou, která si také Honzových obtíží všimla a žáky/žákyně na tuto změnu připravila. Třídní učitelka také přistoupila k určitým změnám v zasedacím pořádku, které deklarovala již na začátku školního roku v adaptačním týdnu. Své rozhodnutí žákům/žákyním obě zdůvodnily tím, že pro ně vyberou místo, které podpoří to, aby se jim co možná nejlépe učilo.
Co jsou podpůrná opatření 1. stupně? a PLPP?
Podpůrná opatření prvního stupně jsou definována vyhláškou č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných (ve znění pozdějších předpisů) jako mírné úpravy metod, organizace a hodnocení vzdělávání konkrétního žáka. Tyto mírné změny v běžně uplatňovaných metodách a postupech časové a místní organizaci výuky či způsobech a obsahu hodnocení mají žáky podpořit ve vzdělávacím procesu nebo v zapojení do kolektivu spolužáků. Přehled podpůrných opatření 1. stupně naleznete v Příloze č. 1 vyhlášky č. 27/2016 Sb., popis jejich aplikace naleznete např. v Katalogu podpůrných opatření.
Příklad podpůrného opatření 1. stupně
Plán pedagogické podpory
Pokud je třeba u žáka/žákyně uplatnit více podpůrných opatření 1. stupně, je vhodné zpracovat plán pedagogické podpory (PLPP). V plánu jsou konkretizovány obtíže či potřeby žáka, na které uplatňovaná opatření reagují, definovány cíle podpory a popis uplatňovaných opatření.
Protože je povinností poskytování podpůrných opatření 1. stupně nejpozději po 3 měsících vyhodnotit, obsahuje také informace ke způsobu a výsledkům vyhodnocení.
Prostudujte si postup tvorby plánu v následujících článcích:
Stáhněte si editovatelný formulář plánu pedagogické podpory (.pdf). Do formuláře zpracujte návrh plánu pedagogické podpory pro Honzu.
Odevzdejte do níže uvedené odevzdávárny.
Ke zpracování Honzova plánu můžete jako inspiraci využít:
- vzorově zpracované plány (Vzorové dokumenty: zapojmevsechny.cz)
- metodické video (Plán podpory žáka: podporainkluze.cz)
- nebo metodické informace (Podpora koncentrace: podporainkluze.cz)
Po úspěšném dokončení kurzu dostanete přístup ke vzorově zpracovanému plánu pro Honzu.