Pokročilé kvalitativní metody pro SPR

Týden 1 Úvod do kurzu: organizační vstup

SPRn4484 / SPRn8880 Pokročilé kvalitativní metody pro SPR

Semestr: jarní

Forma: denní / kombinovaná

Počet kreditů 8/10

Vyučující: Pavel Navrátil (d/k), Jiří Vander (d/k), Olga Hubíková (d)

Ukončení: ZK

Cíl kurzu

Cílem kurzu je seznámit studenty s pokročilejšími kvalitativními metodami výzkumu v sociální práci. Kurz studenty připravuje na používání kvalitativních výzkumných metod, včetně využívání vhodných teorií, výzkumných plánů, metod sběru dat a metod jejich analýzy. Obsah kurzu se zaměřuje na vybrané „tradice“, či modely výzkumu: zakotvená teorie, fenomenologie, participativní výzkum a narativní přístupy. V kurzu se studenti seznání s příklady využití těchto metodických postupů v sociální práci a příbuzných oborech. Po absolvování by studenti měli být připraveni navrhnout svůj vlastní výzkumný projektu na základě principů představených "designů" výzkumu.

Výstupy učení

Po absolvování tohoto kurzu budou studenti ovládat následující kompetence:

  1. Rozumí teoretickým a metodologickým perspektivám kvalitativního výzkumu v sociální práci.
  2. Jsou schopni aplikovat kvalitativní výzkumné metody v kontextu sociální práce.
  3. Jsou schopni využívat výsledky kvalitativního výzkumu ke zlepšování praxe sociální práce.
  4. Rozumí, jak lze kvalitativní metody aplikovat ve výzkumu sociální práce a veřejné politiky. 

Úkoly v kurzu


a)  Aktivní účast (10%) 

Účast je důležitou součástí programu. Za účast na hodinách student získává až 10% bodů.

 - zde pouze pro denní 

 b)  Skupinové zpracování vybrané metodologické procedury a její aplikace v SPR (denní 20%; kombi nemá)

Studenti ve skupině připraví referát o publikovaného výzkumného projektu, v němž důkladně představí a zhodnotí metodologický proces, který výzkumník použil.  Studenti touto cestou získávají až 20% bodů. V denním studiu je referát také prezentován. 

 c)  Čtyři průběžné testy k jednotlivým modulům (20%)

Po dokončení modulu studenti vykonají test, v němž ověří své znalosti probrané látky. Za každý jednotlivý test obdrží až 5= bodů (celkem tedy 20%). Modulem se rozumí  soubor tří lekcí k jednotlivé metodě (např. zakotvená teorie).  

 d)  Projekt výzkumu (denní 50%; kombi 70%)

Na závěr studenti vykonají zkouškou formou návrhu výzkumného projektu. Za její zvládnutí mohou získat až 50% bodů. Projekt bude v rozsahu 1200-1500 slov.


Více k jednotlivým úkolům najdete zde: 

Bližší charakteristika úkolů.
Tvorba skupinky pro referát

Skupinku pro referát utvořte v průběhu úvodního týdne! 

Referáty denní studium: rozpis bude zveřejněn v únoru 2025

Terminář kurzu

ÚkolDenní studiumKombinované studium
Aktivní účastKdy: středa/ 12.00 - 13.40
Dle aktuálního rozvrhu
Skupinový referátnení
Průběžný testV průběhu následujícího týdne po lekci 4, 7, 10 a 13 V průběhu následujícího týdne po lekci 4, 7, 10 a 13   
Závěrečný projekt26.5.2025 (23.59)

Hodnocení

A

92-100

84-91

C

76-83

D

68-75

E

60-67

F

0-59

Pzn. Případně dle počtu hodnocení dle ECTS systému (relativní hodnocení). 


Kreditová zátež

AktivityZátěžKredity/ denníKredity/ kombi
Přímá výuka26h11
Referát + průběžná práce50h24 (100 h)
4 x test50h22
Zkouška75h33
Celkem201h810


Základní povinná literatura


Hendl, J. 2015. Kvalitativní výzkum. Základní metody a aplikace. Praha: Portál. 407 str.

Řiháček, T., Čermák, I., Hytych, R. 2014. Kvalitativní analýza textů. Čtyři přístupy. Brno: MU. 192 str.

+ další texty k jednotlivým přístupům 

Jednotlivé lekce jsou strukturovány v těchto kapitolách: