Dopravní právo

Drážní doprava

doprava po dráhách železničních, tramvajových, trolejbusových a lanových - upravuje zákon č. 266/1994 Sb., o dráhách

z působnosti tohoto zákona jsou vyloučeny dráhy důlní, průmyslové a přenosné
Původně byly vyloučeny i
lyžařské vleky, tato výluka však byla zrušena. NSS (3 As 131/2013-36) k tomu uvádí: 
I. Od novely provedené zákonem č. 191/2006 Sb. dopadá zákon č. 266/1994 Sb., o dráhách, i na lyžařské vleky. Lyžařský vlek ovšem není lanovou dráhou, nýbrž spadá do kategorie určených technických zařízení dle § 47 odst. 1 zákona o dráhách.
II. Na technická zařízení dle § 47 odst. 1 zákona č. 266/1994 Sb., o dráhách, se nevztahují ochranná pásma dráhy ve smyslu § 8 téhož zákona. Primárním důvodem regulace lyžařských vleků zákonem o dráhách je zajištění bezpečnosti a plynulosti jejich provozu pod dohledem drážního úřadu.

Dráha = cesta určená k pohybu drážních vozidel včetně pevných zařízení potřebných pro zajištění bezpečnosti a plynulosti drážní dopravy (Podchod, jehož primárním účelem je vstup do stanice metra a výstup z ní, je součástí dráhy metra. Proto se na tuto stavbu vztahuje přednostně speciální právní úprava v režimu zákona č. 266/1994 Sb., o dráhách, a to i přesto, že plní některé funkce pozemní komunikace. NSS 3 As 121/2013-40)
železniční dráhy se dále člení do kategorií:

  • celostátní = slouží mezinárodní a celostátní veřejné železniční dopravě a je jako taková označena
    je součástí evropského železničního systému
  • regionální = regionálního nebo místního významu, která slouží veřejné železniční dopravě a je zaústěná do celostátní nebo jiné regionální dráhy
  • místní místního významu oddělená od celostátní nebo regionální dráhy
    dráha je oddělená, umožňuje-li přesun drážního vozidla na jinou dráhu jen s použitím zvláštního technického zařízení nebo slouží-li výhradně provozování neveřejné osobní drážní dopravy, osobní drážní dopravy pro potřeby cestovního ruchu nebo provozované historickými vlaky
  • vlečka = slouží vlastní potřebě provozovatele nebo jiného podnikatele a je zaústěná do celostátní nebo regionální dráhy, nebo jiné vlečky
  • zkušební dráha = slouží zejména k provádění zkušebního provozu drážních vozidel nebo zkoušek pro schválení typu nebo změny typu drážních vozidel a drážní infrastruktury
  • speciální dráha = slouží zejména k zabezpečení dopravní obslužnosti obce

o zařazení do těchto kategorií a změnách rozhoduje drážní správní úřad

železniční dráhy lze kategorizovat i podle rychlosti:

  • železniční dráha, na níž je provozována vysokorychlostní železniční doprava = dráha vybavená pro rychlosti drážních vozidel nad 200 km/h
  • dráha konvenční = vybavená pro rychlosti drážních vozidel do 200 km/h určená pro osobní nebo nákladní dopravu a kombinovanou dopravu

Zařízení služeb = železniční stanice, odstavné koleje, čerpací stanice a jiná technická zařízení, která slouží k poskytování služeb bezprostředně souvisejících s provozováním drážní dopravy na dráze celostátní nebo regionální anebo na veřejně přístupné vlečce
provozovatel poskytuje dopravcům prostřednictvím tohoto zařízení služby bezprostředně související s provozováním drážní dopravy nediskriminačním způsobem za cenu sjednanou podle cenových předpisů

Drážní vozidlo = svojí konstrukcí a technickým stavem odpovídá požadavkům bezpečnosti drážní dopravy, obsluhujících osob, přepravovaných osob a věcí a jehož technická způsobilost byla prokázána shodou se schváleným typem + ověřenou drážním správním úřadem (průkaz způsobilosti vozidla) v případě vozidel hnacích, tažených s rychlostí nad 160 km/h na dráhách železničních a vozidla na dráze tramvajové, trolejbusové a lanové

