Analýza odborné knihy
Dle přesných pokynů analyzovat vybranou knihu následujícím způsobem (odevzdat do 31. 12.):
o Před
čtením samotného článku: Student/ka po přečtení názvu knihy má za úkol
vytvořit tři či více souvislých záznamů o knize, přičemž první záznam by
měl vyjadřovat očekávání, která v něm název vyvolává, aniž by bylo
přečteno o mnoho víc než jméno autora, název. V této části nás zajímá,
proč si student/ka knihu vybral (protože je tenká, něco jsem o ní
slyšel/a, doporučil/a mu ji odborník/kamarád,…atd.) a co od ní očekává.
o Záznamy
v průběhu čtení: postupně si vypisujete doslova informace, které vás
zaujaly, překvapily, apod. Vypište si min. 15 takovýchto záznamů. Ke
každé doslovné citaci vypsaných informací prosím vložte také vlastní
komentář (souhlas, nesouhlas, připomínky, otázky).
o Po
přečtení článku: V posledním záznamu, který vzniká až po přečtení
celého textu, přichází na řadu rekapitulace – je nutné se znovu zamyslet
nad prvním odstavcem, vyjádřit se k němu a připsat i pár vět o článku
jako takovém (proč se mi líbil, proč nikoli). Důležité je také
reflektovat, jak kniha souvisí se studovaným oborem?
Můžete využít tuto záznamovou tabulku:
Bibliografický záznam | ||
Před čtením textu | 1. 2. 3. | |
V průběhu čtení | Doslovná citace | Vlastní komentář |
Po přečtení knihy |
Vybírejte z tohoto doporučeného seznamu knih:
- ALDORTOVÁ. N. (2010).
Vychováváme děti a rosteme s nimi. Praha: Práh
- BARŠA, P. (2003). Politická teorie
multikulturalismu. CDK
- BAUMAN. Z. (2017). Cizinci před
branami. Broken books
- BAUMAN. Z., (2002). Tekutá
modernita. Praha: Mladá Fronta
- BERGER, P. I.; LUCKMAN, T.
(1999). Sociální konstrukce reality. Brno: Centrum pro studium demokracie
a kultury
- BREZINKA, W. (1994). Základy
filozofie výchovy. Praha: Zvon
- ČERNÝ. M. (2019). Digitální
kompetence v transdisciplinárním nahlédnutí: mezi filosofií, sociologií,
pedagogikou a informační vědou. Brno: MUNIPRESS
- ČERVENKOVÁ, D. (2011). Islám v
českých zemích. Centrum pro studium migrace
- DOROTÍKOVÁ, S. (1998). Filosofie
hodnot. Praha: PdF UK
- FROMM, E. (2014). Mít nebo být.
Aurora
- GORDON, T. (2012). Výchova bez
poražených. Malvern
- GULOVÁ, L.
(2015) Aplikace mechanismů sociální pedagogiky do sociální a pedagogické
práce; praxe a výzkum. Brno: MUNIPRESS
- GULOVÁ, L. a kol. (2008).
Analýza prostředí rozvíjející se společnosti jako východisko pedagogické
intervence. Angola 2008 - 2012. Brno: MUNI
- GULOVÁ, L. a kol. (2010). Analýza
vzdělávacích potřeb romských žáků. Brno: Masarykova univerzita
- GULOVÁ, L. et al. (2008).
Sociální pedagogika a multikulturní výchova v otázkách. Brno: MUNIPRESS
- GULOVÁ, L. et al. (2012).
Aktivizace sociálně znevýhodněných skupin v pedagogické praxi a výzkumu.
Brno: MUNIPRESS
- HLADÍK. J. (2014).
Multikulturní kompetence studentů pomáhajících profesí. Zlín: Univerzita
Tomáše Bati
- KNOTOVÁ, D., LAZAROVÁ B. et al.
(2014). Úvod do sociální pedagogiky. Brno: Masarykova univerzita
- KOPŘIVA, K. (1997). Lidský vztah
jako součást profese. Praha: Portál
- KOPŘIVA, P., NOVÁČKOVÁ, J. et al.(2008).
Respektovat a být respektován. Bystřice pod Hostýnem: Spirála
- KORCZAK, J. (2012) Jak milovat
dítě. Praha: Makedetail
- KŘIVOHLAVÝ, J. (2012). Jak
hořet, ale nevyhořet. Praha: Karmelitánské nakladatelství
- LACINOVÁ, L. a kol. (2018).
Cesty do dospělosti. Psychologické a sociální charakteristiky dnešních
dvacátníků. Brno: MUNIPRESS
- LACINOVÁ, L. a kol. (2018).
Všichni moji blízcí. Adolescenti a dospělí kolem nich. Brno: MUNIPRESS
- MAKARENKO. A.S. (1957). O
výchově dětí v rodině. Praha: Státní pedagogické nakladatelství
- MAREŠ, P. (1999). Sociologie
nerovnosti a chudoby. Praha: SLON
- MATĚJČEK, Z.(2013). Co, kdy a
jak ve výchově dětí. Praha: Portál
- MATOUŠEK. O. (2011). Mládež a
delikvence. Praha: Portál
- MOREE, D. (2015). Základy
interkulturního soužití. Praha: Portál
- MOŽNÝ, I. (2006). Rodina a
společnost. Brno: Slon
- NEMO, P. (2011). Co je Západ?.
CDK
- OSTŘANSKÝ, B. (2014). Atlas
muslimských strašáků. Academia.
- PÁVKOVÁ, J. et al. (1999).
Pedagogika volného času. Praha: Portál
- PECK, M., S. (2012). V jiném
rytmu, Praha: Portál.
- PREISSOVÁ, A. P. (2012).
Jinakost, předsudky, multikulturalismus. UP
- PROCHÁZKA,
M. (2012) Sociální pedagogika. Praha: Grada
- PRŮCHA, J. (2001).
Multikulturní výchova: teorie - praxe - výzkum. Praha: ISV nakladatelství.
- RABUŠIC, L., CHROMKOVÁ MANEA, B.
(2018). Hodnoty a postoje v České republice 1991-2017. Brno Masarykova
univerzita.
- SACKS, J. (2017). Důstojnost v
rozdílnosti. Triton
- SAK, P. (2001). Proměny české mládeže. Praha: Petrklíč
- SARTORI, G. (2011).
Pluralismus, multikulturalismus a přistěhovalci: Esej o multietnické
společnosti. Dokořán
- SIROVÁTKA, T. (2002). Menšiny a
marginalizované skupiny v České republice. Brno: Georgetown
- ŠIŠKOVÁ, T. (1998). Výchova k
toleranci a proti rasismu. Praha: Portál
- TOFFLER, A.(1992). Šok z budoucnosti. Praha: Práce
- WROCZYNSKI, R. (1968). Sociálna pedagogika. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladatelství
- Po konzultaci možné i jiné...