-
Sémantické aspekty katalogizace: interaktivní skripta
-
Nyní studovat1 Úvod
-
Nyní studovat2 Vztah teorie a praxe v oblasti katalogizace
-
Nyní studovat3 Filosofická a knihovnická ontologie
-
Nyní studovat4 Entity
-
Nyní studovat5 Atributy
-
Nyní studovat6 Vztahy
-
•6.1 Vztahy mezi entitami v diagramu vysoké úrovně
-
•6.2 Vztahy mezi entitami 1
-
•6.2.1 Vztahy mezi díly
-
•6.2.2 Vztah celek/část na úrovni díla
-
•6.2.3 Vztahy mezi vyjádřeními
-
•6.2.4 Vztah celek/část na úrovni vyjádření
-
•6.2.5 Vztah dílo/vyjádření
-
•6.2.6 Vztahy mezi provedeními
-
•6.2.7 Vztah celek/část na úrovni provedení
-
•6.2.8 Vztah provedení/jednotka
-
•6.2.9 Vztahy mezi jednotkami
-
•6.2.10 Vztah celek/část na úrovni jednotky
-
-
-
Nyní studovat7 Struktura a funkce bibliografického a katalogizačního záznamu
-
Nyní studovat8 Sémantika bibliografického záznamu
-
Nyní studovat9 Pravidla a formáty
-
Nyní studovat10 Obecná pravidla AACR2 a návěští, kontrolní pole a pole čísel a kódů MARCu 21
-
Nyní studovat11. Bibliografický popis
-
Nyní studovat12. Selekční údaje
-
2 Vztah teorie a praxe v oblasti katalogizace
Člověk obvykle nedělá něco pro nic za nic. Na otázku proč se něčím zabýváme můžeme dostat přibližně dvě odlišné odpovědi: můžeme odpovědět, že nás daná problematika zajímá, že nás baví, že o ní chceme vědět co nejvíce, nebo můžeme říct, že chceme daný předmět poznat proto, abychom získali užitečné informace k dosažení nějakého dalšího cíle. V prvním případě nás problematika zajímá pro ni samotnou, ve druhém případě nás zajímá vzhledem k něčemu dalšímu. Právě podle tohoto kritéria dělil Aristoteles vědy na teoretické, jejichž cílem je poznání samotné, praktické, které mají vést k nějakému jednání, a produktivní (poietické), které vedou k tvůrčí činnosti mající za výsledkem nějaký hmotný artefakt.
Poznání je činnost, kterým se mění subjekt poznání, jednání je činnost, která se projevuje navenek a má vést k zdokonalení subjektu, tvoření je činnost, která se projevuje vznikem nějakého nového objektu. Cílem teoretických věd je poznání pro poznání, cílem praktických věd je poznání za účelem jednání a cílem produktivních věd je poznání za účelem tvoření. Objektem poznání katalogizace jsou informační objekty, subjektem, který poznává a tvoří je katalogizátor, produktem jsou bibliografické a katalogizační záznamy. Katalogizace je praktická činnost vytváření bibliografických záznamů, postupně se začíná rozvíjet po teoretické stránce, můžeme ji proto nyní označit také za produktivní vědu.
-
Sémantické aspekty katalogizace: interaktivní skripta
-
Nyní studovat1 Úvod
-
Nyní studovat2 Vztah teorie a praxe v oblasti katalogizace
-
Nyní studovat3 Filosofická a knihovnická ontologie
-
Nyní studovat4 Entity
-
Nyní studovat5 Atributy
-
Nyní studovat6 Vztahy
-
•6.1 Vztahy mezi entitami v diagramu vysoké úrovně
-
•6.2 Vztahy mezi entitami 1
-
•6.2.1 Vztahy mezi díly
-
•6.2.2 Vztah celek/část na úrovni díla
-
•6.2.3 Vztahy mezi vyjádřeními
-
•6.2.4 Vztah celek/část na úrovni vyjádření
-
•6.2.5 Vztah dílo/vyjádření
-
•6.2.6 Vztahy mezi provedeními
-
•6.2.7 Vztah celek/část na úrovni provedení
-
•6.2.8 Vztah provedení/jednotka
-
•6.2.9 Vztahy mezi jednotkami
-
•6.2.10 Vztah celek/část na úrovni jednotky
-
-
-
Nyní studovat7 Struktura a funkce bibliografického a katalogizačního záznamu
-
Nyní studovat8 Sémantika bibliografického záznamu
-
Nyní studovat9 Pravidla a formáty
-
Nyní studovat10 Obecná pravidla AACR2 a návěští, kontrolní pole a pole čísel a kódů MARCu 21
-
Nyní studovat11. Bibliografický popis
-
Nyní studovat12. Selekční údaje
-