Provozování dráhy

= činnosti, kterými se zabezpečuje a obsluhuje dráha a organizuje drážní doprava

na základě úředního povolení

nutný je zápis v obchodním rejstříku

v případě celostátní a regionální dráhy je nutné i osvědčení  bezpečnosti provozovatele dráhy celostátní a regionální  a finanční způsobilost k provozování dráhy

Podmínky:

  • svéprávnost
  • bezúhonnost - nebyl pravomocně odsouzen pro trestný čin spáchaný z nedbalosti za jednání související s povolovanou činností, nebo pro trestný čin spáchaný úmyslně.
  • odborná způsobilost - prokazuje se dokladem o ukončeném vysokoškolském vzdělání ekonomického nebo dopravního nebo technického nebo právního zaměření a dokladem o vykonání tříleté praxe v řídící činnosti v oboru provozování drah nebo dokladem o ukončení úplného středního odborného vzdělání ekonomického nebo dopravního nebo technického zaměření a dokladem o vykonání pětileté praxe v řídící činnosti v oboru provozování drah

zajištění provozování je povinností vlastníka - pro tyto účely stát zřídil státní organizaci Správa železniční dopravní cesty SŽDC (§ 19 zákona č. 77/2002 Sb., o akciové společnosti České dráhy, státní organizaci Správa železniční dopravní cesty)

Povinnost vlastníka dráhy

  • zajistit údržbu a opravu dráhy v rozsahu nezbytném pro její provozuschopnost (stanoveno vyhláškou)
  • umožnit styk dráhy s jinými dráhami (stanoveno vyhláškou)
  • pečovat o rozvoj a modernizaci dráhy v rozsahu nezbytném pro zajištění dopravních potřeb státu a dopravní obslužnosti území kraje (v případě regionální a celostátní)
  • zajistit provozování dráhy nebo k zajištění provozování:
    • nabídnout dráhu celostátní nebo regionální státu
    • nabídnout dráhu tramvajovou, trolejbusovou, speciální nebo lanovou obci

Provozování drážní dopravy

= činnost, při níž mezi provozovatelem dopravy = dopravcem a osobou, jejíž přepravní potřeba se uspokojuje, vzniká právní vztah, jehož předmětem je přeprava osob, věcí, zvířat anebo činnost, kterou se zajišťuje podnikání podle zvláštních předpisů 

Veřejná drážní doprava = provozovaná dopravcem k uspokojování obecných přepravních potřeb podle předem vyhlášených přepravních podmínek, zveřejněného jízdního řádu a tarifu

Neveřejná drážní doprava = provozovaná dopravcem k uspokojování individuálních přepravních potřeb podle smluvních podmínek

K provozování drážní dopravy je nutná licence. Podmínky jejího udělení si můžete procvičit na tomto příkladu:

Podmínky

usazení v členském státě nebo na území ČR podle druhu dopravy (§ 24a zákona o dráhách)

osvědčení dopravce (pro drážní dopravu celostátní nebo regionální)

licence (podmínky pro ČR)

  • svéprávnost
  • odborná způsobilost:
    • absolvoval bakalářský, magisterský nebo doktorský studijní program v oblasti technických věd a technologií, dopravy, ekonomie nebo práva a vykonal alespoň 3 roky praxe ve funkci vedoucího zaměstnance v oblasti drážní dopravy, nebo
    • absolvoval vyšší odborné vzdělání nebo střední vzdělání s maturitní zkouškou v oborech souvisejících s drážní dopravou a vykonal alespoň 5 let praxe ve funkci vedoucího zaměstnance v oblasti drážní dopravy
  • bezúhonnost - nepovažuje se za takového ten, kdo byl pravomocně odsouzen za úmyslný trestný čin nebo za trestný čin spáchaný z nedbalosti v souvislosti s provozováním drážní dopravy, pokud se na něj nehledí, jako by nebyl odsouzen. Za bezúhonnou se rovněž nepovažuje právnická osoba, byl-li člen jejího statutárního orgánu pravomocně odsouzen za úmyslný trestný čin nebo za trestný čin spáchaný z nedbalosti v souvislosti s provozováním drážní dopravy, pokud se na něj nehledí, jako by nebyl odsouzen.
  • finanční způsobilost -  je schopen finančně zabezpečit zahájení a řádné provozování drážní dopravy po dobu alespoň 12 měsíců.
  • neporušení závažným způsobem pracovněprávních předpisů a celních předpisů (když jde o oprávnění k provozování nákladní drážní dopravy)
  • pojištění
  • usazení na území ČR - osoba oprávněná podnikat na území České republiky, která je zapsána v obchodním rejstříku nebo má na území České republiky odštěpný závod
  • (v případě dráhy místní, speciální, tramvajové, trolejbusové nebo vlečky stačí svéprávnost, bezúhonnost, odborná způsobilost a usazení na území ČR)

