Antropomotorika a biomechanika (pilot)
Zákony ontogeneze
- Zákon celistvosti a jednoty organismu – změny motorických funkcí jsou v úzké souvislosti se změnami tělesnými a psychickými.
- Zákon nezvratnosti a neopakovatelnosti – vývoj probíhá po etapách a jejich sled je nezvratitelný.
- Zákon diferenciace a specializace – postupem věku dochází k účelové diferenciaci motoriky, vzrůstá interindividuální variabilita.
- Zákon nerovnoměrnosti – velikost vývojových změn neprobíhá rovnoměrně – zjednodušeně ve fázích vzestupu, kulminace a involuce, regrese.
- Zákon asynchronie – vývoj všech změn organismu probíhá sice podle zákona celistvosti, ale asynchronně. Střídá se období akcelerace a relativního klidu – periodicita, vývoj jednotlivých orgánů – alternace. Tak se objevují v ontogenezi motoriky období, která jsou optimální pro rozvoj motorických schopností člověka – senzibilní období.
- Zákon jednoty biologického a sociálního – vývoj lidského organismu probíhá jako proces socializace.
- Vývoj pohybů probíhá od všeobecnějších ke specifickým. Novorozenec pohybuje nejdříve celým tělem a postupně i jednotlivými částmi.
- Vývoj pohybů probíhá podle proximodistálního zákona (od hlavní osy těla k obvodu). Nejdříve ovládá dítě celé končetiny a až později prsty.
- Vývoj pohybu probíhá od symetrických k asymetrickým pohybům, podle kontralaterální zásady. Dítě dříve pohybuje oběma rukama než každou zvlášť, oběma očima a až potom jedním okem.
- Dříve se získávají cyklické než acyklické pohyby. Cyklické, pravidelně se opakující pohyby (chůze, běh apod.) vykonávají děti dříve a raději než pohyby acyklické (skoky).
- Vývoj pohybů je svázaný s cítěním pohybu. Zpočátku jedinec pohyby necítí, a jsou proto chybné. Vývoj pohybu podléhá stupňovitému učení se pohybům a postupné kontrole pohybů. S věkem dítě stále víc ovládá své pohyby.
- Vývoj pohybů směřuje k jejich zvnitřnění. Spontánní pohybové reakce jsou postupně ovládnuty. Příkladem může být redukce pohybů při čtení. Nejdříve se začíná číst nahlas, potom pracují jen rty a nakonec jen oči.
- Vývoj pohybů probíhá dle zásady asociace a disociace, syntézy a analýzy. V raném dětství probíhají procesy vzestupu a skladu, v pozdější dospělosti procesy rozkladu a zániku pohybů.
- Vývoj pohybu probíhá nejdříve v rámci proprioreceptorů a tangoreceptorů, později v rámci telereceptorů. Je to tak proto, že receptory pohybu a dotyku jsou fylogeneticky starší než receptory sluchu a zraku.