-
Sémantické aspekty katalogizace: interaktivní skripta
-
Nyní studovat1 Úvod
-
Nyní studovat2 Vztah teorie a praxe v oblasti katalogizace
-
Nyní studovat3 Filosofická a knihovnická ontologie
-
Nyní studovat4 Entity
-
Nyní studovat5 Atributy
-
Nyní studovat6 Vztahy
-
•6.1 Vztahy mezi entitami v diagramu vysoké úrovně
-
•6.2 Vztahy mezi entitami 1
-
•6.2.1 Vztahy mezi díly
-
•6.2.2 Vztah celek/část na úrovni díla
-
•6.2.3 Vztahy mezi vyjádřeními
-
•6.2.4 Vztah celek/část na úrovni vyjádření
-
•6.2.5 Vztah dílo/vyjádření
-
•6.2.6 Vztahy mezi provedeními
-
•6.2.7 Vztah celek/část na úrovni provedení
-
•6.2.8 Vztah provedení/jednotka
-
•6.2.9 Vztahy mezi jednotkami
-
•6.2.10 Vztah celek/část na úrovni jednotky
-
-
-
Nyní studovat7 Struktura a funkce bibliografického a katalogizačního záznamu
-
Nyní studovat8 Sémantika bibliografického záznamu
-
Nyní studovat9 Pravidla a formáty
-
Nyní studovat10 Obecná pravidla AACR2 a návěští, kontrolní pole a pole čísel a kódů MARCu 21
-
Nyní studovat11. Bibliografický popis
-
Nyní studovat12. Selekční údaje
-
7.1 Znak
Nyní se zastavíme u zvlášního typu věci. Věci jsme zatím roztřídili na individua, agregáty, akcidenty a vztahy, ale nezmínili jsme zvláštní vztah, který z některých věcí dělá věci speciálního typu - znaky. Tímto vztahem je vztah zastupování - reprezentace. Věc, která je znakem, se vztahuje k jiné věci jako zastupující k zastupovanému.
Každý znak je nějaká věc, ale ne každá věc je znak. Některé věci jsou znaky pouze nahodile, ale primární účel označovat nemají (například kouř je znakem ohně, auto je znakem společenské třídy apod.). Těm říkáme znaky přirozené. Některé věci vznikly přímo za účelem označovat (například slova, dopravní značky atd.). Tyto věci nazýváme smluvenými znaky. Jaká blíže specifikovat znak? Svatý Augustin píše:
Znak je totiž věc, která působí, že člověku vytane na mysli kromě představy, kterou vnuká smyslům, ještě něco jiného.
Každá věc, kterou vnímáme, vytváří v naší mysli vjem či představu sebe samé. Například slovo Václav Klaus vyvolává představu tohoto slova. Zároveň však asociativně vyvolává představu toho, co označuje - tedy představu Václava Klause. Václav Klaus je však reálná osoba - jeho představa v nás je formována působením skutečně existujícího, reálného individua.
Znakový prostor můžeme tedy rozdělit na dvě části: na svět reálných věcí, kam patří znaky a předměty, které jsou jimi označeny a svět mentální, kam patří představy a pojmy znaků a toho, co je prostřednictvím znaku označeno.
Subjektivní a objektivní "prostor" procesu sémioze |
Různé sémantické školy se liší počtem složek, které do modelu znaku připouštějí. Nejčastější modely jsou třísložkové (vynechává se v podstatě redundantní složka pojmu samotného znaku), ale existují i školy, které koncipují pouze složky dvě.
-
Sémantické aspekty katalogizace: interaktivní skripta
-
Nyní studovat1 Úvod
-
Nyní studovat2 Vztah teorie a praxe v oblasti katalogizace
-
Nyní studovat3 Filosofická a knihovnická ontologie
-
Nyní studovat4 Entity
-
Nyní studovat5 Atributy
-
Nyní studovat6 Vztahy
-
•6.1 Vztahy mezi entitami v diagramu vysoké úrovně
-
•6.2 Vztahy mezi entitami 1
-
•6.2.1 Vztahy mezi díly
-
•6.2.2 Vztah celek/část na úrovni díla
-
•6.2.3 Vztahy mezi vyjádřeními
-
•6.2.4 Vztah celek/část na úrovni vyjádření
-
•6.2.5 Vztah dílo/vyjádření
-
•6.2.6 Vztahy mezi provedeními
-
•6.2.7 Vztah celek/část na úrovni provedení
-
•6.2.8 Vztah provedení/jednotka
-
•6.2.9 Vztahy mezi jednotkami
-
•6.2.10 Vztah celek/část na úrovni jednotky
-
-
-
Nyní studovat7 Struktura a funkce bibliografického a katalogizačního záznamu
-
Nyní studovat8 Sémantika bibliografického záznamu
-
Nyní studovat9 Pravidla a formáty
-
Nyní studovat10 Obecná pravidla AACR2 a návěští, kontrolní pole a pole čísel a kódů MARCu 21
-
Nyní studovat11. Bibliografický popis
-
Nyní studovat12. Selekční údaje
-