přidělení kapacity dopravní cesty = kapacity dráhy - v případě celostátní a regionální dráhy a veřejně přístupné vlečky
kapacita dráhy = využitelná průjezdnost umožňující rozvržení požadovaných tras vlaků na určitém úseku dráhy v určitém období
přidělení kapacity = jednání umožňující využití takového dílu z celkové kapacity dráhy, kterého je zapotřebí pro požadovanou trasu vlaku, provádí provozovatel (v případě státu SŽDC)

uzavření smlouvy s provozovatelem dráhy

(pro účely provozování železniční dopravy stát založil akciovou společnost České dráhy  - § 3 zákona č. 77/2002 Sb., o akciové společnosti České dráhy, státní organizaci Správa železniční dopravní cesty)

ČD

Přepravní řády

Upravují podmínky, za nichž se přepravují osoby a jejich zavazadla ve veřejné drážní osobní dopravě a věci ve veřejné drážní nákladní dopravě.
Přepravní řád pro veřejnou drážní osobní dopravu vydává MD vyhláškou (vyhláška MDS č. 175/2000 Sb., o přepravním řádu pro veřejnou drážní a silniční osobní dopravu). Přepravní řád pro veřejnou nákladní drážní dopravu vydává vláda nařízením (nařízení vlády č. 1/2000 Sb., o přepravním řádu pro veřejnou drážní nákladní dopravu).
Podrobnosti přepravních podmínek mohou být stanoveny ve smluvních přepravních podmínkách.

Zákon o dráhách stanoví jednak okruh otázek, které musí přepravní řád upravit, jednak základní povinnosti cestujících a definici pověřené osoby oprávněné dávat cestujícím pokyny a příkazy k zajištění jejich bezpečnosti, bezpečnosti ostatních cestujících a bezpečnosti a plynulosti dopravy.

Pověřená osoba = průvodčí drážního vozidla, osoba, která řídí drážní vozidlo, nebo jiná osoba ve veřejné drážní osobní dopravě pověřená dopravcem a vybavená kontrolním odznakem nebo průkazem dopravce
Oprávnění pověřených osob:

  • vyloučit z přepravy cestujícího, který se na výzvu pověřené osoby neprokáže platným jízdním dokladem a nesplní povinnost zaplatit jízdné a přirážku
  • vyloučit z přepravy cestujícího nebo uložit cestujícímu zaplacení přirážky, pokud přes upozornění nedodržuje přepravní řád, pokyny a příkazy pověřené osoby, znečišťuje drážní vozidlo nebo pokud svým chováním ruší klidnou přepravu cestujících nebo ostatní cestující jinak obtěžuje; vyloučením z přepravy nesmí být ohrožena bezpečnost a zdraví cestujícího
  • nepřipustit k přepravě nebo vyloučit z přepravy zavazadlo cestujícího nebo zvíře s ním přepravované, pokud jsou překážkou bezpečné přepravy cestujících nebo ohrožují zdraví cestujících nebo pokud jejich přepravu neumožňují přepravní podmínky
  • uložit cestujícímu, který se neprokázal platným jízdním dokladem, zaplacení jízdného a přirážky k jízdnému nebo vyžadovat od cestujícího osobní údaje potřebné k vymáhání jízdného a přirážky k jízdnému, pokud cestující nezaplatí na místě; osobními údaji potřebnými k vymáhání jízdného a přirážky k jízdnému se rozumí jméno, příjmení a datum a místo narození , adresa pro doručování a číslo osobního dokladu

Povinnosti cestujícího:

