Metodologie speciálně pedagogického výzkumu

Hypotéza a další základní nástroje kvantitativního výzkumu

Hypotéza jako hlavní nástroj kvantitativního výzkumu, pravidla pro formulaci hypotéz, proměnné v hypotézách (závislá, nezávislá, nominální, ordinální, kardinální). Indikátory a operacionalizace. Validita a reliabilita. Výhody kardinálních dat, tvorba součtových indexů. Co je to výzkumný problém? Jak si vybrat téma výzkumu a jak zformulovat výzkumnou otázku? Časté chyby.

Příprava na příští setkání

Přečtěte si text: Vliv akademického optimismu na výsledky žáků středních škol

 Kterých témat si všímat?

Jak je text členěn (a co nám to připomíná)?

Jak a v které části textu je definován cíl výzkumu?

Jak autoři pracují se zdroji (ve kterých částech nejčastěji odkazují na zdroje), který typ zdrojů volí nejčastěji (monografie, časopisecké články, internetové zdroje….)?

Vlastnosti konceptu akademický optimismus

Jaké hypotézy a proměnné byly použity? Jak byly operacionalizovány?

Jak probíhal sběr dat?

K jakým závěrům autoři dospěli a jak je vysvětlují?

Překvapila nás nějaká informace?

Poznámka 1: Není třeba se nic učit zpaměti, v průběhu testu je možné s textem pracovat a odpovědi si vyhledat.

Poznámka 2: Konkrétní použité statistické procedury (konfirmační faktorová analýza apod.)neřešíme, stejně jim nerozumíme, soustředíme se na hlavní sdělení textu. 

Povinná četba

Straková, J., Simonová, J., & Soukup, P. (2021). Vliv akademického optimismu na výsledky žáků středních škol. Orbis scholae14(3), 73-92.

Rozšiřující literatura

Disman, M. (2011). Jak se vyrábí sociologická znalost. Karolinum Press. s. 73 - 90

uloženo ve studijních materiálech

Mareš, P., Rabušic, L., & Soukup, P. (2015). Analýza sociálněvědních dat (nejen) v SPSS. Masarykova univerzita. 1. kapitola

uloženo ve studijních materiálech