Redukce rozlišení modelu
Redukce rozlišení je krokem, ke kterému můžeme přistoupit
v různých fázích editace modelu. V ideálním případě pracujeme
s modelem v původním, maximálním rozlišení, daným např. nastavením 3D
skenování. S rostoucím rozlišení modelu však úměrně stoupá velikost
souboru a výpočetní náročnost jeho zpracování, proto často přistupujeme
k redukci rozlišení na počátku celé editace tak, abychom snížili její
výpočetní náročnost. Zvolené rozlišení je vždy kompromisem mezi množstvím
uchované informace, zachycených detailů, a velikostí souboru.
Blender – redukce rozlišení
Program Blender nabízí hned několik možností, jak snížit
rozlišení polygonálních modelů.
Modifikátor Decimate (Object Mode) a jeho mód
„Collapse“ snižuje počet face s ohledem na geometrii modelu – tedy
redukuje facety méně v oblastech se složitou geometrií. Zásadní je volba Ratio,
která udává, jaký podíl facet zůstane zachovaný (například při nastavení na hodnotu 0,5
bude výsledný model tvořen polovičním počtem facet než původní model). Při
zaškrtnutí volby triangulate bude výsledný model tvořen pouze
trojúhelníkovitými polygony.
Další možností je využití nástroje Decimate geometry
(Edit Mode). Také tento nástroj umožňuje ve svém dialogovém okně
nastavit podíl vrcholů modelu, které zůstanou zachovány.
MeshLab – redukce rozlišení
1)
V Layer Dialog aktivujte model (LMB), jehož
rozlišení chcete redukovat
2) Spusťte
nástroj redukce rozlišení - Filters
> Remeshing, Simplification and Reconstruction > Quadric Edge
Collapse Decimation...
3) Nastavte
parametry
Target number of faces – určuje počet polygonů výsledného modelu
Preserve Normal, Preserve Topology, Preserve Boundary –
volby zabraňují větším změnám v geometrii modelu. Při aktivace bude zachováno
směrování polygonů, redukce rozlišení nepovede ke změnám topologie modelu,
např. vyplnění děr v modelu, a ke změnám tvaru děr v polygonální
síti.
4) Aplikujte
Jednotlivé volby jsou podrobně popsány v nápovědě,
která může být aktivována tlačítkem Help
v dialogovém okně. Stejná nápověda je k dispozici u většiny nástrojů.
GOM Inspect – redukce rozlišení
1)
Vyberte celý model – RMB v prostoru
pracovního okna > Select All…
2)
Spusťte nástroj pro redukci rozlišení Thin Mesh – Operations > Mesh >
Thin…
3) Zvolte
nastavení Surface tolerance a zadejte
maximální odchylku, kterou může mít nový model od originálu. Můžete aktivovat
také volbu Max. edge length, která omezuje
délku hran nově vzniklých polygonů.
Např. při
nastavení Surface tolerance na
hodnotu 0.2 a Max. edge length 2 bude
výsledkem redukce polygonální síť, která se tvarově neliší od původní sítě o
víc než o 0,2 mm a jejíž vrcholy nejsou od sebe dál než 2 mm.
4)
Redukci spusťte tlačítkem Apply
Druhou možností je nastavení přesného počtu vrcholů redukované polygonální sítě (Number of points). Výhodou nastavení maximální odchylky je, že nemusí být specifikován konkrétní počet bodů, závislý na velikosti sítě a její složitosti, ale jen tvarová tolerance.