  1. při nástupu do drážního vozidla, pobytu v něm a při výstupu z drážního vozidla chovat se tak, aby neohrozil svou bezpečnost, bezpečnost jiných osob, bezpečnost a plynulost drážní dopravy, a dbát přiměřené opatrnosti dané povahou drážní dopravy
  2. dbát pokynů a příkazů pověřené osoby, které směřují k zajištění bezpečnosti a plynulosti drážní dopravy, jeho bezpečnosti nebo bezpečnosti ostatních cestujících
  3. na výzvu pověřené osoby se prokázat platným jízdním dokladem; neprokáže-li se platným jízdním dokladem z příčin na své straně, zaplatit jízdné z nástupní do cílové stanice nebo, nelze-li bezpečně zjistit stanici, kde cestující nastoupil, z výchozí stanice vlaku a přirážku k jízdnému, nebo pokud nezaplatí cestující na místě, prokázat se osobním dokladem a sdělit osobní údaje potřebné k vymáhání jízdného a přirážky k jízdnému 
  4.  na výzvu pověřené osoby zaplatit přirážku za nedodržování přepravního řádu
  5. na výzvu pověřené osoby ji následovat na vhodné pracoviště veřejné správy ke zjištění totožnosti, anebo na výzvu pověřené osoby setrvat na vhodném místě do příchodu osoby oprávněné zjistit totožnost cestujícího, a to nesplní-li povinnosti uvedené v bodu 2

Některé otázky přepravních podmínek, jízdních dokladů a jejich kontroly si můžete procvičit zde:

Zadání vychází ze situace řešené v rozsudku NSS ze dne 9. 9. 2010, čj. 1 As 34/2010 - 73. Ten uzavřel, že: "V situaci, kdy cestující nepředloží platnou jízdenku a následně nesplní ani sekundární povinnost dle § 37 odst. 5 písm. d) zákona č. 266/1994 Sb., o dráhách, totiž povinnost dle výzvy pověřené osoby buď následovat ji na vhodné pracoviště veřejné správy ke zjištění totožnosti, anebo setrvat na vhodném místě do příchodu osoby oprávněné zjistit totožnost cestujícího, útočí na zájem chráněný zákonem, kterým je ochrana majetkových práv provozovatele. V takovémto případě je nutná obrana ze strany revizora nebo jiné pověřené osoby přípustná, a to možností odvrátit tento útok zadržením cestujícího, který se pokouší utéct, a uniknout tak následkům jízdy bez platné jízdenky."

Následně se v bodech 41 až 47 věnoval právnímu postavení revizora a povinnostem cestujícího veřejné drážní osobní dopravy a v bodech 56 - 63 možnostem revizora v případě, že cestující se neprokáže platným cestovním dokladem a následně poruší svou povinnost nechat se legitimovat.

Rozsudek - zadržení revizorem
PDF ke stažení

Práva cestujícího - příklad:

Jedete vlakem ČD na letiště, trasa je dlouhá cca 200 km a váš lístek stál 250 Kč.  Lístek Kvůli silnému větru na dráhu popadalo několik stromů, takže vlak měl 2 a půl hodiny zpoždění. Kvůli tomu jste zmeškali letadlo, letenka Vás stála 30.000 Kč.

  • Které předpisy obecně upravují přepravu cestujících v drážní dopravě?
  • Máte nárok na náhradu ceny letenky?
  • Máte nárok na nějaké jiné odškodnění? Pokud ano – v jaké výši? Pokud ne – jaké podmínky by musely být splněny, abyste jej měli?
  • Kdyby bylo zpoždění způsobeno sebevrahem, po kom byste se případně mohli domáhat náhrady škody?

Zároveň s Vámi jede Váš kamarád, který má slevovou průkazku a jeho jízdenka stála 198 Kč.

  • Na co má nárok on?

Máte nějaký nárok (nejen finanční) v případě, že:

  • ve voze nefunguje klimatizaceve voze nefunguje topení
  • ve voze není řazen plánovaný lůžkový vůz
  • není k dispozici garantované wifi připojení
  • dojde ke ztrátě přípojného vlaku
  • jste nemohli využít místenky pro ztrátu přípoje, do něhož jste měli místenku zakoupenu/z důvodu nižšího než plánovaného počtu vozů na vás nezbylo místo
  • navzdory zaplacenému lůžkovému příplatku vám nebylo přiděleno lůžkojste se po zakoupení jízdenky rozhodli nikam nejet a jízdenku vrátit
  • jste dojeli se zpožděním do přestupní stanice, v důsledku toho vám ujel poslední přípoj odjíždějící v 22.20 a vy jste zaplatili 650 Kč za ubytování v místním hotelu, než vám pojede ranní vlak/rozhodli se dojet taxíkem, což vás stálo 4000 Kč

