8) Agenturní zaměstnávání, zaměstnávání cizinců [dr. Kadlubiec] 21. 11.
1. Cíl lekce
Lekce studující obeznámí se základními principy a
pravidly na poli zaměstnávání cizinců (rozhodná první úprava, rozdělení
cizinců dle státu původu, podmínky pro zaměstnání cizince, rizika, sankce atd.)
a agenturního zaměstnání (rozhodná úprava, podstata, subjekty, rizika
z pohledu zúčastněných subjektů atd.).
Lekce si tak předně stanovuje za cíl, aby
napomohla studujícím pochopit základní pravidla na poli úpravy podmínek pro
výkon práce cizinců na území ČR a pro výkon závislé práce ve formě agenturního
zaměstnání, a to např. pokud jde o rozlišení cizinců, na které (ne)dopadá zpřísněný
režim povolování zaměstnání a pobytu v ČR, nebo pokud jde o zajišťování
rovného zacházení vůči agenturním zaměstnancům a skončení jejich dočasného
přidělení k uživateli. Uvedené studujícím pomůže lépe porozumět, jak český
právní řád v dané oblasti funguje a jaké jsou toho důsledky, a to také ve
vztahu k jejich dalšímu profesnímu působení.
2. Bližší představení tématu
Pokud
hovoříme o právním řešení zaměstnávání cizinců, máme na mysli zejména
regulaci podmínek stanovených pro pobyt a výkon závislé práce těchto osob na
území ČR, jakož i úpravu s tím souvisejících evidenčních, oznamovacích a
dalších povinností. Jistá dílčí specifika vykazuje také právní regulace
individuálních pracovněprávních vztahů s cizinci na straně zaměstnanců, např.
pokud jde o skončení pracovního poměru či o stanovené povinnosti aplikace
minimálních tuzemských standardů vůči zaměstnancům vyslaným k výkonu práce na
území ČR zahraničním zaměstnavatelem. Dále je třeba věnovat pozornost také
stanoveným pravidlům na poli uznávání kvalifikace cizinců, ověřování cizích
veřejných listin, právnímu režimu zdanění příjmů zahraničních zaměstnanců či
úpravě jejich postavení v systému sociálního zabezpečení.
Již
na základě uvedeného lze předestřít, že je právní úprava zaměstnávání cizinců v
komplexních souvislostech celkem komplikovaná a uživatelsky náročná, jakož i
značně riziková (např. s ohledem na sankce hrozící při výkonu práce
cizincem bez oprávnění k pobytu / k zaměstnání či v rozporu
s tímto oprávněním).
Těžiště
předmětné právní úpravy leží ve veřejnoprávních předpisech, a to zejména v
zákoně č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, a v zákoně č. 326/1999 Sb., o pobytu
cizinců na území ČR.
Uvedené
předpisy předně podmiňují výkon závislé práce většiny cizích státních
příslušníků na území ČR předchozím opatřením příslušného oprávnění k pobytu,
jakož i oprávnění k zaměstnání, které nemá „generální“ povahu, ale je vázáno na
konkrétní pozici u konkrétního zaměstnavatele, případně na konkrétní činnost
vyslaného cizince pro českou právnickou či fyzickou osobu – mezi tato oprávnění
patří povolení k zaměstnání, zaměstnanecká karta, modrá karta či karta
vnitropodnikově převedeného zaměstnance.
Z hlediska aplikace stanovených požadavků právní úpravy je nutné rozlišovat mezi jednotlivými kategoriemi cizinců, a to již podle toho, ke kterému státu mají občanskou či rodinnou vazbu. Obecně bývá na jedné straně hovořeno o cizincích ze třetích zemí, na které až na stanovené výjimky dopadá uvedený povolovací režim pobytu a výkonu práce na území ČR, a na straně druhé o cizincích s občanstvím jiného členského států EU, Evropského hospodářského prostoru a Švýcarska a je doprovázejících rodinných příslušnících ze třetích zemí či rodinných příslušnících občana ČR ze třetích zemí, jejichž výkon práce v ČR není podmíněn vydáním oprávnění k zaměstnání a většinově ani oprávnění k pobytu.
Agenturní
zaměstnávání je
zvláštní formou výkonu závislé práce (viz ustanovení § 307a a násl. zákoníku
práce), v jejímž rámci zaměstnanec nevykonává práci pro svého zaměstnavatele (jímž
je AGENTURA PRÁCE s povolením ke zprostředkování zaměstnání uděleným
Generálním ředitelstvím Úřadu práce za podmínek stanovených v zákoně o
zaměstnanosti), nýbrž pro osobu, k níž byl svým zaměstnavatelem dočasně
přidělen.
