Podpora zdraví v osobním životě

Alkohol u dětí a mládeže

Alkohol u dětí a mládeže (prevence užívání alkoholu – techniky a metody (film ve výchově; příběh,..), současná situace u dětí a mládeže, specifika u mladistvých se zdravotním postižením). 

Historie

  • 8000 př. n. l. – medovina a víno z hroznů a datlí
  • 2000 př. N. l. – lékařské využití alkoholu
  • 15.století – počátky destilace
  • 18. století – počátek boje proti destilátům (za problematické bylo považováno pouze pití destilátů)
  • 1935 – Dr. Bob a Bill W. založili skupinu Anonymních alkoholiků 

Alkohol má mezi lidmi opravdu velmi dlouhou historii, ale jeho dopady na zdraví se začali řešit "nedávno". Zkuste se zamyslet, jaký vliv může mít tato tradice na dnešní vnímání užívání alkoholu?


Alkohol a závislost na něm 

  • ve společnosti tolerován, mnohdy bagatelizovány jeho dopady na zdraví jedince
  • hovoří se o něm, ale otázkou je jak (reklamy v TV, atp.)
  • děti jsou alkoholu vystavovány od útlého dětství => důležité preventivně působit od raného věku.
  • svými dopady však patří mezi nejrizikovější návykové látky

Proč je pro nás alkohol zajímavý? 

V mozku po požití alkoholu dochází k vylučování těchto neurotransmiterů:

  • GABA – po požití alkoholu dochází k zvýšení účinků inhibičních neurotransmiterů GABA ( => pomalý pohyb, nezřetelná řeč)
  • Glutamát – jakmile dojde k zvýšení produkce GABA, tak se mozek začne bránit a  snaží se zmírnit produkci GABA transmiteru
  • Dopamin – alkohol zvyšuje množství produkce dopaminu v mozku v centru odměn, vzniká tak pocit radosti, který pociťuje v první fázi intoxikace

Účinky alkoholu

Účinky alkoholu závisejí na: 

  • charakteristice konzumenta
  • množství alkoholu
  • rychlosti pití
  • okolnostech ve kterých pije

3 fáze opilosti

    • lehká 
      • u dětí do 0,5 promile, tj. do 0,5 g alkoholu na 1 kg krve
      • u dětí bývá toto stadium kratší než u dospělých
    • střední
      • u dětí  0,5-1 promile
    • těžká
      • u dětí nad 1 promile a dospělých nad 3


Typy konzumentů dle E.M. Jellineka

  • alfa
  • beta 
  • gama
  • delta
  • epsilon


Závislost na alkoholu

  • psychická 
  • fyzická

Stádia závislosti na alkoholu (dle Dianne Doyle Pita)

  • Před-alkoholické stádium (stádium počáteční) 
    • pití alkoholu je spojeno se společenskými událostmi
    • jedinec při pití pociťuje psychickou úlevu a vyhledává proto příležitosti, při kterých by se mohl napít
    • dochází tak k vytvoření vědomého propjení mezi alkoholem a psychickou úlevou (Centrum odměn)
    • alkohol je tak prostředkem k vyrovnání se se zátěží
    • trvá od několika měsíců až do dvou let (dle vývoje tolerance k pití)
  • Prodromální stádium (varovné stádium)
    • varovným znakem jsou "okénka" 
    • toto stádium může signalizovat nástup nemoci
    • alkohol je nutnost
    • pití je doprovázeno pocitiy viny z pití
    • jedinec už pije velké množství alkoholu, ale stále je jeho pití nenápadné
    • jedinec vyhledává příležitosti k pití x ale pije i tajně (což tají)
  • Rozhodující stádium
    • ztráta sebekontroly
    • alkoholik se dokáže rozhodnout, zdali bude pít nebo nebude x pokud se napije, tak není schopný ovlivnit množst ví
    • pití si odůvodňuje
    • snaží se zvládat své pití pomocí vnějších projevů (změna druhu alkoholu, mění způsob pití, zkouší abstinovat)
  • Chronické stádium
    • pije hned od rána a je opilý téměř každý den
    • pití potřebuje, aby vůbec fungoval (viditelné fyzické projevy abstinenčních příznaků)
    • jedinec má problémy v řešení každodenních situací
    • poškozené zdraví
    • snižuje se tolerance k alkoholu a opilost je vyvolána menším množstvím, než na začátku
    • dochází k morálnímu úpadku, jedinou hodnotou je alkohol


  • DOYLE PITA, D. Nezdravá závislost. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2000. 

