Hypotéza jako hlavní nástroj kvantitativního výzkumu, pravidla pro formulaci hypotéz, proměnné v hypotézách (závislá, nezávislá, nominální, ordinální, kardinální). Indikátory
a operacionalizace. Validita a reliabilita. Výhody kardinálních dat, tvorba
součtových indexů. Co je to výzkumný problém? Jak si vybrat téma výzkumu a jak
zformulovat výzkumnou otázku? Časté chyby.
Hypotéza a další základní nástroje kvantitativního výzkumu
Přečtěte si text: Vliv akademického optimismu na výsledky žáků středních škol
Jak je text členěn (a co nám to připomíná)?
Jak a v které části textu je definován cíl
výzkumu?
Jak autoři pracují se zdroji (ve kterých
částech nejčastěji odkazují na zdroje), který typ zdrojů volí nejčastěji
(monografie, časopisecké články, internetové zdroje….)?
Vlastnosti konceptu akademický optimismus
Jaké hypotézy a proměnné byly použity? Jak
byly operacionalizovány?
Jak probíhal sběr dat?
K jakým závěrům autoři dospěli a jak je
vysvětlují?
Překvapila nás nějaká informace?
Poznámka 1: Není třeba se nic učit zpaměti,
v průběhu testu je možné s textem pracovat a odpovědi si vyhledat.
Poznámka 2: Konkrétní použité statistické
procedury (konfirmační faktorová analýza apod.)neřešíme, stejně jim nerozumíme,
soustředíme se na hlavní sdělení textu.
Straková, J., Simonová, J., & Soukup, P. (2021). Vliv akademického optimismu na výsledky žáků středních škol. Orbis scholae, 14(3), 73-92.
Disman, M. (2011). Jak se vyrábí sociologická znalost. Karolinum Press. s. 73 - 90
uloženo ve studijních materiálech
Mareš, P., Rabušic, L., & Soukup, P. (2015). Analýza sociálněvědních dat (nejen) v SPSS. Masarykova univerzita. 1. kapitola
uloženo ve studijních materiálech