Kontakt na vyučujícího:
Filip Johánek
178783@mailmuni.cz
+420 608 759 433
Konzultační hodiny v kanceláři 5.28 na KMSŽ FSS MU Joštova 218/10,
po předchozí e-mailové domluvě v pátek 8:00-9:00, v případě potřeby dle domluvy.
ZD/K_34 Sound Studies (praktikum) - sylabus [verze 2024-08-17]
ZD_K/34 Sound Studies II (praktikum) - syllabus
[verze 2024-08-17]
Cíle předmětu
Studující se seznámí se základním přístupem k vytváření zvukových atmosfér formou syntézy v kontextu field recordingu (fonografie) či audiovizuálního snímku. Cílem předmětu je pokusit se vytvořit technicky použitelnou zvukovou atmosféru.
Výstupy z učení
Studující budou po absolvování předmětu schopni:
zvolit a připravit si vhodnou techniku pro snímání a nahrávání různých vrstev pro tvorbu zvukové atmosféry prostřednictvím syntézy dle zadání
zaznamenat příslušné vrstvy pro tvorbu zvukové atmosféru a technicky je zhodnotit
Osnova
Blok ? 2025
Vysvětlení náplně kurzu a popis úkolu. Veškeré činnosti v semestru v tomto kurzu budou směřovat ke zvládnutí sejmutí technicky kvalitních nahrávek pro tvorbu zvukové atmosféry pomocí syntézy.
Navázání na předcházející semestr (kontext field recordingu (fonografie), lokačního zvuku vs. zvuku ve studiu, akustická ekologie) + opakování práce s nahrávacím zařízením + sdílení a vysvětlení struktury půjčování.
2. Blok ? 2025
Příprava projektu v Reaperu, mono, stereo, export, analýza. Konzultace a diskuse nad probíhajícími projekty.
3. Blok ? 2025
Raymond Murray Schaffer: Keynotes, signals, soundmarks.
Gordon Hempton: hledání „přírodního” zvuku x realita současnosti.
Poslech průběžných části nahraných záznamů a reflexe, diskuse.
4. Blok ? 2025
Poslech zvukových vrstev výsledných atmosfér v Reaperu + exportů.
Literatura
PETTINGER, Alasdair. 2010. Keynotes, Signals and Soundmarks. Bulldozia: Research Projects in Transatlantic History & Literature [online]. Dostupné z:
https://www.bulldozia.com/2010/07/17/keynotes-signals-and-soundmarks/.
Výukové metody
Teoretická příprava, diskuse, praktické cvičení, společný poslech.
Metody hodnocení
Hodnotí se přítomnost na hodinách. Dovolena je jedna neomluvená absence.
Podmínkou k ukončení kurzu je odevzdání úkolu do odevzdávárny dle aktuálního sylabu.
Hlavním výstupem úkolu je:
Projekt v Reaperu odevzdaný jako kompletní zabalená složka, který se skládá minimálně ze tří (3) stereo atmosfér, pěti (5) ruchových mono stop a jednoho (1) stereo ruchu, který bude probíhat zleva doprava. Není třeba dělat jakýkoli processing. Nutnou podmínkou je zachovat max true peak v hodnotě menší či stejné -1.2 dBFS. V projektu budete řešit pouze hlasitostní poměry jednotlivých stop, případně konkrétních úseků ve stopách tak, aby zvuková atmosféra zněla co nejblíže tomu, jako kdyby byla pořízena na jeden záznam a někde teoreticky mohla znít. Snaha bude vytvořit přirozeně znějící atmosféru pro použití jako podklad pro scénu v audiovizuálním snímku.
Vaše tvorba bude tedy snahou o realizaci zvukové fikce, která zní jako realita nebo jsme schopni ji v audiovizuálních snímcích jako realitu reflektovat.
Informace k úkolu
Záznam všech zvuků (není třeba odevzdávat) v rozlišení 96 000 Hz a 24 bitů + u každého snímaného zvuku fotodokumentace.
Do odevzdávárny odevzdáváme:
A. Fota jednotlivých nahrávání
B. Celkový výstup z nahrávek do samplovací frekvence 96 000 Hz a bitové hloubky 24 bitů o délce 2-5 minut jako Reaper projekt. V jiných softwarech pracovat můžete, přesto chci, abyste úkol odevzdali v Reaperu, neboť ten je všude ve škole, je skoro zadarmo a je tak zaručena kompatibilita mezi různými poslechovými místy. Pokud tedy budete pracovat v jiných programech, vyjeďte hotové stopy do Reaperu, abychom v něm mohli vidět všechny stopy a mohli je dle potřeby analyzovat.
C. Export z projektu v Reaperu (jiném programu) v 96 kHz a 24 bitech ve wavu.
Umění, které nevznikne v Reaperu, stačí vyjet od 0 po stopách (stemy/mixdovny/).
Kdo odevzdá dříve, ať mi prosím napíše, že je úkol v odevzdávárně.