Státní správa a státní dozor

Drážní správní úřady = vykonávají státní správu ve věcech drah, jejich působnost v rozsahu stanoveném zákonem vykonávají i obce v přenesené působnosti

MD - mj. rozhoduje o zařazení železniční dráhy do kategorie

Drážní úřad - zřízen jako správní úřad přímo zákonem o dráhách (§ 53), podřízený MD
zbytková působnost - vykonává všechnu, kterou podle zákona o dráhách výslovně nevykonává někdo jiný

dále státní správu vykonávají Úřad pro přístup k dopravní infrastruktuře a Drážní inspekce

Drážní inspekce - zřízena jako správní úřad přímo zákonem o dráhách (§ 53a), organizační složka státu, podřízena MD - to ale nesmí zasahovat do jejího probíhajícího šetření
šetří příčiny a okolnosti vzniku vážných nehod na dráze železniční, vyjma speciální dráhy. Příčiny a okolnosti vzniku jiných mimořádných událostí na dráhách může Drážní inspekce šetřit, je-li to vhodné s ohledem na jejich závažnost, opakovanost, souslednost nebo jejich dopady na provozovatele dráhy a dopravce
mimořádná událost (§ 49 zák. o dráhách) = nehoda nebo incident, ke kterým došlo v souvislosti s provozováním drážní dopravy nebo pohybem drážního vozidla na dráze nebo v obvodu dráhy a které ohrozily nebo narušily bezpečnost drážní dopravy, bezpečnost osob, bezpečnou funkci staveb nebo zařízení, nebo životní prostředí
nehoda = událost, jejímž následkem je smrt, újma na zdraví nebo jiná újma
         vážná nehoda = nehoda způsobená srážkou nebo vykolejením drážních vozidel, jejímž následkem je smrt, újma   na zdraví alespoň 5 osob nebo škoda velkého rozsahu podle trestního zákoníku na drážním vozidle, dráze nebo životním prostředí, nebo jiná nehoda s obdobnými následky
incident = jiná mimořádná událost než nehoda

"Pravomoc drážní inspekce přijímat bezpečnostní doporučení, které jsou dopravce a provozovatel dráhy povinni přijmout, je v souladu s § 53b odst. 5 zákona č. 266/1994 Sb., o dráhách, dána pouze v případech mimořádných událostí na dráze celostátní nebo regionální, není však zakotvena ve vztahu k mimořádným událostem na dráze tramvajové."
(11 A 91/2010 - 119)

Příklad k nehodám na trati:

Kontrola výkonu státní správy - MD kromě výkonu působnosti Drážní inspekce při šetření nehod a incidentů

Státní dozor - pro všechny předpisy a mezinárodní smlouvy v oblasti drah
drážní správní úřady a Úřad pro přístup k dopravní infrastruktuře

Z judikatury:

přezkoumání odborné způsobilosti k řízení drážních vozidel a zákaz řízení drážních vozidel

"I. Jestliže se držitel průkazu způsobilosti k řízení drážních vozidel nedostaví bez omluvy k přezkoušení odborné způsobilosti, které mu bylo nařízeno podle § 45 odst. 4 věty prvé zákona č. 266/1994 Sb., o dráhách, lze tuto skutečnost považovat za naroveň postavenou faktickému neprokázání způsobilosti řízení drážních vozidel; drážní úřad může v takovém případě rozhodnout o omezení nebo zákazu řízení drážních vozidel ve smyslu § 45 odst. 4 věty druhé zákona č. 266/1994 Sb., o dráhách.
II. Rozhodnutí, jímž drážní úřad nařídil přezkoušení odborné způsobilosti, není podkladovým úkonem pro rozhodnutí o zákazu řízení drážních vozidel ve smyslu § 75 odst. 2 s. ř. s., ani rozhodnutím podle § 65 odst. 1 s. ř. s. Ze soudního přezkumu je tak zcela vyloučeno."
(Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 16. 11. 2005, čj. 3 As 1/2005-59)

právní povaha kolejových obvodů a znak „ohrozí provoz pro hromadnou veřejnou dopravu“ obsažený v § 182 odst. 1 písm. a) TZ (ve znění účinném do 31. 12. 2009)

