Praxe k pedagogicko-psychologické diagnostice 2
Mgr. Veronika Najvarová, Ph.D.
Praxe k pedagogicko-psychologické diagnostice 2
Praxe pro prezenční studium

Praxe je souvislá, je plánována na týden 7. 4. – 11. 4. 2025. Praxi budete realizovat na škole své volby. Prosím využijte jiných škol než jsou školy fakultní (tam probíhají praxe jiných ročníků).

Při přijetí na praxi je třeba nechat si potvrdit Protokol o přijetí studenta na praxi (Protokol je jen pro vás, nikam jej nevkládáte). Při ukončení praxe je třeba spolu s provázejícím učitelem vyplnit Hodnocení praxe (po ukončení praxe vložíte do příslušné odevzdávárny).

Podrobné informace k praxi naleznete zde: https://www.ped.muni.cz/primped/pro-studenty/ucitelstvi-pro-prvni-stupen-zs/6-semestr

Pokud situace a ředitel dovolí, pokuste se zúčastnit zápisů žáků do 1. tříd, které jsou realizovány ve školách v dubnu.


Zadání seminární práce

Seminární práce bude mít povahu komplexní diagnostiky žáka BEZ podpůrných opatření úrovně 2 - 5 ve vybrané oblasti, bude zpracována tak, aby respektovala fáze diagnostického procesu (viz teorie minulého semestru). 

Pro zpracování seminární práce si nejprve zvolte téma. Na výběr máte tři oblasti:

  • diagnostika stylu učení žáka, 
  • diagnostika žáka s výukovými obtížemi (např. obtíže v psaném projevu, obtíže ve čtení, v oblasti matematiky, atd.), 
  • diagnostika žáka s výchovnými obtížemi (např. agresivní chování, pozornostní obtíže, snížená práceschopnost, obtíže v komunikaci se spolužáky nebo učitelem, atd.).
V seminární práci bude zapracován pohled učitele, diagnostika žáka, prostudovaná dokumentace, návrh opatření.

 Kritériem pro přijetí seminární práce jsou:

  • využití alespoň tří literárních zdrojů a vytvoření kritické syntézy získaných informací;
  • zpracování pohledu učitele (jak učitel vnímá vybraného žáka, jaké informace o něm má, jakým způsobem s ním pracuje), můžete s učitelem vést rozhovor, pozorovat jeho práci na praxi, či využít zápisky z praxí;
  • zpracování diagnostiky žáka (dle zvoleného tématu vyberete vhodné metody, provedete diagnostiku včetně analýzy potřeb žáka, získané informace budete analyzovat a vyhodnocovat, stanovíte diagnózu a navrhnete opatření, jak s žákem dále pracovat - doporučeně dle struktury PLPP), můžete využít materiály z portfolia, zápisky z náslechových praxí, metody ped. psy. diagnostiky;
  • v závěrech popíšete předpokládaný vývoj žáka, zhodnotíte kvalitu, silné a slabé stránky své diagnostické práce.

Zpracujte seminární práci na toto téma  v rozsahu cca 4 stran A4 (mimo příloh).

Vypracovanou seminární práci vložte do odevzdávárny předmětu IPPp45, respektive IPPk45.

Seminární práci je nutné odevzdat do 4. 5. 2024Seminární práce je předmětem vzájemného hodnocení studujícími. Vaši práci bude hodnotit Váš spolužák/spolužačka, vy budete poskytovat zpětnou vazbu někomu dalšímu. Buďte proto kolegiální :)


Studující na zahraniční stáži

Pro studující na zahraniční stáži platí stejné podmínky pro ukončení předmětu, tj.:

1) vypracování seminární práce;

2) ústní prezentace seminární práce v diskusi s vyučujícím.

Praxi mohou studující realizovat na zahraniční stáži. V takovém případě by rozsah praxe měl být alespoň 25 hodin přímé náslechové praxe.  Zaměření seminární práce pak může být buď na přímou diagnostiku vybraného dítěte, nebo na porovnání pojetí diagnostické činnosti v ČR a v zahraničí (další témata prosím konzultujte s dr. Najvarovou).

Praxi můžete splnit až po svém návratu do ČR. Zadání seminární práce je pak stejné, jako kdybyste na stáži nebyli.


Předchozí
Následující