Metodologie pro informační studia a knihovnictví 1
Týden 1
Úvod do problematiky: Informační studia a knihovnictví jako věda. Paradigmata a přístupy v rámci ISK. Role vědy v ISK
Témata probíraná v hodině:
Co je výzkum - role výzkumu v ISK - propast mezi výzkumem a praxí v ISK - jak poznáváme - co je to výzkum a metodologie - věda vs. zdravý rozum - paradigma: definice a význam pro vědy - paradigmata v ISK podle Robinson a Bawdena - metateorie/přístupy v ISK podle Bates - historie výzkumu v ISK - logika kvalitativního a kvantitativního výzkumu.
Povinná literatura (k testu):
- BATES, M. J. Úvod do metateorií, teorií a modelů.ProInflow[online]. 31.05.2011 [cit. 21.09.2012]. Dostupný z WWW: http://www.phil.muni.cz/journals/index.php/proinflow/article/view/853.
- Úvod do výzkumu v ISK (pracovní materiály pro kurz Metodologie pro informační studia a knihovnictví). Dostupné přes Studijní materiály kurzu zde.
- Prezentace z hodiny
- ZBIEJCZUK SUCHÁ, Ladislava. Na důkazech založené knihovnictví, akční výzkum a designové myšlení jako teoreticko-metodologické rámce pro informační studia a knihovnictví. ProInflow, Masarykova univerzita, 2016. ISSN 1804-2406.
Možné otázky v testu:
- Charakterizujte socio-kognitivní přístup v ISK. Je pro něj spíše charakteristické využití kvalitativních nebo kvantitativních metod?
- Vyjmenujte 5 rozdílů mez kvalitativním a kvantitativním výzkumem.
- Jak se liší základní a aplikovaný výzkum?
- Co to je "na důkazech založené knihovnictví"?
Upřesnění prvního úkolu
Zadání úkolu:
- Začínáme se připravovat na zpracování výzkumného tématu "informační chování studentů"
- Vytvořte si skupinu, ve které budete po celý další semestr pracovat na společném výzkumu. Zapište se prosím do tohoto sdíleného dokumentu.
- Vypracujte individuálně rešerši na zadané téma.
- Rozsah rešerše: nejméně 5 odborných zdrojů, rozsah 2-3 NS.
- Termín odevzdání: do 6: října do půlnoci
Tipy pro vypracování rešerše:
- Používejte elektronické informační zdroje a databáze MUNI.
- Zaměřte se na články, které vám pomohou uchopit téma "informačního chování". Sledujte, jak jednotliví autoři definují koncept informačního chování.
- Nezapomeňte na konkrétní výzkumy informačního chování studentů. V nich hledejte odpovědi na otázky typu: Co bylo cílem výzkumu? Jaké metody výzkumníci používali? Jaké byly jejich hlavní závěry?
- Pokud nevíte, kde začít, můžete se inspirovat ukázkami úkolů z minulého roku (téma rešerše tehdy byla "Prestiž a image knihovnické profese") - příklady naleznete ve studijních materiálech.