I. Kolejové obvody jsou zařízením, jehož elektrické obvody plní funkci přímého zajišťování bezpečnosti drážní dopravy, a tudíž jde o technické elektrické zařízení ve smyslu § 47 odst. 1 zákona č. 266/1994 Sb., o drahách, ve znění pozdějších předpisů, a § 1 odst. 4 vyhlášky č. 100/1995 Sb., kterou se stanoví podmínky pro provoz, konstrukci a výrobu určených technických zařízení a jejich konkretizace, ve znění pozdějších předpisů. Z hlediska trestního zákona lze pak kolejové elektrické obvody vzhledem ke své bezpečnostní funkci považovat za zařízení pro hromadnou veřejnou dopravu, a tedy za obecně prospěšné zařízení.
II. Pokud pachatel jakýmkoli způsobem naruší funkci kolejových obvodů, naplní tím znak objektivní stránky trestného činu poškozování a ohrožování provozu obecně prospěšného zařízení podle § 182 odst. 1 písm. a) TZ (ve znění účinném do 31. 12. 2009) spočívající v „ohrožení provozu zařízení pro hromadnou veřejnou dopravu“.
(4 Tdo 6/2010)

Právní úprava

S výjimkou trestního zákoníku se pro řízení dle uváděných vnitrostátních předpisů subsidiárně používá  správní řád a v případě přestupků podle těchto zákonů zákon o odpovědnosti za přestupky, k němuž se rovněž subsidiárně využívá správní řád. Pro kontrolu výstupů správních orgánů v oblasti drážní dopravy potom slouží soudnictví, jeho postup je upraven v příslušných soudních řádech - především soudním řádu správním.

Relevantní jsou i předpisy upravující ochranu životního prostředí či veřejného zdraví, a co se výstavby drah týče, stavební zákon.

Dráhy

mezinárodní předpisy

  • Bernská úmluva o mezinárodní železniční přepravě COTIF ve znění Vilniuského protokolu (č. 65/2016 Sb.m.s)
    • Jednotné právní předpisy pro smlouvu o mezinárodní železniční přepravě osob - CIV (Přípojek A k Úmluvě)
    • Jednotné právní předpisy pro smlouvu o mezinárodní železniční přepravě zboží -  CIM (Přípojek B k Úmluvě)
    • Řád pro mezinárodní železniční přepravu nebezpečných věcí - RID (Přípojek C k Úmluvě) 
    • Jednotné právní předpisy pro smlouvy o užívání vozů v mezinárodní železniční přepravě - CUV (Přípojek D k Úmluvě)
    • Jednotné právní předpisy pro smlouvu o užívání infrastruktury v mezinárodní železniční přepravě - CUI (Přípojek E k Úmluvě)
    • Jednotné právní předpisy pro prohlašování technických norem za závazné a pro přijímání jednotných technických předpisů pro železniční materiál určený k používání v mezinárodní dopravě - APTU ( Přípojek F k Úmluvě)
    • Jednotné právní předpisy pro technickou admisi železničního materiálu určeného k používání v mezinárodní dopravě - ATMF 
    • Protokol o výsadách a imunitách Mezivládní organizace pro mezinárodní železniční přepravu (OTIF)

evropské předpisy

  • nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1371/2007 ze dne 23. října 2007 o právech a povinnostech cestujících v železniční přepravě
  • nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1370/2007 ze dne 23. října 2007 o veřejných službách v přepravě cestujících po železnici a silnici 

vnitrostátní právo

  • zákon o dráhách (č. 266/1994 Sb.)
  • zákon č. 77/2002 Sb., o akciové společnosti České dráhy, státní organizaci Správa železniční dopravní cesty
  • vyhláška MDS č. 175/2000 Sb., o přepravním řádu pro veřejnou drážní a silniční osobní dopravu 
  • vyhláška MD č. 173/1995 Sb., kterou se vydává dopravní řád drah
  • nařízení vlády č. 1/2000 Sb., o přepravním řádu pro veřejnou drážní nákladní dopravu
  • vyhláška č. 101/1995 Sb., kterou se vydává Řád pro zdravotní způsobilost osob při provozování dráhy a drážní dopravy
  • vyhláška č. 16/2012 Sb., o odborné způsobilosti osob řídících drážní vozidlo a osob provádějících revize, prohlídky a zkoušky určených technických zařízení
  • vyhláška MD č. 177/1995 Sb., kterou se vydává stavební a technický řád drah
  • vyhláška MDS č. 429/2001 Sb. o podrobnostech prokazování finanční způsobilosti k provozování dráhy celostátní nebo dráhy regionální, o způsobu prokazování finanční způsobilosti k provozování drážní dopravy na dráze celostátní nebo na dráze regionální a o doplňkových přepravních službách
  • vyhláška č. 76/2017 Sb., o obsahu a rozsahu služeb poskytovaných dopravci provozovatelem dráhy a provozovatelem zařízení služeb
  • vyhláška č. 116/2017 Sb., o nákladech a úsporách přímo souvisejících se zabezpečováním náhradní dopravy za přerušenou veřejnou osobní drážní dopravu a o způsobu jejich určení

