Logika
kvalitativního výzkumu. Indukce,
generování hypotéz. Hlavní charakteristiky kvalitativního výzkumu a jeho
srovnání s kvantitativním. Kdy zvolit kvalitativní přístup? Základní
tradice kvalitativního výzkumu. Případová studie, etnografie, zakotvená teorie.
Příklady výzkumů.
Úvod do kvalitativního výzkumu
Přečtěte si text "Už mě to tam
nebavilo...." a při čtení se zaměřte na následující témat:
1. Měníme
paradigma a od kvantitativního výzkumu, který zkoumá
především souvislost dvou a více jevů, jsme se
dostali ke kvalitativnímu
výzkumu, který .... (zkuste dosadit sami :-).
2. Jak autoři popisují své téma a cestu k němu.
Proč se rozhodli jej zkoumat?
3. Jak metodologicky postupovali a s jakými těžkostmi
se potýkali, jaká
rozhodnutí v průběhu výzkumu učinili
4. Jak analyzují a prezentují svá data.
5. Co o absentérství zjistili.
Šlapalová, K., & Hlaďo, P. (2020). „Už mě to tam nebavilo “–absentérství žáků středních odborných škol v kontextu odpoutávání od školy. Orbis scholae, 14(1), 81-99.
Švaříček, R., & Šeďová, K. (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. PORTÁL sro.
Janík, T. (2004). Akční výzkum jako cesta ke zkvalitňování pedagogické praxe. Cesty pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 51-68.