Média a společnost v 21. století

(7) Média a veřejné mínění: Hlas lidu, hlas zboží?

Není jistě pochyb o tom, že média a veřejné mínění k sobě jaksi patří. Média veřejné mínění spoluutvářejí, jsou jeho zdrojem, informují o něm… Jenže – co to je ono veřejné mínění? Co to znamená, že se média podílejí na jeho utváření a jak to vlastně dělají? A proč některá témata a některé postoje ve veřejném mínění rezonují a stávají se mainstreamem, zatímco jiná témata ja jiné postoje slábnou nebo zcela utichají? 


V přednášce se potkáme s těmito koncepty a tématy:

  • Mediální publika: konzumenti, nebo občané?
  • veřejné mínění jako zdroj (modelové publikum, populismus), jako cíl (reklama, politická komunikace), jako artikl (data, velká data)
  • spirála mlčení
  • kultivační teorie (mainstreaming)


Koncepty, které můžete zvolit k tématům svých závěrečných dopisů, a literatura k nim:


Spirála mlčení

Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/fss/jaro2024/CORE030/um/prednaska_07/hayes___matthes_2014.pdf
Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/fss/jaro2024/CORE030/um/prednaska_07/mcquail_2009_pp_534-537.pdf



Kultivační teorie


Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/fss/jaro2024/CORE030/um/prednaska_07/jamieson___romer_2015.pdf
Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/fss/jaro2024/CORE030/um/prednaska_07/mcquail_2009_pp_512-514.pdf