Úvod do kurzu + spolupracující profese
V prvním týdnu má studující povinnost seznámit se se sylabem předmětu.
Při zahájení kurzu obdržíte informační email obsahující organizační pokyny, pokyny pro ukončení předmětu a doporučení pro studium. V průběhu kurzu je student povinen nastudovat si kromě obsahu interaktivních osnov také povinnou literaturu. Konzultace je možná po individuální domluvě prostřednictvím emailu: vrubel.m@mail.muni.cz
Cílem předmětu je seznámit studující se základními diagnostickými metodami vyšetření funkčního vidění u dětí se zrakovým postižením, dospělých a seniorů se zrakovým postižením a osob s kombinovaným postižením. Studující se seznámí s prací zrakových tarapeutů, s medicínskými i speciálně pedagogickými testy na vyšetření zrakové ostrosti, zorného pole, kontrastní citlivosti, barvocitu a dalších zrakových funkcí. Studující se naučí tyto testy využívat.
Základní terminologie oboru
Speciální pedagogika
- Jako samostatný obor uznána na přelomu 19. a 20. století
- Původně se této problematice věnovali lékaři. Pedagogickým oborem se stává až od poloviny 20. století.
Oftalmopedie (ophtalmos = oko; paidea = výchova)
- obor speciální pedagogiky, zabývající se výchovou, vzděláváním a rozvojem osob se zrakovým postižením
- stejně zaměřený obor se také na jiných univerzitách (UK, UP) nazývá: Tyflopedie (tyflos = slepý) X tento název může zkreslovat celkové zaměření oboru
Cílová skupina: žák, dospělý, senior se zrakovým postižením
Terminologie: správně - osoba se zrakovým postižením X špatně - zrakově postižený, handicapovaný
Posun v pohledu na osoby se zrakovým postižením
Změna proběhla se zavedením nové klasifikace Světové zdravotnické organizace: Mezinárodní klasifikace funkčních schopností, disabilit a zdraví (ICF) - odkaz: www.who.int
dosavadní medicínský model chápání postižení se změnil na funkční integrovaný biopsychosociální model
⇒postižení je vnímáno jako univerzální lidská zkušenost, důraz je kladen na funkční schopnosti člověka
Spolupracující profese:
Oftalmolog - lékař se zaměřením na oční lékařství
Optometrista - zdravotnický pracovník
dle vyhlášky o činnostech zdravotnických pracovníků se zaměřuje na:
(1) Optometrista vykonává činnosti podle § 3 odst. 1 a dále bez odborného dohledu a bez indikace může
a) doporučovat vhodné druhy a úpravy brýlových čoček,
b) provádět poradenskou činnost v oblasti refrakčních vad, včetně druhů kontaktních čoček a jejich vhodného použití,
c) přejímat, kontrolovat, ukládat léčivé přípravky10), manipulovat s nimi a zajišťovat jejich dostatečnou zásobu,
d) přejímat, kontrolovat a ukládat zdravotnické prostředky a prádlo, manipulovat s nimi a zajišťovat jejich dezinfekci a sterilizaci a jejich dostatečnou zásobu.
(2) Optometrista bez odborného dohledu a bez indikace u osob starších 15 let věku může
a) vyšetřovat zrakové funkce a provádět metrická vyšetření refrakce oka, určovat refrakční vadu a provádět korekce,
b) rozhodovat, zda je ke korekci refrakční vady vhodné použít dioptrické brýle, individuálně zhotovený zdravotnický prostředek, kontaktní čočky nebo speciální optické pomůcky, a předepisovat je, zhotovovat a opravovat,
c) vyšetřovat v oblasti předního segmentu oka pro potřeby korekce refrakčních vad,
d) provádět poradenskou činnost v oblasti refrakčních vad,
e) při podezření na oční onemocnění doporučovat pacientům vyšetření u lékaře se specializovanou způsobilostí v oboru oftalmologie,
f) aplikovat kontaktní čočky a předávat je s poučením a doplňkovým sortimentem pacientům a provádět jejich následné kontroly.
(3) Optometrista pod odborným dohledem očního lékaře se specializovanou způsobilostí v oboru oftalmologie může provádět
a) činnosti uvedené v odstavci 2 u osob mladších 15 let,
b) vyšetření na oftalmologických diagnostických přístrojích; tato vyšetření však nehodnotí a nestanovuje diagnózu.
Ortoptista - zdravotnický pracovník
(1) Ortoptista vykonává činnosti podle § 3 odst. 1 a poskytuje specifickou ošetřovatelskou péči pacientům s oční poruchou, ve spolupráci s lékařem vykonává činnosti při poskytování preventivní, léčebné, diagnostické a dispenzární péče s cílem dosažení co nejlepší zrakové ostrosti a navození jednoduchého binokulárního vidění u vrozených i získaných očních vad. Přitom bez odborného dohledu a bez indikace zejména může
a) navrhovat, zhotovovat a udržovat cvičební ortoptické pomůcky, pečovat o ortoptické vyšetřovací a léčebné přístroje,
b) edukovat pacienty a jejich rodiče, případně jiné pečující osoby o léčbě a léčebném výcviku,
c) provádět screening očních vad u dětí,
d) informovat lékaře o průběhu léčby, navrhovat změny a doplnění ordinace lékaře na základě vlastních zjištění,
e) při práci ve stacionářích zajišťovat bezpečné prostředí ve vztahu ke zdravotnímu stavu dětí, pobyt dětí venku přiměřeně jejich zdravotnímu stavu a připravovat a realizovat výchovné aktivity,
f) přejímat, kontrolovat a ukládat léčivé přípravky10), manipulovat s nimi a zajišťovat jejich dostatečnou zásobu,
g) přejímat, kontrolovat a ukládat zdravotnické prostředky a prádlo, manipulovat s nimi a zajišťovat jejich dezinfekci a sterilizaci a jejich dostatečnou zásobu.
(2) Bez odborného dohledu na základě indikace lékaře se specializovanou způsobilostí v oboru oftalmologie může provádět a vyhodnocovat
a) diagnostická vyšetření pacientů, zejména
1. vyšetření zrakové ostrosti do dálky, do blízka (bez korekce i s korekcí),
2. změření korekce na fokometru,
4. orientační vyšetření motility,
6. změření pupilární distance,
7. orientační vyšetření fixace,
8. zjištění binokulárních funkcí na přístrojích, prismatickými skly a různými testy,
9. vyšetření objektivní a subjektivní úchylky na přístrojích a prismatickými skly,
10. změření gama úhlu na troposkopu a Maddoxu,
11. vyšetření rozlišovací schopnosti;
b) léčebná pleoptická a ortoptická cvičení pacientů na očních specializovaných pracovištích, zejména
2. pleoptická cvičení amblyopie pasivní a aktivní,
4. cvičení motility a konvergence,
5. cvičení binokulárních funkcí a stereopse;
c) pomocná vyšetření, při nichž nedochází k přímému kontaktu s okem, zejména
1. grafické vyšetření motility očních svalů,
2. test kontrastní citlivosti do dálky i do blízka,
(3) Bez odborného dohledu na základě indikace lékaře se specializovanou způsobilostí v oboru oftalmologie může
a) připravovat pacienty k dalším diagnostickým a léčebným výkonům v očním lékařství, zajišťovat ošetřovatelskou péči při těchto výkonech a po nich, provádět je a nebo při nich asistovat,
b) podávat léčivé přípravky do spojivkového vaku nebo jiným neinvazivním způsobem,