Fáze: Tvorba a výběr nápadů
Úkoly v této fázi:
- Vytvořte nápady na rozšíření hry
- Vytvořte smysluplné varianty hry
- Z nápadů vyberte vhodnou variantu k vytvoření hry
Výstupy jsou odevzdávány až v rámci následující fáze.
1. Vytvořte nápady na rozšíření hry
Při tvorbě nápadů na rozšíření hry budete využívat atributů definovaných v minulé fázi (v rámci Morfologické analýzy). Postup práce je následující:
- Rozhodněte v týmu, které atributy hry budete brát jako dané (nebudete je inovovat), a které naopak chcete změnit. Berte přitom v úvahu definovaný problém a zároveň i to, abyste nezvolili počet inovovaných atributů jako příliš nízký (minimálně budete inovovat čtyři) nebo naopak příliš vysoký.
- Pro jednotlivé atributy vygenerujte pomocí kreativních metod nápady na alternativní parametry - využijte alespoň jednou každou z následujících metod: Brainwriting, Crazy 8, SCAMPER a synektika. Základní instrukce k nim najdete v sekci Přehled metod anástrojů INMG.
- Po každém generování nápadů nápady utřiďte (například pomocí diagramu afinity - viz odkaz výše)
- Nápady i třídění dokumentujte - může jít o samostatný dokument ve vaší týmové složce nebo součást dokumentu stávajícího.
2. Vytvořte smysluplné varianty hry
Pokud máte vygenerované alternativní parametry ke všem atributům hry, které chcete inovovat, můžete začít vytvářet varianty hry. V této chvíli je obzvláště důležité pracovat s definovaným problémem, tak aby byly varianty smysluplné.
Postup:
- Vyberte dva atributy, které jste inovovali (může být náhodně).
- Náhodně rozdělte jednotlivé vygenerované nápady k daným dvěma atributům mezi členy týmu (ideálně tak, aby žádný z členů nepracoval se svým vlastním nápadem)
- Pokud je nápadů více než členů > člen si následně vybere z nápadů, které jsou mu přiděleny.
- Pokud je nápadů méně než členů > nápady se mohou opakovat, ale co nejvíce rovnoměrně.
- Jednotliví členové týmu samostatně vytvoří vlastní variantu hry na základě dvou náhodně přidělených nápadů, atributů daných (nejsou k nim další nápady) a zbylých atributů s nápady (u nich už si vyberou, co jim dává smysl). Použijete tedy všechny atributy, které jste dali dohromady v rámci morfologické analýzy.
- Varianty zapíšete do tabulky (viz ukázka níže) a každý z členů týmu k tabulce doplní minimálně 50slovný popis této varianty (proč je zajímavá, jak odpovídá řešenému problému).
- Každý z členů týmu krátce svou variantu představí a v diskuzi s ostatními může variantu dále upravit (měnit nastavení dílčích atributů) – myslete ale na to, že není cílem mít spoustu stejných nápadů.
- Tým může následně vytvořit další varianty dle vlastního výběru (a zaznamenat je do tabulky).
- Výstup opět zdokumentujte (viz minulý úkol).
Výstupem je vyplněná tabulka s minimálně třemi variantami.
Atributy | Varianta 1 | Varianta 2 | ... Varianta X |
Popis varianty | Snažil jsem se o co nejšílenější kombinaci, která... | Volila jsem spíše jednodušší věci, tak abychom měli co nejdříve nějakou jednoduchou základní verzi | ... |
Prostředí (inovovaný atribut) | Sci-fi cestování | Cestování po bytě | ... |
Počet hráčů (neinovovaný atribut) | 2-6 | 2-6 | 2-6 |
... | ... | ... | ... |
3. Z nápadů vyberte vhodnou variantu k vytvoření hry
K výběru vhodné varianty pro další fázi využijeme upravenou metodu Šesti myslících klobouků (viz Přehled metod anástrojů INMG). V rámci ní členové týmy představují různé pohledy na danou variantu. Než se však k metodě dostanete, je dobré si zúžit počet variant na tři (pokud máte právě tři varianty, tento krok můžete přeskočit).
Zúžení na tři varianty hry:
- Každý člen týmu seřadí jednotlivé varianty hry dle své vlastní preference od nejlepší po nejhorší.
- Pořadí u jednotlivých členů týmu se sečte.
- Tři varianty s nejnižší hodnotou (tj. ty, které byly nejvýše v hodnocení) budou dále hodnoceny.
Výběr vhodné varianty
Než se do výběru pustíte, doporučujeme si znovu projít zadání týmového projektu a definovaný problém.
Postup (projdete postupně jednu variantu po druhé):
- Mezi členy týmu rozdělíte jednotlivé klobouky - pokud se nemůžete dohodnout, udělejte to náhodně. Vždy se můžete vystřídat u další varianty hry.
- Modrý klobouk následně řídí hodnocení vybrané varianty. Dá prostor jedné minuty každému klobouku v pořadí: bílý, červený, žlutý a černý.
- Na závěr shrne modrý klobouk, co zásadního padlo ze stran jednotlivých klobouků. Jednotlivé poznatky lze například zapisovat na sdílenou pracovní plochu Google Jamboard (různě barevnými lístečky).
Jakmile projdete jednotlivé varianty, možná vyplyne, která z nich je preferovaná (a zároveň budete znát její silné a slabé stránky). Pokud se tomu tak nestane, použijte bodovací metodu:
- Každý člen týmu má 5 bodů, které může rozdělit podle svého uvážení mezi jednotlivé varianty (nemusí je rozdělit vůbec, popřípadě může dát všechny body jedné variantě).
- Varianta s nejvíce body je vybraná. V případě shody následuje diskuze - pokud ani z ní preference nevyplyne, rozhodněte náhodně (hod mincí či kostkou).
Výstupem je jedna vybraná varianta hry, se kterou budete následně pracovat.