Sortimentní politika, nákup a cenotvorba

Vizuální merchandising

Vizuální merchandising může být definován jako proces podporování prodeje produktů pomocí vytváření obrazů v mysli, které vnuknou potencionálnímu zákazníkovi myšlenkou k nákupu. 

Jiná definice: 

„Způsob prezentování vystavených výrobků efektivně tak, aby se zvýšil zájem zákazníka o produkt  a bylo ovlivněno nákupní chování zákazníka podle potřeb obchodníka:

Důležité aspekty vizuálního merchandisingu - prostor a místo:

 Prostor (rozsah) pro kategorii a její umístění v prodejně (i v e-shopu)
 Prostor pro jednotlivé produkty v kategorii a jejich umístění na daném místě (regál, plocha…)
 Počet, typ a umístění dalších vizuálních prvků v prodejně (i na webu)

Prvky vizuálního merchandisingu:

 Barvy
 Hudba a zvuky obecně (byť působí na jiné smysly než zrak)
 Vůně (to samé jako hudba)
 Světlo
 Teplo (viz výše)
 Velikost zboží a výstavního prostoru (např. regál)
 Tvar produktu a tvary výstavních a obslužných prostředků a zařízení…co všechno vytváří atmosféru prodejny)
Vzhled výstavních prostředků a zařízení
Materiály použité pro výstavní a obslužní zařízení a pro stavební prvky prodejny (podlahy, zdi, stropy, výlohy)
Vzhled, tvar a materiál svítidel
 Obaly
 Personál - oblečení, vzhled, upravenost, vystupování
 Obrazy, plakáty, reklamy
Rozmístění v prostoru včetně míry zaplnění - přehlednost