SPROC Inkluzivní speciální pedagogika
Porucha vývoje intelektu (dříve mentální postižení) x Demence
Porucha vývoje intelektu (dříve mentální postižení)
- postihuje všechny složky osobnosti (duševní, tělesné, sociální)
- trvale porušená poznávací schopnost
- stav charakterizovaný celkovým snížením intelektových schopností
- vrozené nebo časně získané postižení (do 2 let života)
- lehká
- nejvýraznější problémy v období školní docházky
- konkrétní mechanické myšlení,
- omezená schopnost logického myšlení
- slabší paměť, vázne analýza a syntéza
- JM, HM lehce opožděna
- rozvoj sociálních dovedností zpomalen
- afektivní labilita, impulzivnost, úzkostnost, zvýšená sugestibilita
- nejvýraznější problémy v období školní docházky
- středně těžká
- rozvoj myšlení a řeči výrazně opožděn - přetrvává do dospělosti
- řeč - jednoduchá, obsahově chudá, často agramatismy, věty velmi jednoduché
- trvale celková neobratnost, neschopnost jemných úkonů
- emocionální labilita, nepřiměřené afektivní reakce
- těžká
- hluboká
Demence
- proces zastavení, rozpadu mentálního vývoje po 2. roce života
- příčiny:
- porucha, nemoc, úraz mozku, zánět mozkových blan, poruchy metabolismu, intoxikace, nádory, duševní poruchy
- postupné zhoršování
- nepostihuje všechny složky najednou, ale postupně
- projevy:
- poruchy paměti, orientace, úsudku
- schopnosti abstraktního myšlení, pozornosti,
- motivace, emotivity, chování, komunikace
- --> až celková degradace osobnosti