Vzdělávací technologie - přednáška

Otázka soukromí a ochrany dat, etika a edTech


Výběr zdrojů od Petera Mička

TOP 10 IT issues 2020, The Drive to Digital Transformation Begins

Zpráva z panelové diskuse organizace EDUCAUSE představující 10 výzev, před které jsou vysoké školy postaveny působením digitální transformace. V pořadí druhým problémem je otázka soukromí, odpovědnosti a ochrany osobních dat.

 

Je umělá inteligence rizikem pro demokracii?

Článek představuje širší perspektivu využívání dat v rámci fungování společnosti. Umělá inteligence jako nástroj práce s daty je spojena s mnoha obavami, především s prosazováním individuálních zájmů. Jedním z doporučení pro odvrácení hrozeb je zájem lidí o jejich data a integrace etiky do vysokoškolského studia.

 

Not Sure If They're Invading My Privacy or Just Really Interested in Me

Data a jejich ochrana je v prostředí vysokých škol problematická oblast. Autor článku ukazuje, že studenti a zaměstnanci nemají dostatečné porozumění, jak fakulty pracují s jejich osobními daty a jak je chráněno jejich soukromí. Tato problematika se ukotvuje i v zákonech, podstatná je však osvěta samotných škol, jejichž úkolem je tvorba kultury bezpečnosti a soukromí.

 

Do We Need New Regulations to Govern the Use of EdTech?

V digitální éře se objevily používáním technologií ve vzdělávání různé problematické oblasti. Autorka článku v krátkosti představuje 5 problémů etiky vzdělávacích technologií, kterým školy čelí: přístup a používání zařízení, intelektuální vlastnictví, transparentnost, soukromí a bezpečnost, konflikty zájmů. Za podstatné považuje zvyšování povědomí o těchto problémech a sledování zájmů učitelů a studentů.

 

Komu patří velká data ve školství?

Pohled Bořivoj Brdičku na využívaní výukových dat. Popisuje komerční systémy, které jsou používány ve vyučování a přináší světlo do objasnění fungování a záměrů těchto produktů. Pozornost obrací na vlastnictví studentských dat a vědomé zacházení s nimi.

 

The Ethics of Student Privacy: Building Trust for Ed Tech

Článek představuje rizika a příležitosti spojené se vzdělávacími technologiemi a využíváním dat. Poukázání na světlou a tmavou stránku má směřovat k vytvoření důvěryhodného rámce, který pomůže při osvojování daty řízeného vzdělávání.

EDM and Privacy: Ethics and Legalities of Data Collection, Usage, and Storage

Článek nahlíží na "zranitelnost" a zneužitelnost výukových dat a potřebu eticky ošetřit práci se studentskými daty. Tato data pocházejí z LMS nebo samostatných výukových aplikací. Poukazuje na problémové oblasti, stanovuje etické principy pro práci s daty a označuje oblasti pro další výzkum.

 

What EdTech Entrepreneurs Should Know And Do About Student Data Privacy

Sběr a analýzy uživatelských dat poskytují "edtechovým" podnikatelům možnost vytvářet lepší vzdělávací produkty, ale zároveň zasahují do soukromí studentů. Případy zneužívání dat pro komerční účely ukázaly potřebu legislativních zásahů a nutnost, aby jim podnikatelé dobře porozuměli.

 

EDUCAUSE 2019: Data-Driven Landscape Increases Pressure on Privacy Concerns

Odborníci upozorňují, že řádná ochrana osobních údajů se pro vysoké školy stane v budoucnosti nutností. Doporučují, aby se školy k ochraně stavěly proaktivně, protože to bude součástí budování jejich reputace. Jedná se sice o americké prostředí, ale článek zdůrazňuje tento budoucí trend a potřebu vytvořit oficiální programy pro ochranu soukromí.

 

Why Higher Ed Needs Data Ethics

Současný přesun vzdělávání do online prostředí ukázal nové problémy. Autorka článku zkoumá znalosti učitelů a jejich zkušenosti s daty z online výukových systémů. Říká, že učitelé nemají znalosti o podmínkách použití těchto online služeb, kterým školy "předávají" moc nad vzděláváním.