Didaktika

Týden 1

1.  Úvod a organizační informace 


Vážení studující.

Vítám Vás v rámci předmětu Didaktika. Otevíráte interaktivní osnovu, která Vám pomůže v orientaci, ve zvládnutí výstupů z učení a v efektivním splnění tohoto předmětu. 

Pro náš předmět je vyčleněno 14 hodin přímé výuky ve formě tří přednáškových bloků (2 + 2+ 3) a tří seminářů (2 + 2+ 3). Přednáškové bloky nám při osobních setkáních umožní upřesnit informace uvedené v Informačním systému MU, především v rámci interaktivní osnovy, a stručně shrnout jednotlivá níže uvedená témata. Na seminářích se zaměříme na konkretizaci a ilustraci vybraných a aktuálních témat a v rámci společné diskuse i na podporu našich komunikačních a pedagogických kompetencí i kritického myšlení. Podstatnou součást Vašeho kombinovaného studia tvoří samostudium. Materiály, úkoly a další podklady pro Vaši samostatnou práci najdete v interaktivní osnově.  

Přeji Vám úspěšné studium a těším se na naše osobní setkání 
Vladimír Jůva, juva@fsps.muni.cz
 

2. Cíl předmětu: 


Cílem předmětu je:

  • seznámit studující se základními didaktickými kategoriemi, pojmy a teoretickými poznatky s ohledem na věková specifika jedinců a oblasti, v nichž studující pracují/budou pracovat 
  • systematicky podporovat didaktické kritické myšlení a rozvíjet pedagogické a komunikační kompetence studujících

3. Obsah předmětu: 

  • vymezení obecné didaktiky a speciálních didaktik 
  • prvky vzdělávání (cíle, účastníci, podmínky a prostředky)
  • základní didaktické metody, alternativní a inovativní didaktické metody
  • didaktické organizační formy 
  • výukové strategie, strategie učení 
  • animativní didaktika 
  • kurikulum 
  • didaktické principy 
  • pedagogická diagnostika
  • pedagogická komunikace

4. Výstupy z učení 


Na konci kurzu bude student schopen: 

  • popsat a vysvětlit klíčové didaktické pojmy  
  • analyzovat výukovou jednotku s ohledem na specifické potřeby jedinců
  • vybrat adekvátní výukové formy a metody
  • aplikovat metody pedagogické diagnostiky podle potřeb skupiny či jedinců
  • interpretovat výsledky didaktických empirických výzkumů
  • analyzovat vzdělávací nabídky různých institucí 

5. Požadavky na ukončení předmětu a metody hodnocení:

  • aktivní účast a splněná docházka na seminářích (povolena je jedna v ISu omluvená neúčast) 
  • výběr tématu a data prezentace 
  • domácí příprava prezentace a její distanční kontrola 
  • finální úprava prezentace a její vložení do odevzdávárny
  • vystoupení se schválenou prezentací na semináři v domluveném termínu
  • písemný test s minimálně 70% úspěšností (vzor testu viz Organizační pokyny – IS MU)
  • ústní zkouška (okruhy ke zkoušce – viz vymezení obsahu předmětu) 

Ukázka závěrečného testu ke zkoušce z Pedagogiky

Test Didaktika VZOR
Ukázka písemného testu v rámci zkoušky z Didaktiky

6. Literatura a další informační zdroje:


Povinná literatura

Maňák, J., Švec, V. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. 

Obst, O. Obecná didaktika. 2. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2017. 

Doporučená literatura

Průcha, J. Moderní pedagogika. 6. vyd. Praha: Portál, 2017.

Průcha, J. (Ed.). Pedagogická encyklopedie. Praha : Portál, 2009. 

Průcha, J., Walterová, E., Mareš, J. Pedagogický slovník. 7., aktual. a rozš. vyd. Praha : Portál, 2013.

Skalková, J. Obecná didaktika. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2007. 

Další informační zdroje

Aktuální informace v hlavních pedagogických a didaktických časopisech: Pedagogika, Pedagogická orientace, Orbis scholae 

Aktuální informace na webových stranách MŠMT – odkaz Vzdělávání 

Aktuální informace na webových stranách Národního pedagogického institutu České republiky  


Obsah prvního přednáškového bloku předmětu Didaktika:


  • Didaktika – vymezení, dělení a význam 
    1 Didaktika Uvod
    Vymezení a dělení didaktiky
  • Vývoj vzdělávání a didaktiky 
    2 Vyvoj didaktiky
    K historii vzdělávání a didaktiky
  • Prvky vzdělávání – vyučovací styly, styly učení 
    3 Prvky vzdelavani
    Prvky vzdělávacího procesu
  • Didaktické metody – dělení a přehled
    4 Didakticke metody
    Přehled didaktických metod


Zpětnovazební úkoly: 

  1. Na jaké oblasti vzdělávání se zejména zaměřují webové strany MŠMT? Uveďte tři konkrétní příklady.     
  2. Která speciální didaktika má nejužší vztah k Vaší současné/budoucí profesi? Svůj výběr zdůvodněte. 

  3. Které starší (klasické) didaktické formy a metody se využívají i v současnosti? Z jakých důvodů?