nepříjemný stav od nejisté stísněnosti až po panický děs
-
Komunikace ve zdravotnictví
-
Nyní studovatKomunikace ve zdravotnictví
-
Nyní studovatKomunikace se zrakově postiženým pacientem
-
Nyní studovatKomunikace s pacienty s pohybovým postižením
-
Nyní studovatKomunikace se sluchově postiženým pacientem
-
•Specifika hlavních skupin - klasifikace osob se sluchovým postižením
-
•Komunikační systémy osob se sluchovým postižením
-
•10 obvyklých omylů o ohluchlých osobách
-
•Kompenzační pomůcky
-
•Video - nejčastější pojmy v českém znakovém jazyku (Beharková N., Neničková T., Tylová M., Máliková D., Dostálová V.)
-
•Otázky k ověření
-
-
Nyní studovatKomunikace s dospělým pacientem/klientem s narušenou komunikační schopností
-
Nyní studovatKomunikace s pacienty s psychickým onemocněním
-
Nyní studovatKomunikace s osobami s autismem
-
Nyní studovatKrizová intervence v akutně vzniklých situacích
-
Nyní studovatSoftskills a zásady komunikace v přednemocniční péči
-
Nyní studovatSpecifika komunikace z hlediska věku pacienta – vybrané skupiny – dětský pacient
-
Nyní studovatSpecifika komunikace z hlediska věku pacienta – vybrané skupiny – senior
-
Nyní studovatUmírání a smrt
-
Úzkostný pacient
Projevy úzkostného chování:
- vegetativní - tachykardie, palpitace, pocení, nauzea, závratě ... pacient vzbuzuje v okolí pocit zhoršení stavu za účelem získání si pozornosti
- psychosociální - tendence navázat kontakt, upoutat pozornost (zdravotníků, blízkých), získávat informace, vyžadování opakovaných informací, ujišťování se, nerozhodnost, odkládaní rozhodnutí
Úzkostní pacienti často do ordinace přináší složky plné zpráv z dřívějších lékařských vyšetření a zahrnou lékaře detailním popisem své zdravotní i rodinné anamnézy, znalostmi získanými z internetu a diskusních fór, případně stížnostmi na nevstřícnost lékařů, u kterých v minulosti byli. Linhartová (2007) radí u těchto pacientů pomalu prolistovat přinesenou dokumentaci, což může přinést větší přehled o zdravotním stavu, než pacientův “slovní vodopád”. Současně tím získá pacient pocit, že se jeho problému věnujete.
- klidný a vstřícný přístup, přirozená autorita zdravotníka
- vyhrazený čas a prostor (zajištění vhodného prostředí bez rušivých elementů)
- informace přesné, jednoznačné a srozumitelné. Úzkostným pacientům je dobré vše podrobně vysvětlit. Seznámení se se situací a průběhem vyšetření pomáhá úzkost zmírnit. Podrobné vysvětlení výsledků vyšetření v kontextu pacientova věku a zdravotního stavu a z nich vyplývající popis léčby zase pomáhá zvýšit jistotu a pocit bezpečí. Úzkosti často u těchto osob pramení ze strachu o život. I malé náznaky v lékařově chování si mohou vykládat tím nejpesimističtějším způsobem. Je proto důležité, aby jim lékař míru ohrožení plynoucí z diagnózy srozumitelně a citlivě přiblížil a popsal jim možnosti další léčby. Zacházení do detailů, sdělování informací, které s danou aktuální situací nesouvisí nesdělujeme (zvýšila by se úzkost a tenze pacienta).
V klinické praxi se může setkat také s doprovodem pacienta (rodiče, blízcí příbuzní), kteří vykazují známky úzkostného chování. Níže uvedené doporučení platí i v tomto případě.
LINHARTOVÁ, Věra. Praktická komunikace v medicíně: pro mediky,
lékaře a ošetřující personál. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1784-5.
-
Komunikace ve zdravotnictví
-
Nyní studovatKomunikace ve zdravotnictví
-
Nyní studovatKomunikace se zrakově postiženým pacientem
-
Nyní studovatKomunikace s pacienty s pohybovým postižením
-
Nyní studovatKomunikace se sluchově postiženým pacientem
-
•Specifika hlavních skupin - klasifikace osob se sluchovým postižením
-
•Komunikační systémy osob se sluchovým postižením
-
•10 obvyklých omylů o ohluchlých osobách
-
•Kompenzační pomůcky
-
•Video - nejčastější pojmy v českém znakovém jazyku (Beharková N., Neničková T., Tylová M., Máliková D., Dostálová V.)
-
•Otázky k ověření
-
-
Nyní studovatKomunikace s dospělým pacientem/klientem s narušenou komunikační schopností
-
Nyní studovatKomunikace s pacienty s psychickým onemocněním
-
Nyní studovatKomunikace s osobami s autismem
-
Nyní studovatKrizová intervence v akutně vzniklých situacích
-
Nyní studovatSoftskills a zásady komunikace v přednemocniční péči
-
Nyní studovatSpecifika komunikace z hlediska věku pacienta – vybrané skupiny – dětský pacient
-
Nyní studovatSpecifika komunikace z hlediska věku pacienta – vybrané skupiny – senior
-
Nyní studovatUmírání a smrt
-