Komunikační dovednosti

Neefektivní způsoby komunikace 2

Milé studentky, milí studenti, 

v uplynulé lekci jsme hovořili o některých neefektivních způsobech komunikace, dnes vám představíme ty zbývající. 

Trocha teorie navíc aneb co se v nás děje, když:

Většina z neefektivních způsobů komunikace, o kterých byla a bude řeč, před­stavuje pro naši mysl nějaký druh psychického ohrožení. Toto ohrožení si na racionální, rozumové úrovni nemusíme plně uvědomovat, ale v emoční rovině v nás vyvolává pocity jako je hněv, lítost, vzdor, strach, nenávist nebo pocit křivdy. A téměř vždy se také pojí s pocitem vlastní nízké hodnoty: jsem k ničemu, neschopný, nemají mě rádi. Když se cítíme takto ohroženi, soustředíme se na vlastní obranu (ať už směrem do sebe nebo ven, vůči někomu), nikoli na sdělovaný požadavek. 

Chceme moc poděkovat za videa, která jste našli k předchozí kapitole - postupně ta, která nám přijdou nejvýstižnější do osnovy přidáme (předem se omlouváme, že nemůžeme vybrat všechny - u spousty jsme se opravdu bavily a často jsme na vážkách, které vybrat :)). Pokud vás přemýšlení nad vhodnými ukázkami bavilo stejně jako nás, budeme rády za doporučení i k následujícím příkladům neefektivní komunikace :) 



Na úvod příklad neefektivního způsobu komunikace, když se snažíme někoho motivovat. Zkuste popřemýšlet, jak se asi cítí "motivovaný" zaměstnanec na videu. A jak asi bude přistupovat k práci v dalších dnech? Co to udělalo s jeho sebevědomím a jak sebevědomí ovlivňuje výkon v práci? Jaké si pak nastavujeme cíle atd.?

Teď se tedy pojďme podívat, kterým komunikačním faulům se snažit vyhnout aneb co v komunikaci nefunguje. 


1) Přestaň..., nebo...! Běda, jestli...! (vyhrožování)

Přestaň už házet tím pískem, nebo tě plácnu.

Jestli to všechno nesníš, nedostaneš pak ten dortík.

Než napočítám do pěti, ať jste z šatny venku. Jinak vás tam zamknu. 

Jestli si to po sobě okamžitě neuklidíš, nepůjdeš odpoledne ven.

Jak budeš mít jedinou trojku, žádné nové lyže nebudou. Ještě jedno takové slovo, a dostaneš facku!

S kterou emocí zde rodiče pracují?

Jaká to má úskalí?

Jak to lze podle Vás řešit jinak?

Strach není tím správným důvodem, proč se některé věci mají dělat a jiné zase ne. Děti velmi brzy zjistí, že dospělí mají pramalou chuť své hrozby plnit, a to pak vždycky stojí za to zkusit neposlechnout. Vyhrožovat a pak své hrozby neplnit je jeden z důvodů snížení naší autority.

Nejde o to plnit výhružky, ale přestat vyhrožovat.

Větší ohrožení vývoje spočívá v tom, že se děti učí vyhovět dospělémuze strachu nebo pro to, že je to pro ně výhodné, nikoli proto, že uznávají smysluplnost a správnost na ně kladených požadavků.

Alternativami k vyhrožování je vymezování hranic, limitů chování po­ mocí informací nebo možnosti volby: Písek v očích moc bolí a může ublížit. Můžeme ho házet do kyblíčku nebo na sítko, ne na druhé lidi. Někdy je nutné nejdříve sdělit informace o vlastních emocích prostřednictvím já-výroku: Už se opravdu zlobím!


2) Křik

Křik bývá často spojen s hrozbami a příkazy, je to jejich neverbální doplněk. Křik zvyšuje agresivní náboj hrozeb a příkazů a může u dětí vyvolá­ vat ještě větší strach nebo vzdor, případně protiagresi (na křik reagují křikem, házením věcí), Emoce a jejich projevy jsou nakažlivé a u křiku to platí tím více, Křik je většinou projevem hněvu, zlosti, ale také bezmoci.

Křik je něco jiného než pohněvaný či kategoricky odmítavý tón. Někdy potřebujeme sdělit, že nás něco rozzlobilo, pobouřilo, a to může být doprová­zeno zvýšeným nebo důrazným tónem hlasu. Citlivost na křik bývá hodně individuální, některým dětem i dospělým vadí už jen málo zvýšený tón.


3) Podívej se na..., vezmi si příklad z... (srovnávání, dávání zavzor)

Víš to, že Štěpán od sousedů už umí sám jezdit na kole? To je šikovný kluk. A ty pořád chceš jenom tříkolku.

Je to celkem dobré, ale nejlepší svíčkovou dělá moje matka. Měla by ses jí zeptat na recept.

Vaše písemky dopadly dost bídně. Jedině Daniela odvedla práci hodnou budoucího maturanta. Danielo, přečtěte svou práci nahlas a vy ostatní aspoň poslouchejte.

Milane, vezmi si příklad z Lucky. Takhle mají vypadat domácí úkoly.

Ivetko, ty se s tím jídlem tak loudáš. Podívej se na Mirka, ten všechno sní, a jak rychle. Takhle jedí hodné děti.

Co prožívají děti při srovnávání?

V čem to mají těžké děti, které jsou dávány za vzor? 

Při srovnávání mohou děti prožívat pocit méněcennosti: Nikdy to nedokážu, být jako... a tak prožívají psychické ohrožení, které se dotýká jejich sebeúcty - jádra jejich osobnosti. Zvlášť veřejné srovnání může být velmi zraňující.

