Asertivita a její význam
Výuka:
Cílem daného tematického bloku je:
- seznámit vás s teorií asertivity jako jednoho z možných teoretických východisek pro rozvoj komunikačních dovedností
-
dovést vás k pochopení významu asertivního - tj. přiměřeně se prosazujícího, ovšem kooperativního a přátelského - způsobu jednání jako efektivního způsobu jednání na pracovišti i mimo pracoviště
-
seznámit vás se základními asertivními technikami a možnostmi rozvoje asertivních dovedností a prostřednictvím řešení zadaných úkolů rozvinout vaši schopnost asertivního myšlení a jednání.
Struktura přednášky
-
Pojem asertivita
-
Základní typy sociálního jednání a jejich charakteristika
-
asertivní, agresivní, pasivně-agresivní a pasivní jednání
-
důsledky uvedených typů jednání pro efektivitu jedince a jeho mezilidské vztahy
-
-
Asertivní práva a jejich význam pro rozvoj asertivního myšlení
-
Základní asertivní dovednosti potřebné pro řízení a zásady jejich správné realizace
-
asertivní pochvala
-
asertivní kritika
-
asertivní reakce na oprávněnou kritiku
-
asertivní reakce na neoprávněnou kritiku
-
asertivní prosazení oprávněného požadavku
-
asertivní odmítnutí nepřijatelného požadavku
-
-
Význam asertivního myšlení a jednání pro vedoucího pracovníka (přínos intrapersonální, interpersonální, organizační)
-
Možnosti rozvoje asertivních dovedností.
Základní studijní literatura:
1. O´BRIENOVÁ, P. Pozitivní řízení. Asertivita pro manažery . Praha: Management Press, 1996. ISBN 80-85603-98-5.
2. LUKÁŠOVÁ, R. Rozvoj komunikačních a manažerských dovedností. 2021. Studijní text vystavený v materiálech ke studiu.
Další doporučená literatura
3. MEDZIHORSKÝ, Š. Asertivita. Praha: Elfa, 1991. ISBN 80-900197-1-4.
4. NOVÁK, T., POKORNÁ, A. Asertivita jako lék v profesních a mezilidských vztazích . Praha: C. H. Beck, 2003. ISBN 80- 7179-354-X.
Samostudium
1. Pro doplnění a prohloubení poznatků z přednášky prostudujte v předepsané základní literatuře (1) kapitolu 2, nazvanou „Pojmy“ (str. 21 – 33).
2. Za účelem dalšího rozšíření svých znalostí o asertivitě prostudujte asertivní práva jako základní východiska asertivního myšlení a jednání. Přehled asertivních práv doplněný o komentář a příklady naleznete v literatuře (2). Znalost asertivních práv by vám měla pomoci ke schopnosti identifikovat tendence k manipulativnímu jednání jiných lidí, případně sebe samých v jednání s jinými lidmi.
Poté, co jste se seznámil/a s asertivními právy, projděte seznam asertivních práv ještě jednou a pokuste se identifikovat:
-
která asertivní práva se vám osobně nedaří ve Vašem životě uplatňovat a „bránit“, tj. manipulacím jakého typu máte tendenci podléhat
-
která asertivní práva máte tendenci u druhých lidí narušovat, tj. jakým způsobem a do jaké míry máte tendenci s jinými lidmi manipulovat.
Na základě uvedené úvahy pak identifikujte, které z asertivních dovedností u sebe potřebujete rozvíjet.
3. Za účelem rozvoje svých asertivních dovedností splňte následující úkoly :
-
V předepsané studijní literatuře (1) prostudujte teoretickou pasáž pojednávající o dovednosti vyslovit nesouhlas (str. 112 – 117). Pak přejděte na str. 203 dané knihy, kde naleznete cvičení určená k rozvoji dovednosti říci jednoznačné „ne“. Přečtěte si otázky, které jsou v rámci cvičení uvedeny, a písemně (jak je ve cvičení uvedeno) na ně odpovězte. Poté si vybavte nějakou pracovní situaci, kdy Vás někdo přišel o něco požádat a vyhovění jeho požadavku či prosbě pro vás bylo nepřijatelné. Pokuste se formulovat, jak měla znít Vaše asertivní odpověď vyjadřující odmítnutí nepřijatelného požadavku.
-
V literatuře (1) prostudujte pasáž nazvanou „Asertivní poskytování kritické zpětné vazby“ (str. 176 – 177), která má čtenáři objasnit hlavní zásady konstruktivní kritiky. Jste-li ve vedoucí pozici, vybavte si situaci, kdy jste potřeboval/a vyslovit kritiku práce svého podřízeného. Příslušnou kritiku písemně formulujte a poté dle prostudované teorie zkontrolujte, zda jste dodržel/a všechny zásady konstruktivní kritiky. Nejste-li ve vedoucí pozici, pokuste se podobným způsobem promyslet kritiku pracovního chování některého ze svých kolegů. Poté rovněž zkontrolujte, zda Vámi formulovaná kritika odpovídá všem zásadám asertivního vyslovení kritiky.
-
V literatuře (1) prostudujte pasáž „Asertivní poskytování pozitivní zpětné vazby“ (str. 177), pojednávající o hlavních zásadách asertivní pochvaly. Za účelem rozvinutí praktické dovednosti asertivní pochvaly postupujte podobně jako v případě konstruktivní kritiky – vybavte si , co byste chtěl/a pochválit u některého ze svých podřízených či kolegů, písemně formulujte pochvalu a poté se vraťte k prostudovanému textu a zkontrolujte, zda vámi formulovaná pochvala splňuje všechny zásady asertivity,
-
V literatuře (1) prostudujte pasáž „ správné přijímání kritiky “ (str. 165 – 170). Poté přejděte na stranu 208, kde naleznete praktická cvičení na téma „souhlas a nesouhlas s kritikou“. Dle instrukcí v tomto úkolu sepište seznam oprávněných kritických výroků týkajících se Vaší osoby a seznam neoprávněných kritických výroků týkajících se Vaší osoby. Poté formulujte Vaši asertivní odpověď na dané výroky.
Vyplňte si autokorekční test, který je níže připojen, a tímto způsobem prověřte svoje znalosti a schopnost aplikovat je na praktických příkladech.
Shrnutí
Po prostudování zadané literatury a provedení praktických cvičení dle pokynů pro samostudium byste měl/a:
-
rozumět pojmu asertivita a chápat přínos asertivního způsobu myšlení a jednání pro efektivnost vedoucího pracovníka jako jedince i pro efektivnost organizace jako celku
-
umět rozlišit asertivní, agresivní, pasivně-agresivní a pasivní způsob komunikace jiných lidí
-
znát asertivní práva a rozumět jim
-
znát základní sebeprosazující a obranné asertivní techniky jako nástroj rozvoje asertivních dovedností
-
znát hlavní zásady realizace základních asertivních dovedností, potřebných pro manažerskou praxi: dovednosti prosadit oprávněný požadavek, odmítnout nepřijatelný požadavek, konstruktivně formulovat kritiku, asertivně reagovat na oprávněnou/ neoprávněnou kritiku, asertivně formulovat pochvalu.
Ověřte si své znalosti v autokorekčním testu - POVINNÉ :