2. workshop
Průběh semináře
14:05-14:35 TEST
14:40-15:40 Skupinová aktivita - případové studie
15:40-16:00 pauza
16:00-16:45 Prezentace cases
16:45-17:05 Diskuze řešení ve skupinách
17:05-17:20 Společná diskuze o řešeních
17:20-17:40 FEEDBACK
Zadání skupinové aktivity:
Stopování příčin, dopadů a souvislostí
Vyberte si jedno ze čtyř témat a vytvořte případovou studii, kterou odprezentujete ostatním.
Na přípravu máte 60 minut. Prezentace bude mít 10 minut.
Témata obsahují případy aktivit, jejichž příčiny a/nebo dopady zasahují do více oblastí, se kterými jsme se seznamovali v průběhu kurzu. Jedná se o témata, jejichž příčiny a/nebo dopady přinášejí různým aktérům různá rizika, problémy, ale také benefity.
Vašim úkolem je
Část 1:
1) identifikovat oblasti = environmentální problémy, které s tématem souvisí a pojmenovat souvislosti s ostatními oblastmi
2) zjistit v obecnosti i detailu jednoho konkrétního případu, jak problém funguje z hlediska environmentálních příčin, dopadů a souvislostí, zúčastněných aktérů, ekonomických toků, politik. = Co, jak a proč?
3) zjistit, jakým způsobem problém dopadá na jednotlivé aktéry - kdo z problému benefituje (a jak), na koho dopadá negativně. = Kdo?
4) Připravit prezentaci / koláž, která by v detailu ukázala výsledek vašeho stopování příčin a dopadů u jednoho konkrétního případu.
Ke stopování i vašemu výstupu používejte fotografie, výpovědi z rozhovorů, videosekvence, novinové zprávy, odborné akademické studie, výroční zprávy zúčastněných firem či neziskovek.
Část 2:
5) Identifikovat a ve skupině diskutovat, jaká se navrhuji řešení tohoto problému obecně a/nebo na úrovni vámi zvoleného konkrétního případu = Kdo je navrhuje a co navrhuje.
6) Představit závěry vaší diskuze ostatním
Návrhy řešení si sbírejte od začátku aktivity, v druhé části se na ně ale zaměřte
Návrhy řešení si zatím uschovejte - nevkládejte je do prezentace - budete s nimi pracovat v další části dne.
Rozdělení v rámci skupin - můžete se rozdělit například podle:
Oblastí, kterých se případ týká (biodiverzita, potraviny, voda, degradace půd, deforestace + ostatní)
Aktérů, kterých se případ týká (výrobci, zahraniční kapitál, dopravci, zaměstnanci/kyně, místní komunity, globální občanská společnost, spotřebitelé)
Podle bodů zadání či jinak
1. CASE STUDY: Krmivo pro dobytek
Část 1:
Kde se ve světě pěstuje krmivo pro dobytek? Jaké má pěstování environmentální dopady a jak přesně probíhá? Kudy směřuje globální obchod?
Kdo z něj benefituje? Jak dopadá na místní komunity a ekosystémy v zemích vývozu a zemích dovozu?
V průběhu stopování se posuňte od obecnosti k detailu. Do detailu se podívejte na konkrétní případ, například na jednu vyvážející zemi, jednu ze zemí dovozu, jednu plodinu, jednu firmu, jednu komunitu apod.
Část 2:
Jaká mohou být řešení těchto problémů? Jaká řešení už existují - a jak jsou účinná?
2. CASE STUDY: Konflikty o vodu a modro-zelenou infrastrukturu
Část 1:
Ve světě probíhá mnoho konfliktů o vodu (šířeji o modro-zelenou infrastrukturu). Některé probíhají mezi komunitami uvnitř států, některé mezi zeměmi, jiné mezi obyvateli stejného města. Jaké mají příčiny a jaké mají dopady? Jak probíhají? Kdo rozhoduje a kdo benefituje? Jak konflikty dopadají na místní obyvatele?
V průběhu stopování se posuňte od obecnosti k detailu. Do detailu se podívejte na jeden případ, zmapujte důvody a historii konfliktu, dopady konfliktu, zmapujte aktéry, jejich zájmy a argumenty a nastavené politiky, obsah dohody apod.
Část 2:
Jaká mohou být řešení těchto problémů? Jaká řešení už existují - a jak jsou účinná?
3. CASE STUDY: Lov krevet (zejména metodou bottom trawling)
Část 1:
Ve kterých mořích a oceánech probíhá lov krevet pro světový trh (tedy ne jen pro místní potřebu)? Jaké environmentální dopady s lovem krevet souvisí? Kdo krevety loví, kde se nachází loviště, kam se pak vyváží a kdo z toho profituje? Jak takovýto lov dopadá na místní komunity? Zhodnoťte různé způsoby lovu, zejména pak způsob “bottom trawling”.
V průběhu stopování se posuňte od obecnosti k detailu. Do detailu se podívejte na jeden případ, například jednu oblast, jednoho producenta, jednu místní komunitu či jednoho dovozce/spotřebitele.
Část 2:
Jaká mohou být řešení těchto problémů? Jaká řešení už existují - a jak jsou účinná?
CASE STUDY: Pěstování bavlny
Část 1:
Kde se ve světě se bavlna pěstuje? Jaké má pěstování environmentální dopady a jak přesně probíhá? Kudy směřuje globální obchod? Kdo z něj benefituje? Jak dopadá na místní komunity a ekosystémy? Jak dopadá na zemědělství, spotřebitele a ekosystémy v zemích vývozu a zemích dovozu?
V průběhu stopování se posuňte od obecnosti k detailu. Do detailu se podívejte na vybraný případ, například na jednu vyvážející zemi, jednu ze zemí dovozu, jednu firmu, jednu komunitu apod.
Část 2:
Jaká mohou být řešení těchto problémů? Jaká řešení už existují - a jak jsou účinná?