Projděte si osnovu předmětu a zamyslete se nad tím, jaká jsou vaše konkrétní očekávání. Co byste si z předmětu chtěli odnést? Na co se těšíte nejvíce?
Úvod, vzdělávání a proměna médií
Seznámení se a praktické informace
Na začátku jsme se společně seznámili a domluvili si, že si budeme všichni vzájemně tykat. Zahráli jsme si několik her na zapamatování jmen a ice-breakerů - a rovnou si i řekli, jak by se takové hry dali využít v mediálním a informačním vzdělávání. V příští lekci si ještě zahrajeme jiné, další hry, abychom si jména zopakovali a seznámili se i s těmi, kdo nebyli na první lekci.
Přítomní studenti si v brainstormingu společně nastavili dohody pro to, aby se jim společně lépe pracovalo a cítili bezpečné prostředí: respekt k ostatním názorům, možnost říct "nevím", vzájemná podpora, poslouchat když někdo mluví, vzájemně se nerušit a neskákat si do řeči. Také se shodli, že jim v soustředění pomůžou přestávky.
Proběhlo také hlasování o pauze mezi jednotlivými lekcemi, studenti rozhodli, že tato pauza bude co možná nejkratší, abychom končili dříve než podle rozvrhu. Nebude tedy moc dlouhá pauza na oběd, studenti si budou nosit své občerstvení s sebou a dobrovolně mohou přinést i něco na sdílení pro ostatní.
K úspěčnému ukončení předmětu je potřeba:
- Účast na 5 setkáních (10:00-13:30)
- Aktivní účast v hodinách (zapojování se do aktivit, diskusí)
- Příprava vlastní aktivity (bude zpřesněno v průběhu semestru)
Každý také sdílel svá očekávání.
Proměna médií
Mluvili jsme o tom, jak se proměňují média. Zmínili jsme důležité milníky jako jeskynní malby, vynález písma, knihtisk, rozhlas, televizi, internet, sociální sítě. Každá z těchto revolucí měla vliv na člověka jako jedince i na společnost jako celek. Více jsme se poté zastavili u rozdílu mezi tradičními a novými médii. Mluvili jsme také o exponenciálním nárůstu informací a z něj plynoucím informačním přetížení.
Prezentace
Kde se o tom dozvědět více?
- Global social media statistics research summary 2024
- ABC ČR: Data o prodaném nákladu deníků v ČR
- Statista: Digital data growth
- Vinohradská 12: Jak nám Facebook změnil život
- Briggs, A., & Burke, P. (2009). A social history of the media : from Gutenberg to the Internet (3rd ed.). Polity.
- Večeřa, P. (2015). Úvod do dějin tištěných médií. Grada Publishing.
Učící styly
Na hře s míčkem jsme si demonstrovali teorii Kolbova cyklu učení a vysvětlili si typologii učících stylů dle Honeyho a Mumforda. Kolbův cyklus jsme také aplikovali na vzdělávací téma o psaní novinového článku. Každý se pak zamyslel, do jaké "škatulky" nejvíce spadá. Poté jsme si představili jednotlivé vzdělávací metody a řešili jsme, které z metod jsou vhodné pro jednotlivé učící styly.
Prezentace
Kde se o tom dozvědět více?
- Slabikář neformálního vzdělávání - kapitoly Styly učení a Metody a techniky neformálního vzdělávání
- Honey and Mumford Learning Styles (Youtube video)
- Kolb, D. A. (1984). Experiential learning : experience as the source of learning and development. Prentice Hall