K
základním subjektům pracovněprávního vztahu, tedy ZAMĚSTNANCI a zaměstnavateli,
tedy v rámci agenturního zaměstnávání přistupuje ještě třetí subjekt,
označovaný jako UŽIVATEL. K dočasnému přidělení může podle ustanovení § 307a
zákoníku práce dojít jen na základě UJEDNÁNÍ v pracovní smlouvě nebo dohodě o
pracovní činnosti, uzavřené mezi zaměstnancem a zaměstnavatelem (agenturou
práce).
Agentura
práce vysílá své zaměstnance k výkonu práce pro uživatele na základě PÍSEMNÉHO
POKYNU, jehož náležitosti upravuje ustanovení § 309 odst. 2 zákoníku práce.
Před přidělením zaměstnance k uživateli musí ovšem agentura s uživatelem
uzavřít ještě dohodu o dočasném přidělení, jejíž náležitosti upravuje zákoník
práce v ustanovení § 308 odst. 1 zákoníku práce.
Výkon
práce zaměstnance dočasně přiděleného k výkonu práce k uživateli řídí a
organizuje uživatel. Nemůže vůči němu ovšem činit právní jednání, neboť není
jeho zaměstnavatelem. Zaměstnavatelem zaměstnance zůstává agentura práce, která
také zaměstnanci za vykonanou práci poskytuje mzdu.
Důležitým
bodem právní úpravy agenturního zaměstnávání je PRÁVO ZAMĚSTNANCE NA STEJNÉ
MZDOVÉ A PRACOVNÍ PODMÍNKY, jakým se těší srovnatelný zaměstnanec uživatele.
Informace o těchto srovnatelných podmínkách musí být obsahem jak dohody o
dočasném přidělení, tak i písemného pokynu, kterým agentura vysílá zaměstnance
k uživateli. Pokud zaměstnanec zjistí, že jeho pracovní nebo mzdové podmínky
jsou horší než srovnatelný zaměstnanec uživatele, musí agentura na jeho žádost
rovné zacházení zajistit.
Z mnoha
příčin bývá agenturní zaměstnávání označováno za prekérní (méně chráněnou)
formu výkonu závislé práce, a to už jen z důvodu prostého faktu, že
uživatelé povětšinou tendují k tomu, aby dočasně přiděleným zaměstnancům
věnovali méně péče než svým kmenovým zaměstnancům, což se projevuje
v reálně zhoršených pracovních podmínkách většiny agenturních zaměstnanců.
Vzhledem k tomu, že jde dočasné přidělení zaměstnance spolu s jeho
pracovněprávním vztahem k agentuře práce povětšinou velmi snadno a rychle
ukončit, chybí v těchto vztazích také požadovaná ochrana stability
pracovního zapojení (a tedy i stability na poli příjmů zaměstnance).
3. Literatura ke studiu před přednáškou
4. Podnět k zamyšlení před přednáškou
1) Proč česká právní úprava na poli podmínek pro
zaměstnávání cizinců přistupuje zásadně jinak k občanům EU, EHP a
Švýcarska na jedné straně a k cizincům ze třetích zemí na straně druhé?
2) Napadá vás, v kterých situacích a proč je / není pro zaměstnavatele výhodné,
aby využil k zajištění své činnosti přidělené agenturní zaměstnance namísto
kmenových zaměstnanců?
5. Přednáška a přednášející
Přednášející: dr. Kadlubiec
Prezentace:
6. Procvičení tématu
Po absolvování přednášky a přečtení literatury by
studující měl být připraven odpovědět na následující otázky. Odpovědi na otázky
si lze doplnit k poznámkám z přednášky.
1) Za jakých
podmínek může být v ČR zaměstnán cizinec ze třetí země? Co je to test
trhu práce?
2) Co hrozí
zaměstnavateli a zaměstnanci (cizinci) v případě, že cizinec bude
vykonávat v ČR práci bez vyžadovaného oprávnění k pobytu /
k zaměstnání nebo v rozporu s tímto oprávněním?
3) Jaká je podstata agenturního zaměstnávání a v čem spočívají základní specifika
této formy výkonu závislé práce?
4) Proč je
agenturní zaměstnávání považováno za prekérní zaměstnání?
5) Jsou
agentura práce a uživatel povinni postupovat tak, aby dočasně přidělený
zaměstnanec agentury práce dostával za odvedenou práci stejnou odměnu jako
kmenový zaměstnanec uživatele vykonávající stejnou práci, nebo může jít
v souladu s právem o odměnu nižší (proč)?