Metodologie pro informační studia a knihovnictví 1

Týden 1

Úvod do problematiky: Informační studia a knihovnictví jako věda. Paradigmata a přístupy v rámci ISK. Role vědy v ISK

Témata probíraná v hodině:

Co je výzkum - role výzkumu v ISK - propast mezi výzkumem a praxí v ISK - jak poznáváme - co je to výzkum a metodologie - věda vs. zdravý rozum - paradigma: definice a význam pro vědy - paradigmata v ISK podle Robinson a Bawdena - metateorie/přístupy v ISK podle Bates - historie výzkumu v ISK - logika kvalitativního a kvantitativního výzkumu.

Povinná literatura (k testu):

Doporučená literatura (pro rozšíření):
  • ZBIEJCZUK SUCHÁ, Ladislava. Na důkazech založené knihovnictví, akční výzkum a designové myšlení jako teoreticko-metodologické rámce pro informační studia a knihovnictví. ProInflow, Masarykova univerzita, 2016. ISSN 1804-2406. 

Možné otázky v testu:

  • Charakterizujte socio-kognitivní přístup v ISK. Je pro něj spíše charakteristické využití kvalitativních nebo kvantitativních metod?
  • Vyjmenujte 5 rozdílů mez kvalitativním a kvantitativním výzkumem.
  • Jak se liší základní a aplikovaný výzkum?
  • Co to je "na důkazech založené knihovnictví"?

Upřesnění prvního úkolu

Zadání úkolu:

  • Začínáme se připravovat na zpracování výzkumného tématu "informační chování studentů"
  • Vytvořte si skupinu, ve které budete po celý další semestr pracovat na společném výzkumu. Zapište se prosím do tohoto sdíleného dokumentu.
  • Vypracujte individuálně rešerši na zadané téma.
  • Rozsah rešerše: nejméně 5 odborných zdrojů, rozsah 2-3 NS.
  • Termín odevzdání: do 6: října do půlnoci

Tipy pro vypracování rešerše:

  • Používejte elektronické informační zdroje a databáze MUNI.
  • Zaměřte se na články, které vám pomohou uchopit téma "informačního chování". Sledujte, jak jednotliví autoři definují koncept informačního chování.
  • Nezapomeňte na konkrétní výzkumy informačního chování studentů. V nich hledejte odpovědi na otázky typu: Co bylo cílem výzkumu? Jaké metody výzkumníci používali? Jaké byly jejich hlavní závěry?
  • Pokud nevíte, kde začít, můžete se inspirovat ukázkami úkolů z minulého roku (téma rešerše tehdy byla "Prestiž a image knihovnické profese") - příklady naleznete ve studijních materiálech