Pedagogická praxe 1

Základní informace

  • předmět n4120 Pedagogická praxe 1 je pedagogickou praxí průběžnou
  • cílem předmětu je komplexně a systematicky rozvíjet předpoklady a budovat profesní kompetence studujících učitelství pro práci učitele; tento cíl je naplňován prostřednictvím hospitací, konzultací a samotným vyučováním pod vedením provázejícího učitele, přičemž klíčovými prvky pedagogické praxe, kromě samotné praktické zkušenosti s výukou, jsou sdílení zkušeností, mentoring a reflexe
  • na základě takto definovaného cíle je zřejmé, že smyslem pedagogické praxe studujících není jen odučit určitý objem výuky, ale prostřednictvím této vlastní edukační zkušenosti se dále sebevzdělávat a profesně rozvíjet na základě reflexe a sebereflexe, přičemž v tomto ohledu hravě klíčovou a nezastupitelnou roli provázející učitel  
  • termín pro realizaci praxe není v rozvrhu akademického roku pro semestr Jaro 2025 pevně stanoven, studující si jednotlivé termíny svých praxí domlouvají s vybranými provázejícími učiteli samostatně podle svých a jejich možností
  • pedagogická praxe musí být v plném rozsahu realizována nejpozději do ......................................
  • v průběhu realizace pedagogické praxe, při zpracování požadovaných podkladů a během jejího následného vyhodnocení se studující řídí rámcovým harmonogramem praxe (kapitola "Rámcový harmonogram praxe" v této interaktivní osnově, pro případné vytištění potom i pdf soubor ve Studijních materiálech předmětu)
  • neplnění termínů či požadavků, stanovených rámcovým harmonogramem praxe, může vést k udělení  hodnocení "X" do hodnocení předmětu v ISu (nesplnění průběžných požadavků předmětu)
  • praxe je realizována na základních školách (primárně na 2. stupni), případně, na základě domluvy s garantem předmětu, na nižším stupni víceletého gymnázia (typicky u osmiletého gymnázia tedy v primě až kvartě)
  • absolvování praxe nelze nahradit pouhým potvrzením o aktivním vykonávání práce učitele
  • přítomnost na praxi nemůže být omluvou pro absenci na řádně rozvrhované výuce na fakultě
  • časová zátěž studia předmětu je 120 hodin celkem, z toho přímá účast na výuce je 18 hodin,  zbývající časová zátěž je pak rozdělena mezi  konzultace s provázejícím učitelem a nepřímou pedagogickou práci ve škole, teoretickou přípravu a samostudium, přípravu na výuku, přípravu a realizaci reflexe a zpracování písemných podkladů pro potřeby praxe
  • základním systémovým nástrojem při plnění pedagogické praxe je portál Praxe, na kterém jsou shromažďovány veškeré údaje k jednotlivým praxím a studující se zde, skrze své připojení k vybrané praxi, dostává k jednotlivým úkolům a potřebným podkladům pro její plnění (nápověda k aplikaci Praxe v ISu je na níže uvedeném odkazu) 
  • pro potřeby pedagogické praxe využívejte výhradně dokumenty a formuláře, které jsou připraveny ve Studijních materiálech tohoto předmětu či v příslušné sadě úkolů na portálu Praxe (nepožívejte materiály, které jste si dříve stáhli a máte je třeba předvyplněné, zvláště např. u smluv, které mohly projít aktualizací, byste se tak vystavovali riziku, že dokument nebude přijat)