Pocit méněcennosti bývá spojen s hněvem a s chutí pomstít se.
Paradoxně i děti, které jsou dávány za vzor, to mají těžké - zaprvé, pokud nejsou sociálně velmi zdatné mohou být kolektivem odmítnuty a za druhé - tlak na to "aby neselhaly" a byly pořád tak dobré může vést k perfekcionismu (a tím opět k pocitu méněcennosti) 

Existují pracoviště (a jedu dobu to bylo opravdu velmi populární), kde v rámci motivace vyhodnocuje „ligu úspěšnosti" a každý týden se vyvěšují jména a fotografie „těch nejlepších". Výsledek je opakovaně stejný: lidé jsou znechucení, vztahy jsou nepřátelské, zvýší se fluktuace zaměstnanců. Dospělí mají mnohem víc možností, jak dát najevo, že srovnávání a dávání za vzor je krajně nepříjemné, včetně toho, že z prostředí nebo vztahů, kde se takové postupy vyskytují, nakonec třeba odejdou. Děti takovou možnost nemají, jsou nuceny setrvat (v rodině, ve škole, na táboře), a navíc většinou neovládají vhodné sociální dovednosti pro zvládnutí tak náročné situace.

4) Já pro tebe..., a ty...! (poukazování na vlastní zásluhy)

Celé odpoledne se tady dřu ~ a pán si po sobě nemůže ani uklidit boty! Od rána vařím a peču a od vás jsem chtěla jedinou věc, abyste oloupali brambory - a ani toho se nedočkám! A že byste třeba poděkovali za oběd...

To já, když jsem chodil na vysokou, tak bych si nedovolil, aby rodiče vůbec měli nějaké starosti, jestli udělám zkoušku.

Tyto věty jsou čistá manipulace. Právem v nás vyvolávají vztek - vždyť je zřejmé, že člověk, který je používá se snaží v nás skrytým způsobem vyvolat pocit viny a využít jej pro svůj prospěch. 

5) Ty snad chceš...? Copak ty nechceš...? (řečnické otázky)

Tohle že má být kůň?

Jak si to představuješ? Jsi normální? Ty snad chceš spadnout?

Ty nevíš, že se boty dávají do botníku? Chceš pár facek?

Copak ty nevíš, jak se píše...?

Z čeho bývá dítě nařčeno, když odpovídá na řečnickou otázku?

Co řečnické otázky signalizují o vztahu? 

Co namísto řečnických otázek?

1. Většinou z drzosti :)

2. Řečnické otázky většinou značí, že člověk, který je klade nemá zájem o opravdovou komunikaci, ale chce prostě "vyhrát". Prosadit svoje. 

3. Místo řečnických otázek můžeme použít například  informaci:  To slovo se píše takhle... Ta židle se snadno převrátí... Nebo sdělit své pocity a očekávání: Už se dost zlobím. Očekávám, že...

Řečnická otázka se vyznačuje tím, že se na ni neočekává odpověď, a pokud by zazněla, bylo by dítě nejspíše nařčeno z drzosti. Ten, kdo v běžné komunikaci takové otázky klade, signalizuje druhému i tónem hlasu despekt a nadřazenost. Mohou vzbuzovat pocit bezmoci a následně vzteku.

6) Ty jsi ale... (urážky, ponižování)

Vy snad ani nejste lidi, chováte se jako zvěř!

Pohněte sebou, vy kůže líné!

To snad není pravda, to ví přece každý blbec!

Takhle se utírá tabule? To to asi u vás doma vypadá!

Ty jsi ale nechápavá. Já už nevím, jak ti to mám vysvětlit.

K zamyšlení

Představte si, že uslyšíte výše zmíněné příklady, představte si, jak byste se asi cítili.

A pak si zkuste představit, že Vám přihlížející člověk nabídne nepoužitelnou radu: Tak si toho nevšímej, že ti nadává. Zvládli byste to? 

Urážek si nelze nevšimnout, i kultivovaným dospělým může dát dost práce nereagovat na tako­vou slovní agresi proti-agresí! Reagovat na urážku fyzic­kým násilím je z hlediska emočního zranění pochopitelné, ale není to sociálně přija­telné!

POZOR: Někdy si dospělí ani neuvědomují, že používají urážky, protože je sdělují celkem mírným tónem, dokonce je považují za vtip­né: Ty jsi ale truhlík. To je naše čuňátko. Ty máš ale dlouhé vedení. Když si představíme, že by totéž někdo řekl nám samotným, došlo by nám, že jsou to skutečně urážky.

7)  To je náš génius! To ses teda vyznamenal! (ironie, shazování)

Romane, měli bychom zatleskat, že nám ukazuješ, jak to vypadá v ZOO při krmení.

K veřejné produkci zvu našeho zlatého slavíka...

Tak pojď nám předvést hvězdu, ty naše hvězdo!

Vidím, že Novák nám chce něco říct, děti, dávejte pozor a zapisujte si!

Sázím na jistotu. K tabuli Krausová. To se zase pobavíme!

Vtipné nebo kruté?

Urážky a ponižování jsou přímou agresí, ironie je agrese skrytá pod rouškou humoru a o to je zákeřnější.

Podstata ironie spočívá v protichůdnosti mezi informací, sdělovanou pozitivními slovy („zlatý slavík"), a informací, která je obsažena v neverbálním chování, především v pohrdavém tónu hlasu („zpíváš falešně"). 

Ironie je často ventilací negativních emocí. Alternativou mohou být infor­mace: Mluvili jsme o tom, jak vypadá slušné stolování. Nebo já-výrok: Když vykládám novou látku, vadí mi vyrušování. A samozřejmě humor, který nezraňuje.