Pokyny k POTům
Opatřete si výkaz zisků a ztrát a rozvahu, eventuelně výkaz cash-flow a výroční správu podniku. Velikost ani obor činnosti podniku nerozhoduje.
Charakterizujte tento podnik co do velikosti, oboru činnosti a analyzujte ekonomickou situaci podniku s pomocí nástrojů uvedených v kapitolách distanční studijní opory (finanční analýza) a dalších analýz vnějšího a vnitřního okolí podniku, které znáte z jiných předmětů (marketing, management) . Na základě zjištěného stavu najděte problémy ve finanční výkonnosti podniku, jejich příčiny a navrhněte opatření na jejich řešení.
Požadavky na POT:
Rozsah: cca 10-15 stran (není rozhodující)
Struktura práce:
- Úvod
- Stručná charakteristika podniku, použitých metod finanční analýzy a dalších analýz vnějšího a vnitřního prostředí
- Aplikace metod na podniková data včetně analýzy výsledků a trendů (zejména minulého vývoje ukazatelů)
- Shrnutí dosavadního vývoje, nalezení problému v oblasti výkonnosti podniku, identifikace příčin tohoto problému
- Navržení detailního řešení zjištěného problému ve finanční výkonnosti podniku (včetně např. náročnosti zdrojů) v kontextu současných možností a ekonomické situace podniku
- vertikální a horizontální rozbor rozvahy a výkazu zisků a ztrát
- poměrové ukazatele (min. rentability, aktivity, likvidity a platební schopnosti)
- analýza finanční, event. provozní páky podniku (může být dílčí součástí jiného, obecnějšího nástroje)
- výpočet alternativních nákladů nebo ukazatele EVA (alespoň jedním způsobem)
- pyramidový rozklad (alespoň jednoho vybraného ukazatele)
- komplexní model hodnocení podniku (min. jeden vybraný bonitní nebo bankrotní model)
Finanční data podniku: ideálně za 5 účetních období.
Tabulky a grafy je vhodné využít, mohou být přílohou práce.
Charakteristika metod finanční analýzy i dalších analýz může přímo předcházet jejich aplikaci na podnikových datech.
Analyzované výsledky jednotlivých nástrojů finanční analýzy u vybraného podniku je vhodné srovnat s dosahovanými výsledky podniků v příslušném odvětví, nebo s vybranými podniky jako představiteli relevantní konkurence.
Práci odevzdejte nejpozději tři dny před konáním kolokvia (doporučuje se ji však odevzdat dříve) v elektronické podobě. Tato práce bude základním předpokladem hodnocení při kolokviu.