Něco vysvětlivek
Každodennost a historičnost
Martin Heidegger ve své zásadní knize Bytí a čas zkoumá lidské bytí (zejména fenomén Dasein, chápaný jako bytí-zde, Patočkou též přeloženo jako pobyt) z pohledu časovosti a vytváří tři tzv. existenciály - každodennost, nitročasovost a historičnost. Právě jistým uchopením dvou z nich se zabývá také text, který je základem podkapitoly Autenticita Emilova běhání. Sám o sobě je již tento koncept v původním textu oproti heideggerovskému vnímání velmi zjednodušený. Jeho dalším zkrácením se dostáváme na samotnou hranici možné zkratky. Přes toto vědomí, spíše doufáme než věříme, že úvahy vedené tímto směrem nejsou zcela bez zajímavosti.
Zuby Děda Vševěda
Skutečně se ukrývají v oné sklenici. Jedná se o způsob humoru pro Divadlo Járy Cimrmana typický.
Sluha dvou (či více) pánů
Odkaz směřuje k divadelní hře Carla Goldoniho. Jednak se v rolích sluhů, a tím pádem i pánů, vystřídalo v historii divadelních i jiných produkcí poměrně velké množství herců. Jednak se zde ukazuje, že sluha někdy může být lepší pána, což může stavět, při užití formulky "dobrý sluha, zlý pán", i celé téma instrumentality do nového světla.
Předmětnost bytí "f krichli"
Převzetí Jazova svérázného vyjadřování zde není zcela samoúčelné. Tak jako Jaz někdy hodně zestruční a zjednoduší historické události, tak i my jsme téma "předmětnosti bytí" představili skutečně redukovaně a výrazně zjednodušeně.
Chtějí, tak vyplňuj…
Citát pochází z již jednou představeného filmu Vesničko má, středisková. Ve filmu šlo o tlak shora na vyplňování výkazů o dojivosti krav. V Emilově situaci šlo o tlak shora na zisk medailí. Analogie je v Emilově příběhu trochu umocněna dobovou zálibou v uzavírání a následném plnění závazků.
Dar (zde nikoli coby Téměř dokonalý zločin)
Tento odkaz je již značně odskakující a zaslouží si vysvětlení. Film The Gift (doslovně přeloženo: dar) z roku 2000 v hlavních rolích s Cate Blanchettovou a Keenu Reevesem se totiž v našich kinech promítal pod názvem Téměř dokonalý zločin. Zda se u překladu titulu jednalo o zločin ve filmu nebo o zločin na filmu, nebylo ještě zcela přesně vyhodnoceno. Dokonce ani někteří elitní hodnotitelé na ČSFD, jejichž příspěvky jsou zhusta zločinem zcela dokonalým, nemají v této věci dosud zcela jasno. Je pravdou, že zločin je ve filmu přítomen explicitně, zatímco dar implicitně, ale zda je to dostačně vysvětlující pro tak kreativní překlad, toť otázka. V jiném filmu z přibližně stejné doby s názvem Pelíšky pronáší postava herce Bolka Polívky otázku vcelku podobnou té naší: "Bude to stačit, myslíš?"