Týden 1
1. Úvod a organizační informace
Vážení studující.
Vítám Vás v rámci předmětu Didaktika. Otevíráte interaktivní osnovu, která Vám pomůže v orientaci, ve zvládnutí výstupů z učení a v efektivním splnění tohoto předmětu.
Pro náš předmět je vyčleněno 14 hodin přímé výuky ve formě tří přednáškových bloků (2 + 2+ 3) a tří seminářů (2 + 2+ 3). Přednáškové bloky nám při osobních setkáních umožní upřesnit informace uvedené v Informačním systému MU, především v rámci interaktivní osnovy, a stručně shrnout jednotlivá níže uvedená témata. Na seminářích se zaměříme na konkretizaci a ilustraci vybraných a aktuálních témat a v rámci společné diskuse i na podporu našich komunikačních a pedagogických kompetencí i kritického myšlení. Podstatnou součást Vašeho kombinovaného studia tvoří samostudium. Materiály, úkoly a další podklady pro Vaši samostatnou práci najdete v interaktivní osnově.
Přeji Vám úspěšné studium a těším se na naše osobní setkání
Vladimír Jůva, juva@fsps.muni.cz
2. Cíl předmětu:
Cílem předmětu je:
- seznámit studující se základními didaktickými kategoriemi, pojmy a teoretickými poznatky s ohledem na věková specifika jedinců a oblasti, v nichž studující pracují/budou pracovat
- systematicky podporovat didaktické kritické myšlení a rozvíjet pedagogické a komunikační kompetence studujících
3. Obsah předmětu:
- vymezení obecné didaktiky a speciálních didaktik
- prvky vzdělávání (cíle, účastníci, podmínky a prostředky)
- základní didaktické metody, alternativní a inovativní didaktické metody
- didaktické organizační formy
- výukové strategie, strategie učení
- animativní didaktika
- kurikulum
- didaktické principy
- pedagogická diagnostika
- pedagogická komunikace
4. Výstupy z učení
Na konci kurzu bude student schopen:
- popsat a vysvětlit klíčové didaktické pojmy
- analyzovat výukovou jednotku s ohledem na specifické potřeby jedinců
- vybrat adekvátní výukové formy a metody
- aplikovat metody pedagogické diagnostiky podle potřeb skupiny či jedinců
- interpretovat výsledky didaktických empirických výzkumů
- analyzovat vzdělávací nabídky různých institucí
5. Požadavky na ukončení předmětu a metody hodnocení:
- aktivní účast a splněná docházka na seminářích (povolena je jedna v ISu omluvená neúčast)
- výběr tématu a data prezentace
- domácí příprava prezentace a její distanční kontrola
- finální úprava prezentace a její vložení do odevzdávárny
- vystoupení se schválenou prezentací na semináři v domluveném termínu
- písemný test s minimálně 70% úspěšností (vzor testu viz Organizační pokyny – IS MU)
- ústní zkouška (okruhy ke zkoušce – viz vymezení obsahu předmětu)
Ukázka závěrečného testu ke zkoušce z Pedagogiky
6. Literatura a další informační zdroje:
Povinná literatura
Maňák, J., Švec, V. Výukové metody. Brno: Paido, 2003.
Obst, O. Obecná didaktika. 2. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2017.
Doporučená literatura
Průcha, J. Moderní pedagogika. 6. vyd. Praha: Portál, 2017.
Průcha, J. (Ed.). Pedagogická encyklopedie. Praha : Portál, 2009.
Průcha, J., Walterová, E., Mareš, J. Pedagogický slovník. 7., aktual. a rozš. vyd. Praha : Portál, 2013.
Skalková, J. Obecná didaktika. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2007.
Další informační zdroje
Aktuální informace v hlavních pedagogických a didaktických časopisech: Pedagogika, Pedagogická orientace, Orbis scholae
Aktuální informace na webových stranách MŠMT – odkaz Vzdělávání
Aktuální informace na webových stranách Národního pedagogického institutu České republiky
Obsah prvního přednáškového bloku předmětu Didaktika:
- Didaktika – vymezení, dělení a význam
1 Didaktika UvodVymezení a dělení didaktiky - Vývoj vzdělávání a didaktiky
2 Vyvoj didaktikyK historii vzdělávání a didaktiky - Prvky vzdělávání – vyučovací styly, styly učení
3 Prvky vzdelavaniPrvky vzdělávacího procesu - Didaktické metody – dělení a přehled
4 Didakticke metodyPřehled didaktických metod
Zpětnovazební úkoly:
- Na jaké oblasti vzdělávání se zejména zaměřují webové strany MŠMT? Uveďte tři konkrétní příklady.
- Která speciální didaktika má nejužší vztah k Vaší současné/budoucí profesi? Svůj výběr zdůvodněte.
- Které starší (klasické) didaktické formy a metody se využívají i v současnosti? Z jakých důvodů?