Teze závěrečné práce (pro kombi studium)

3. Dobré zadání: Jak zjistit, že mám dobré téma a jak zpracovat dobré zadání

Prezentace k přednášce:

Jak zjistit ze mam dobre tema
PDF ke stažení


Výstupy z učení:

Student bude schopen:

- zvolit vhodné téma závěrečné práce pro svůj obor studia,

- vytvořit kvalitní a specifické zadání závěrečné práce v souladu s vnitřními předpisy ESF MU.


Co je a co není DOBRÉ téma

Dobré téma je téma, které:

  • je "zpracovatelné" (a zde je potřebné odlišit, co je v silách a možnostech bakaláře a co diplomanta, přestože je to aspekt velmi individuální; i "zpracovatelnost" sama o sobě je samozřejmě individuální)
  • je takové, že si dokážete představit, co v rámci něho může být řešené (buď sami anebo s pomocí vedoucího práce)
  • přináší nový poznatek, řešení problému, jednoduše je účelné
  • je dostatečně náročné pro daný stupeň studia (protože bakalářská práce není seminární práce a diplomová práce není bakalářská práce)
  • je pro Vás zajímavé

Výše uvedené je možné použít i pro pomyslný checklist, pokud si vybíráte mezi tématy zveřejněnými vedoucími práce.

Dobré téma NENÍ to, co je opakem výše uvedeného.

Dobré téma MŮŽE BÝT ŠIROKÉ.....protože Vám umožňuje zacílit se na konkrétní problém dle různých možností a omezení. Je to i lepší než téma, které je velmi konkrétní (například obsahuje i název podniku).

Co je a co není vhodné téma pro PEM/POIN

Studujete program Podniková ekonomika a management (PEM) nebo Podniková informatika (POIN). Již z předchozích dvou kapitol víte, že ve Vaši práci je nutné řešit to, co se nazývá manažerský problém a týká se problémů v podnicích. Manažerský problém je nutné chápat široce - i jako neznalost potřebného anebo jako potřebu najít určité data, informace, poznatky, analyzovat je a výsledky analýzy použít pro formulování závěrů, doporučení, návodů, nejlepších praktik, plánu, strategie atd. - opětovně pro fungování a lepší fungování různých oblastí podnikového dění.

Pro PEM se tedy HODÍ témata, která například řeší:

  • rizika a bariéry vzniku start-upů
  • sanaci a zánik podniků
  • finanční situaci podniků
  • různé manažerské problémy spojené například s organizováním a organizační strukturou podniku, vůdcovstvím, rozhodováním, řízením lidských zdrojů, plánováním, podnikovou kulturou, řízením projektů, řízením procesů, řízením znalostí, řízením společenské odpovědnosti a etiky, řízením vztahů...
  • různé problémy týkající se dílčích primárních aktivit hodnotového řetězce a dalších výše nezmíněných podpůrných aktivit (například v rámci nákupu, inovacích, řízení výroby, marketingu, prodeje, služeb...)

a pro PEM  a pro POIN se NEHODÍ témata, která se netýkají podnikového dění, například ty, které se týkají:

  • fungování municipalit a obcí
  • neziskových organizací
  • tedy jakýchkoliv institucí vykonávajících veřejnou správu a samosprávu
  • a proto také i mimo jiné veřejných financí
  • jenom makroekonomických ukazatelů bez souvislosti s fungováním podniku

a další témata, která nemají manažerský a ekonomický "rozměr aplikovaný na podnik (například čistě anebo více než méně právní témata, psychologická témata,  filozofická anebo matematická témata apod. - protože i toto se v minulosti stalo - a Vy studujete Podnikovou ekonomiku a management nebo Podnikovou informatiku a ne některý ze zmíněných oborů).

OVŠEM existují témata, která jsou na "pomezí". Mezi ně patří například:

  • destinační marketing a management
  • sociální podnikání
  • témata týkající se podnikání organizací, které nejsou podniky 
  • případně témata, v rámci který je řešena komparace podniku s nepodnikatelským subjektem.

Co všechno má být v zadání a co tam nepatří

Zadání by mělo být tvořeno ve spolupráci studenta a vedoucího práce, přičemž iniciativa by měla vycházet od Vás - Vy byste měli mít představu - někdy mlhavou, někdy možná až příliš jasnou, co si pod tématem představujete a čím se chcete zabývat a proč a k jakému cíli chcete dojít. Vedoucí práce hraje roli navigátora - "GPS". Stává se ovšem, že vedoucí přebírá iniciativu a zadání napíše sám.

Zadání je nutné chápat ve dvou podobách - to oficiální, které je vytvořeno v ISU, je součástí Vaší práce a potom to méně oficiální, což je ujasnění si, specifikace toho, co chcete, proč, jak a proč daným způsobem řešit a jaký výsledek má práce přinést - takový a pro potřeby těch, kterým by mohl pomoci vyřešit manažerský problém. 

V zadání MÁ BÝT CÍL PRÁCE, kterým NEMŮŽE BÝT JENOM POPIS NEBO ANALÝZA, nýbrž i minimálně návrhy, co s výsledky analýzy je možné udělat. V zadání má být také uvedena metodika - neměla by obsahovat pouze obecné pojmy jako analýza a syntéza a indukce a dedukce (navíc obě poslední jsou ne vždy vhodné), ale i o něco větší konkretizaci postupu. Dále také návrh vhodných zdrojů - co nejméně učebnic, co nejvíce kvalitních akademických článků (důvody se dozvíte v rámci tohoto předmětu).

V zadání by NEMĚLA BÝT uvedena osnova, konkrétní obsah práce. Toto je příliš omezující a navíc se návrh vhodné struktury očekává od autora práce - patří to mezi jeho schopnosti, které prokazuje jako součást zpracování tématu.

Problém menší míry konkrétnosti se může objevit, pokud se Vy a i s pomocí Vašeho vedoucího "nedokážete najít, t. j. nedokážete si v rámci tématu najít problém, který by bylo možné a vhodné řešit. 

Problém větší míry konkrétnosti je například časový aspekt.....například pokud se v zadání objeví cíl navrhnout metodiku, postup atd. a metodiku či postup také v podniku implementovat, vyzkoušet a zhodnotit. Zdánlivě by to problém být nemusel, ale něco takového vyžaduje oblast, ve které daný proces lze realizovat během cca necelého roku a podnik, který je maximálně otevřený testování. Dalším je to, že za 3, resp. 2 semestry se může situace změnit a Vy najednou zjistíte, že téma řešit nelze tak, jak je uvedeno v oficiálním zadání. Ne vždy je změna možná.

Příklady z minulosti 

budou prezentovány na semináři

Zdroje:

Hart, Ch. (2005). Doing your master dissertation. Sage. https://books.google.cz/books?id=60pOCgAAQBAJ&pg=PT52&lpg=PT52&dq=%22Finding+and+formulating+your+topic%22&source=bl&ots=UKDLru_T0p&sig=ACfU3U1wbeKutzeZELLuHB6FJsN7uipWnA&hl=cs&sa=X&ved=2ahUKEwitm7G8jIDvAhUImIsKHdtNBz0Q6AEwDnoECBAQAw#v=onepage&q=%22Finding%20and%20formulating%20your%20topic%22&f=false

Finding and formulating your topic
PDF ke stažení

Evans, J. (2007).  Your psychology project: The essential guide. Sage.

https://uk.sagepub.com/sites/default/files/upm-assets/15490_book_item_15490.pdf

CHOOSING A TOPIC AND THE research proposal
PDF ke stažení