Týden 1 - představení semináře, zadání prezentací 7. 10. 2020
Přihlášení k tématu:
pokud možno do semináře 14.10.
Na příští hodiny:
Prohlédněte si kapitolu 5.5. Specifika fantastiky v knize Po divné krajině. Charakteristika a vnitřní členění fantastické literatury.
Jak by mělo a nemělo vypadat vystoupení na semináři
Nepíšu prezentace, protože to příliš připomíná powerpointovou prezentaci – kterou můžete, ale nemusíte použít.
DOPORUČENÁ STRUKTURA
(Nejde o pořadí, ale uvedené aspekty by se ve vašem vystoupení měly vyskytnout. Také je jasné, že v závislosti na konkrétním díle se některým budete věnovat více a některým méně. U neliterárních témat pak struktura ještě bude docela jiná:)
Autor - představení autora a zařazení textu do kontextu díla
Není potřeba líčit podrobně život autora – stačí pár základních informací a případně odkaz na zdroje, kde se dá dozvědět více. Leda by život autora představoval důležité hledisko při interpretaci textu – ale i tak vytáhněte z životopisu jen to podstatné (jméno navštěvované střední školy obvykle nic zajímavého nepřinese).
Zařazení do historického kontextu, žánru, sekundární zdroje
Podoba fikčního světa – světa literárního textu
Poměr fantastických a „realistických prvků“
Podoba a účel fantastických prvků v textu
Fantastičnost textu - jaké jsou fantastické prvky a jakou úlohu v textu mají? Jak moc jsou promyšlené, jsou věrohodné? Nebo spíš kulisa? Obsahuje text reference k našemu světu? Explicitní i implicitní? Jakou roli plní?
Postava a zápletka
Jak moc propracované? Jak je to s psychologizací postav? Jsou to spíše funkce, "slouží" k posunování děje a zápletky, nebo je na ně text soustředěn?
Jazyk a styl - forma
Poselství , akcentované funkce textu
Osobní interpretace, osobní hodnocení kvality textu – co mne na textu zaujalo, co ne a proč
Délka - ne méně než 15 minut v případě jednoho referujícího, ne méně než 25 minut, pokud referují dva či více:-)
Při rozebírání povídek mějte na paměti, že všichni v semináři by měli mít povídky přečtené – nemusíte tedy rozebírat, co se v povídce děje, a přejít rovnou k analýze a interpretaci.
U románů budou vaši spolužáci znát úryvek z textu, budou tedy mít povědomí o stylu psaní, částečně o postavách a o ději, bude jim ale chybět úplná znalost příběhu. Před interpretací je tedy uveďte do kontextu a text jim představte.
Ale ani v tomto případě vystoupení nemá stát na rekapitulaci děje.
Sežeňte si sekundární literaturu – recenze a kritiky autorova díla apod. Popřemýšlejte nad metodou rozboru a o vhodném zdroji – např. k filmové adaptaci literárního díla atd. Nejste si jistí? Pošlete mi návrh ke konzultaci!
Zkuste nečíst z papíru, ale víc mluvit spatra – s podporou textu, obrázků, prezentace a kolegů – je to mnohem živější a hodí se zvyknout si na to.
Vystoupení by mělo mít strukturu – není to přehršel pozoruhodných faktů. Zkuste podávat informace tak, aby jedna navazovala na druhou.
Nezapomínejte na úvahu o stylu díla – i když pracujeme většinou s překlady, o stylu se dá ledacos říci.
Fantazii se meze nekladou – můžete ostatním zadat úkoly, moderovat diskuzi a pracovat s cílenými otázkami, využít technik tvůrčího psaní, zahrát pasáže z rozebíraného textu jako divadelní vystoupení…a ano, jde to i přes webkameru:)