Týden 12 / Sémiotika, poezie obrazu, mytologie
přednáší: doc. Mgr.art. Helena Lukášová, ArtD.
S É M I O T I K A , M Y T O L O G I E , P R O P A G A C E A P R O P A G A N D A
Tato přednáška se věnuje nauce o znaku - sémiotice, rozebírá dualistické a triadické pojetí znaku. Dále představuje možnosti vizuální !poezie" při kódování významu do obrazu. Mytologie podle Rolanda Barthse je teorie o povaze reklam, které odkazují na skutečnost, která neexistuje a je zastoupena mýtem.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
P R E Z E N T A C E
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
O B S A H P Ř E D N Á Š K Y
Reklama - kontroverze
Především představení práce Oliviera Toscaniho a jeho kontroverznímu přístupu k reklamním kampaním. Je etické využívat prostor reklamy pro sdělování závažných společenských témat? Nebo se jedná a využití tohoto komunikačního kanálu k širší veřejnosti?
Sémiotika
Nauka o tvorbě znaku ve vizuální komunikaci. Ferdinand de Saussure - zakladatel sémantiky - nauky o jazyku. Dualistické pojetí znaku - jednota označujícího a označovaného je pevně daná. Jazyk lze zkoumat jako formální systém, jako strukturu.
Charles Sander Pierce - triadické pojetí znaku - mezi označovaným a označujícím není pevně daný vztah, stojí mezi nimi akt interpretace, bez které by nebylo možné znakům přisuzovat význam. Pierce se považuje za zakladatele sémiotiky (sémiologie) - nauky o znaku ve vizuální komunikaci.
Klasifikace znaků podle Pierce: Ikona, index, symbol.
Ikona, index, symbol
Čtení znaku
Pojmenování . arbitrární znak z přirozeného jazyka / označení - přiřazení nejazykového znaku
Semióza - proces přiřazování, sémiosféra - abstraktní prostor, kde komunikace probíhá (kde je čtení znaků kulturně kodifikované)
Obraz jako poezie
Kontext, syntax, metafora, synekdocha (metonýmie), personifikace, ironie, oxymorón, satira, apropriace, mystifikace
Mytologie
Mytologie podle Rolanda Barthese: Reklama je ukázkou tvorby mýtů, odkazuje na skutečnost, která neexistuje - mýtus. Mýtus: - jeho princip, spočívá v tom, jak přeměňuje dějiny na přirozenost od mýtu se čeká bezprostřední účinek. Každý sémiologický systém je systémem hodnot, avšak konzument mýtu pokládá signifikaci za systém faktů : mýtus je čten jako faktický systém, ačkoli je pouze systémem sémiologickým. viz. odkazy v prezentaci na různé příklady.
Propagace / propaganda
Mýtus podle Barthse bývá někdy považován i za ideologii.
Propagace: veřejné uvádění ve známost umění, sport, reklamy, knihami, plakáty.
Propaganda: veřejné šíření, často demagogické prosazování myšlenek, názorů s cílem získat dlouhodobé přivržence. Je to systematické vytváření žádoucího společenského vědomí prezentování uspořádaných ideí , teorií nebo názorů.
Propaganda oslavná / očerňující.
Edward Bernays je zakladatelem Public Relation. Pochopil jak lze manipulovat masy, jak zprostředkovat informaci a mít pod kontrolou očekávanou reakcí.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
D O P L Ń U J Í C Í M A T E R I Á L Y