Trestní zákoník (zákon č. 40/2009 Sb.)

obsahuje kromě jiných TČ, které mohou být spáchány při provozování dopravy či přepravy i specifický TČ poškození a ohrožení provozu obecně prospěšného zařízení a poškození a ohrožení provozu obecně prospěšného zařízení z nedbalosti

"Obecně prospěšným zařízením se rozumí veřejné ochranné zařízení proti požáru, povodni nebo jiné živelní pohromě, obranné nebo ochranné zařízení proti leteckým a jiným podobným útokům nebo jejich následkům, ochranné zařízení proti úniku znečišťujících látek, zařízení energetické nebo vodárenské, podmořský kabel nebo podmořské potrubí, zařízení a sítě elektronických komunikací a koncová telekomunikační a rádiová zařízení, zařízení držitele poštovní licence, zařízení pro veřejnou dopravu, včetně součástí dráhy a drážních vozidel ve veřejné drážní dopravě a svislých zákazových nebo příkazových dopravních značek a dopravních značek upravujících přednost." (§ 132 TZ)

Literatura

Komentáře

  • LOJDA, Jiří. Zákon o dráhách: komentář. Praha: Wolters Kluwer, 2017. Komentáře Wolters Kluwer. ISBN 978-80-7552-756-1. 
  • SOUŠEK, Jaroslav, Miroslav STEHLÍK a Kamil WATRAS. Dopravní řád drah v úplném znění. Olomouc: ANAG, 2000. ISBN 80-7263-046-6. 
  • SOUŠEK, Jaroslav, Kamil WATRAS a Miroslav STEHLÍK. Zákon o dráhách s komentářem. Olomouc: ANAG, 1995. ISBN 80-85646-23-4. 

Monografie

  • POLÁČEK, Bohumil. Kapitoly z mezinárodního dopravního práva. II, C. Železniční právo, D. Námořní právo. Praha: Wolters Kluwer, 2016. Právní monografie. ISBN 978-80-7552-424-9. 
  • CLARKE, Malcolm a Michael BOGDAN. Transport by rail and by road. Tübingen: J.C.B. Mohr (Paul Siebeck), 1996. International encyclopedia of comparative law. Volume III, Private international law. 
  • FRINTA, Ondřej. Smlouva o přepravě osoby v novém soukromém právu. Praha: Wolters Kluwer, 2018. Právní monografie. ISBN 978-80-7552-886-5. 

Články

  • HOSTOVSKÁ, Helena. Vyvlastnění pro potřeby stavby dráhy. Soukromé právo. 2017, č. 9, s. 22an.

Ostatní

vodní dopravy se samozřejmě týkají i jiné předpisy či právní odvětví, lze tedy doporučit i literaturu vztahující se k nim 

trestné činy poškození a ohrožení provozu obecně prospěšného zařízení a poškození a ohrožení provozu obecně prospěšného zařízení z nedbalosti
  • DRAŠTÍK, Antonín a kol. Trestní zákoník: komentář. II. díl, (§ 233 až 421). Praha: Wolters Kluwer, 2015. Komentáře Wolters Kluwer. Kodex. ISBN 978-80-7478-790-4. 
  • ŠÁMAL, Pavel a kol. Trestní zákoník: komentář. II, § 140-421. 2. vyd. Praha: C.H. Beck, 2012. Velké komentáře. ISBN 978-80-7400-428-5. 
  • NOVOTNÝ, František a kol. Trestní zákoník 2010: stav k 1.4.2010 : komentář, judikatura, důvodová zpráva. Praha: Eurounion, 2010. ISBN 978-80-7317-084-4. 
důvodové zprávy ke všem uváděným předpisům a jejich novelám
literatura týkající se výstavby dopravní infrastruktury uvedená v podkapitole osnovy Úvod do správy dopravy