Síťové technologie a jejich využití ve vzdělávání (Cloud, virtualizace, databázové systémy a jejich využití ve vzdělávání)
Presentace o počítačových sítí z "informatického pohledu"
Co číst, na co se podívat:
- Základní informace k 5G pro začátečníky.
- 5G a zdraví
- Průmysl 4.0 a 5G
- Stručně - jak funguje Bluetooth
- Jak funguje NFC
- Cesnet
Studenti ISKED04 úkoly odevzdávají zde.
Výber Petera Mička
Základy
sítí (online kurz)
https://www.itnetwork.cz/site/zaklady
Otevřený online kurz o síťových technologiích, který vás seznámí s
fungováním přenosu dat po síti, s technickými prostředky přenosu jako jsou
protokoly a adresy. Kurz je určen pro začátečníky, kteří chtějí pochopit
komunikaci mezi počítači po síti a to prostřednictvím zařízení, které vlastníme
my všichni.
CESNET
https://www.cesnet.cz/sdruzeni/
Webová stránka sdružení CESNET, které vytvořily České vysoké školy a
Akademie věd ČR. Spolu budují národní infrastrukturu pro vědu, výzkum a
vzdělávání, jejímž cílem je poskytovat možnosti pro práci s vědeckými daty a
vzájemnou spolupráci mezi vědci. Na stránce najdete IT nástroje a služby pro
práci v moderní vědě. Infrastrukturu využívají i nemocnice, knihovny a kulturní
instituce.
Mapa
pokrytí sítě CESNET
https://www.cesnet.cz/wp-content/uploads/2012/10/cesnet2-topo1.pdf
Služby
internetu
https://is.muni.cz/do/ics/el/sitmu/law/html/sluzby-internetu.html
Text z kurzu Základů IT
gramotnosti o základních službách, které jsou na internetu poskytovány.
History of
the Web
https://webfoundation.org/about/vision/history-of-the-web/
Článek o stručné historii webu, který je nejznámější aplikací Internetu.
Článek odpovídá na otázky o vzniku webu a jeho fungování. Nachází se na stránce
komunity World Wide Web Foundation, která se snaží rozvíjet otevřený web a
přinášet jeho možnosti co nejvíce lidem.
Cloud
Computing In 6 Minutes
https://www.youtube.com/watch?v=M988_fsOSWo
Cloud computing je
poskytování přístupu k výpočetním službám prostřednictvím internetu. Video
popisuje základní koncepty cloud computingu, výhody přístupu oproti vlastnění a
základní dělení poskytování cloudových služeb.
Rozvažte ICT koordinátorům ruce aneb cloud computing
https://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/10447/rozvazte-ict-koordinatorum-ruce-aneb-cloud-computing.html/
Článek z roku 2011 o cloud
computingu ve vzdělávání. Nové technologie zefektivňují elektronické vzdělávání
a cloud computing poskytuje možnosti, jak školy odlehčit od činností spojených
se správou informačních technologií. Článek popisuje výhody a nevýhody
cloudových služeb.
Cloud computing
for Higher Education
https://www.youtube.com/watch?v=cNJyT7JDi24
Co mohou cloudové služby přinést pro vysokoškolské vzdělávání? Zaměstnanec
Googlu představuje konkrétní způsoby, jak mohou univerzity používat cloud
computing v učení, administrativě a ve výzkumu.
Google
Cloud pro vzdělávání
https://cloud.google.com/solutions/education/
Cloudová řešení a
nástroje pro zlepšování a transformaci vzdělávání od Googlu.
Using
Cloud Computing Services in e-Learning Process: Benefits and Challenges
https://eric.ed.gov/?q=cloud+computing&id=EJ1172276
Článek poskytuje přehled a dopady cloudových
technologií v elektronickém vzdělávání. Představuje koncepty, výhody, ale i
výzvy využívání cloudových technologií. Podstatnou částí článku jsou řešení a
architektura pro vytvoření elektronického vzdělávání s cloudovými službami.
Legal entity for Gaia-X established, European cloud
platform now official
Evropský projekt pro vytvoření
vlastní cloudové platformy, která bude nezávislá na amerických společnostech a
bude sloužit evropským společnostem pro ukládání dat.
Cloud
based Tools & Applications for Learning
V kontextu vzdělávání se dnes
používají cloudové aplikace, které známe všichni. Článek obsahuje tabulku, ve
které jsou aplikace rozděleny do kategorií, ale i infografiku, která rozděluje
aplikace podle Bloomovy taxonomie vzdělávacích cílů.
Connected to Learn: Teachers' Experiences with Networked
Technologies in the Classroom
https://mediasmarts.ca/blog/connected-learn-teachers-experiences-networked-technologies-classroom
Zpráva o používání síťových
technologií ve výuce. Studie zkoumala, jak kanadští učitelé pracují na svých
hodinách s těmito technologiemi, jaké schopnosti potřebovali získat a jaké nové
způsoby výuky jim tyto technologie přinesly.