Týden 9
Téma: etika u kyniků
Díogenés ze Sinópé - člověk pes, filozof a budižkničemu → interpretace kynismu u P. Sloterdijka in Kritik der zynischen Vernunft. Frankfurt a. M.: Suhrkamp 1983, díl I, česky Kritika cynického rozumu. Bratislava: Kalligram 2013, kap. Grécka filozofia drzosti: kynismus (s.154-162 - přečtěte si níže přiložený soubor); část 2. oddíl B. Kabinet cyniků 1. Diogenés zo Sinopy (s. 216-230);
Zdroje: Diogenes Laertius, Životy, názory a výroky proslulých filosofů. Pelhřimov: Nová tiskárna 1995; přečtěte si: kniha VI.,kap. 2. Diogenes - dostupné v digitální knihovně (po přihlášení via MU)
Teze: → estetika kynismu →asketismus a dobrovolná chudoba a jejich vztah ke svobodě a autarkii: vita simplex →existencialismus: riziko existence se podstupuje bděle a vesele→ typologie anekdotických příběhů o Diogénovi:
1) Alexandr Veliký: nepodplatitelnost a nezávislost ducha; svoboda versus přání, ambice, očekávání, vzpomínky a projekty (DL VI, 38; dovětek k mikro příběhu Alexandrem: DL VI, 32)
2) příběh s lampou a pantomimická filozofie - moralita jako služba společnosti - popíchnutí i terapie; kosmopolitní mudrc (DL VI, 41; verze příběhu: DL VI, 32)
3) soběstačnost, elementární obydlí jako nulový bod architektury, →habere ut non – mít, jakoby člověk neměl; připravenost na změnu osudu (mimimalizace potřeb - zmínka o myši: DL VI, 22; 37;)
4) anekdoty o necudném Diogénovi; →nepotlačovat ani nevyzdvihovat animalitu: nechat ji nerušeně plynout; vyhnout se zotročení systémem potřeb, který je předepsán socializovaným živočichům→s pomocí konvencí se nelze dohodnout na tom, zač se má člověk stydět, zvláště, když společnost vzbuzuje podezření, že spočívá na perverzích a nerozumnostech (téma →paracharatein to nomisma - dát starým mincím novou ražbou novou hodnotu - metaforicky: přehodnocení hodnot, DL VI, 20-21; 35) → lidé se stydí za nesprávné věci – za svoji physis, animální stránku, která je ve skutečnosti nevinná – a jsou lhostejní k vlastní nerozumné a nevzhledné životní praxi. ziskuchtivosti, nespravedlivosti, krutosti, marnivosti, zaujatosti a zaslepenosti; → interpretace role a podob sexuality a neskrytosti; (DL VI, 46, 69)
5) recepty kynické abstinence: Chválil ty, kteří se hodlají oženit a neožení se, ty kteří se hodlají vydat na cestu lodí a neodplují, ty, kteří se hodlají věnovat správě obce a obec nespravují, ty, kteří mají v úmyslu vychovávat děti a nevychovávají je, ty, kteří se chystají stýkat s mocnáři a nejdou k nim (DL, VI, 28-29) → kdo dokáže nekonat, nestane se přívěskem osamostatňujících se projektů; seberegulace a omezení aktivního jednání na přirozenou míru; (DL VI, 70-71) - cílem je uchování svobody.
Sloterdijk zdůrazňuje tři základní komponenty kynismu: →odpor ke vší nadměrnosti,→ touhu po rovnosti a bratrství všech lidí → kritiku zahalování a zneužívání lidské slabosti.
Díogenova smrt: DL VI, 76-79.
V textu Grécka filozofia drzosti: kynismus si povšimněte → gestická filozofie a pantomimický materialismus→filozof ztělesňuje vlastní učení: stát se médiem vlastní nauky, role neskrytosti→ odpor proti falešné hře diskurzů→produktivní drzost a její role: odhalování toho, co je skrýváno → výtky vůči idealismus → kynický existencialismus → mravnost a přirozenost → "nízká" teorie ve službě autarkie a svobody.
Zadání do semináře: z knihy VI Díogena Laertského si vyberte 2 kynické invektivy a vlastním slovy je interpretujte, napadnou-li vás při tom nějaké paralely, souvislosti, analogie, zaznamenejte je rovněž do seminární přípravy.