Účinky alkoholu

  • v první fázi zlepšení nálady, hovornost, euforie, zvýšené sebevědomí, snížení zábran, zhoršení úsudku, někdy agrese
  • při vyšších dávkách nastupuje hlavní účinek alkoholu a tím je útlum – spojený s poruchou rovnováhy a zhoršení vidění, setřelá řeč, vrávoravá chůze, usínání a spavost, někdy také uvolnění svěračů, nevolnost, zvracení; poruchy chování s agresivitou a snížená pozornost mohou vést k riskantnímu chování s následnými úrazy
    • vyšší dávky hrozí utlumit dechová centra v mozku, který přestane dávat signál k dýchání – hrozí bezvědomí a smrt!
  • První pomoc: stabilizovaná poloha na boku, pomáhá se vyzvracet, podání živočišného uhlí

Dlouhodobé účinky a rizika:

  • poškození trávicího ústrojí, zejména jater – cirhóza, jícnové varixy, rakovina tlust.střeva, avitaminózy
  • poškození oběhového systému a zhoršení krvetvorby, anémie, porušení srážlivosti
  • psychické poškození: úzkosti, deprese, poruchy spánku a paměti, později úplná degradace osobnosti, alkoholická demence
  • impotence, u těhotných žen - fetální alkoholový syndrom dítěte
  • vznik silné fyzické a psychické závislosti, silný abstinenční syndrom ohrožující jedince na životě (metabolický rozvrat, křeče)

ZAJÍMAVÁ VIDEA


Děti a mladiství


Zamyslete se nad tím, proč je alkohol zajímavý pro děti a mladistvé? 

  • zkuste si říci pět důvodů proč jste jako děti, mladiství chtěli ochutnat alkohol
  • vzpomeňte si, zdali jste poprvé ochutnali alkohol s vrstevníky, nebo rodiči
  • Zamyslete se nad tím, co vede dospělé k tomu, že dávají ochutnat dětem a mladistvým alkohol? (alespoň pět důvodů). 
  • Podívejte se na video - a řekněte si, jak byste se zachovali vy? 

  • Pozn.: V rámci prevence, kterou jsem realizovala na školách,  se děti /první stupeň/ často zmiňovali o "dětském pivu". Když jsem detailněji zkoumala, co to je. Tak mnohé děti říkaly, že pily Frisco se svojí mámou, tetou, atp. Nebo jiná ochucená, ale alkoholická piva. Někteří pak hovořily i o nealkoholickém pivu, ale i to má určité množství alkoholu. A hlavně - svojí chutí připomíná klasické pivo. A moje otázka zní, proč učíme děti si zvykat na alkohol už jako malé? 

Děti, dospívající a alkohol

  • jediný bezpečný vzorec užívání pro děti je abstinence (alespoň do dospělosti)
  • první zkušenost nejčastěji zprostředkovaná rodiči
  • dospívající experimentují
    • rizikové je tzv. binge drinking - nárazové užití většího množství alkoholu (více jak 5 sklenic při jedné konzumaci)
    • pití bývá u dospívajících epizodické, nárazové
  • dětský organismus je vzhledem k vývojové nezralosti mnohem zranitelnější
    • vyšší pravděpodobnost onemocnění jater (nejsou schopny rychle odbourat škodlivé látky)

Předškolní věk

  • Děti jsou velmi zvídavé
  • Setkání s alkoholem je spíše zanedbání péče, nedostatečná pozornost při oslavách
  • Alkohol je pro ně velmi nebezpečný – účinný i při velmi malých dávkách

Mladší školní věk

  • Rozpačitý vztah k alkoholu (sladké likéry chutnají, tvrdý alkohol nikoliv)
  • Podmiňují se určité mechanismy (významná událost = konzumace alkoholu), které vidí u svých rodičů => jsou zpevňovány po celý život
  • Důležité je alkohol nenabízet a netolerovat

Starší školní věk

  • Propojení s obdobím dospíváním
  • Hledání vlastní identity + přibližování se dospělým
  • Větší počet experimentů s alkoholem
  • Podle posledních výzkumů alkoholem dospívající stále více vyplňují svůj volný čas

Škola a alkohol

  • Souhlasy rodičů s testováním POZOR!! – JE TO NEZÁKONNÉ. – podle §21 zákona č. 65/2017 (o ochraně zdraví před škodlivými účinky návykových látek)
  • Pedagogové nemají oprávnění testovat
  • Důležitá je prevence (škola, externista, rodičovské schůzky)
  • Spolupráce s rodiči
  • Pokud mám podezření na užití alkoholického nápoje – volat rodiče, RZS
  • Dlouhodobější problémy – spolupráce s rodiči, případně s OSPOD a dalšími organizacemi (PPP, SVP, Poradneská centra – např. SPR)

