Inkluzivní speciální pedagogika - I. stupeň

Mentální postižení x Demence

Mentální postižení

  • postihuje všechny složky osobnosti (duševní, tělesné, sociální)
  • trvale porušená poznávací schopnost
  • stav charakterizovaný celkovým snížením intelektových schopností
  • vrozené nebo časně získané postižení (do 2 let života)
  • lehké
    • nejvýraznější problémy v období školní docházky
      • konkrétní mechanické myšlení,
      • omezená schopnost logického myšlení
      • slabší paměť, vázne analýza a syntéza
      • JM, HM lehce opožděna
      • rozvoj sociálních dovedností zpomalen
      • afektivní labilita, impulzivnost, úzkostnost, zvýšená sugestibilita
  • středně těžké
    • rozvoj myšlení a řeči výrazně opožděn - přetrvává do dospělosti
    • řeč - jednoduchá, obsahově chudá, často agramatismy, věty velmi jednoduché
    • trvale celková neobratnost, neschopnost jemných úkonů
    • emocionální labilita, nepřiměřené afektivní reakce
  • těžké
  • hluboké

Demence

  • proces zastavení, rozpadu mentálního vývoje po 2. roce života
  • příčiny: 
    • porucha, nemoc, úraz mozku, zánět mozkových blan, poruchy metabolismu, intoxikace, nádory, duševní poruchy
  • postupné zhoršování
  • nepostihuje všechny složky najednou, ale postupně
  • projevy:
    • poruchy paměti, orientace, úsudku
    • schopnosti abstraktního myšlení, pozornosti,
    • motivace, emotivity, chování, komunikace
    • --> až celková degradace osobnosti