Politická ekonomie médií

Seminář 12: Závěrečné zhrnutí a budoucí trendy ve výzkumu politické ekonomie médií

Středa 3.4. (Blok seminářů 11 a 12)

Pro tento seminář není zadaná žádná nová četba.

 

Zadání závěrečné seminární práce:

Odevzdání přes odevzdávárnu předmětu nebo emailem, termín: 10.6. 2024  

1. Analýza mediální komodity (rozsah: 2000 slov, odkazy na literaturu a další zdroje nejsou součástí rozsahu

Vyberte si jednu konkrétní mediální komoditu a vysvětlete její postavení/roli v širším systému produkce mediálních artefaktů. Například se zajímáte o Star Wars, pro analýzu si vyberete jeden film nebo originální trilogii a budete se pak snažit odpovědět na tyto otázky (není nutné – nebo dokonce možné – odpovědět na všechny a v průběhu svého výzkumu možná narazíte na jiné důležité data): 

      Historie/kontextuální informace o komoditě

      Kdo nebo která organizace vlastní copyright nebo patent?

      Která společnost vyrábí komoditu a jaká je vlastnická struktura dané společnosti? 

      Jak je komodita distribuovaná? Které spoločnosti jsou součástí distribuční sítě a kdo je vlastní? 

      Kolik stojí výroba komodity?

      Jak/kde se komodita konzumuje?

      Jakou roli hraje reklama pro tuto komoditu? 

      Je komodita dostupná v jiných formátech/v jiné podobě?

      Je komodita distribuovaná místně, regionálně, celonárodně a mezinárodně?

Ve své analýze odkazujte na znalosti z literatury pro kurz a seminárních diskusí a na veřejně dostupné údaje (např. výročné zprávy, údaje z registrů apod.)

 

2. Profil mediální organizace (rozsah: 1000 slov, odkazy na literaturu a další zdroje nejsou součástí rozsahu

Vyberte si korporaci, společnost nebo jinou organizaci, která je součástí komunikačního nebo mediálního průmyslu. Shromážděte dostupné informace a analyzujte je na základě znalostí z četby a seminárních diskusí.  

Profil zahrnuje (pokud jsou informce dostupné):

      stručný přehled historie organizace

      organizační struktura, činnosti, organizační politika 

      základní finanční informace (obrat, příjmy, aktiva, podíl na trhu, podíl akcionářů apod.)

      internacionalizace

      graf, obrázek nebo jiné vizuální znázornění organizační struktury (mateřská společnost, divize, dodavatelé, partnerské organizace apod.)

      v závěru profilu odpovězte na otázku: „jaká je základní obchodní činnost této organizace“?

Kromě základního textu (rozsah 1000 slov), můžete taky použít přílohy pro méně důležité ilustrace, tabulky apod. Profil musí obsahovat odkazy na zdroje. Wikipedia a webové stránky organizace/korporace jsou dobrým východiskem, ale potřebujete použít i jiné zdroje.  

V semináři 9 se budeme podrobně zabývat závěrečnou seminární prací. Je vhodné si  svoji volbu komodity a organizace nebo korporace se mnou domluvit.  

 




Následující