Děti v rodině alkoholika

  • odlišné dětství
  • ztrácí bezstarostnost
  • dospívají dříve
  • přejímají odpovědnost
  • starají se o mladší sourozence
  • neustálá nejistota
  • může řešit problémy podobným způsobem vs. resilience

Čtyři reakce dětí na závislost jednoho nebo obou rodičů

  • Rodinný hrdina (nejčastěji nejstarší sourozenec)
    • přebírá úkoly za problémového rodiče
    • v dospělosti může trpět pocity méněcennosti a pocitu zbytečnosti, často to mohou být workoholici
    • při léčbě je důležité se zaměřit na záležitosti, které odpovídají jeho věku
  • Ztracené dítě 
    • většinou uzavřené do sebe
    • obtížně komunikuje 
    • únik do fantazií
    • častěji dívky
  • Klaun 
    •  snaží se všechny rozveselit => odklon od problému
    • důležité je toto šaškování neposilovat
    • častěji dívky
  • Černá ovce 
    • upozorňují na sebe negativním chování => odvádění pozornosti od problémů dospělých 
    • neposilovat toto chování
    • stanovit hranice a posílit sebevědomí 

Často tyto děti můžete pozorovat ve třídách. Při preventivní práci je důležité brát v potaz to, že alkohol je opravdu návyková látka, která je v rodinách - tedy i v životech dětí přítomná téměř vždy. Téměř vždy znají děti, alespoň jednoho problémového pijana. Mnohdy je to někdo z blízkých. Často tuto situaci se snaží zamaskovat - odvádí pozornost jinam, odmítají se s vámi bavit - jsou na alkohl naštvaní (Pozn.: Holčička, 2. třída, malotřídní škola - nechtěla se se mnou při prevenci bavit (téma: alkohol). O přestávce za mnou přišla a říkala, že moc dobře ví, co je ten alkohol zač. Že její maminka pije a když pije, tak se musí se setrou zavírat v pokojíčku, aby jim neublížila. Už jednou se na ně pokusila vzít nůž.). 

Pozn.: Vlvi rodičů může být velký, ačkoliv nevědomý. Např. v  SVP jsem se setkala s jedním chlapcem (13 let, denní užívání alkoholu), jehož otec byl hrobníkem. Svého syna začal brát na výkopy hrobů cca od 10 let, otec u toho vždy popíjel alkohol. Synovi jej začal nabízet asi v 11 letech. Od té doby se zvyšovalo množství užívaného alkoholu u chlapce. S chlapcem se pracovalo po dobu pobytu, avšak jeho chutě na alkohol se nesnižovaly. Sám říkal, že až půjde z SVP, tak si s tátou zase dají. ... někdy je prevence a léčba dětí nastavena správně, celý tým odborníků může působit jak nejlépe může, ale vliv rodiny je velký a mnohdy je to "TO", co by se mělo řešit/léčit....a pak až (současně) dítě.


Prevence a léčba


Prevence

  • Od útlého věku
  • Využití příběhů, filmu ve výchově
  • Rodina
  • Škola
  • Komunita


TIP NA AKTIVITU S DĚTMI

Játra dětí a dospělých

DVĚ LAHVE (1,5 l A 0,5 l) naplníme vodou. Do každé dáme stejné množství tuže. Velká láhev se zabarví lehce (játra dospělého), malá láhev je většinou tmavá (játra dítěte). Poté můžeme s dětmi diskutovat proč se tomu tak děje. Jaktože je mezi nimi rozdíl. Zároveň pro ně není povídání o alkoholu tolik abstraktní.

Pozn.: vždy si to vyzkoušejte, než to ukážete dětem. 


Opilecké brýle

Děti si mohou vyzkoušet jaké to je být pod vlivem alkoholu. Často je to pro ně legrace, ale důležité je s nimi hovořit o tom, co by se s nimi mohlo stát, kdyby to byla reálná situace. Ideální je hovořit o tom ve vztahu k činnostem, které děti realizují. 


Léčba



DOKUMENTY ONLINE

Zajímavé články

Zdroje


  • CIKLOVÁ, K. Rizikové chování ve škole s vazbou na legislativní úpravu. Praha: EconomPress, 2017.
  • DOYLE PITA, D. Nezdravá závislost. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2000. 
  • KALINA, K. a kol. Klinická adiktologie. Praha: Grada Publishing, 2015.
  • MILLEROVÁ, G. Adiktologické poradenství. Praha: Galén, 2011.
  • NEŠPOR, K. Návykové chování a závislost. Praha: Portál, 2011.