Politická ekonomie médií

Seminář 8: Mediální vlastnictví

Čtvrtek 28.3. (Blok seminářů 7 a 8)

Asi není potřeba dlouze vysvětlovat proč je vlastnictví médií klíčové – kromě ekonomické moci s sebou často nese také moc politickou a nesmíme zapomenout ani na moc symbolickou. Jak různé společnosti regulují vlastnictví médií? Jak regulátoři reagují na nové hráče – jako Facebook nebo Twitter? Jsou trhy a hospodářská soutěž nejlepší zárukou pro společensky přínosné fungování médií?  


Povinná četba:

Freedman, D. (2014) “Metrics, models and the meaning of media ownership,” International Journal of Cultural Policy, 20(2), 170-185, DOI: 10.1080/10286632.2012.752821 

Doporučená četba:

“A Propaganda Model” In Herman, E. a Chomsky, N.: Manufacturing Consent. Pantheon 1988.

Svantesson, D. J. B. and van Caenegem, W. (2017) “Is it time for an offence of ‘dishonest algorithmic manipulation for electoral gain’?”, Alternative Law Journal, 42(3), pp. 184–189. doi: 10.1177/1037969X17730192.

Sjøvaag, H. & Krumsvik, A.H. (2018) In Search of Journalism Funding, Journalism Practice, 12:9, 1201-1219, DOI: 10.1080/17512786.2017.1370972

Ne-akademické zdroje:

Warren, E. (2019) “Here is How We Can Break Up Big Tech.“ Medium, https://medium.com/@teamwarren/heres-how-we-can-break-up-big-tech-9ad9e0da324c

What Does Media Concentration Do to a Country?

https://www.youtube.com/watch?v=gEcq8c90IOw

J. Curran (May 2002) ‘Global Media Concentration: Shifting the Argument’, Open Democracy, https://www.opendemocracy.net/media-globalmediaownership/article_37.jsp accessed 16 February 2020.