Odpovědník se uzavírá vždy
pro semináře v liché týdny v úterý v 15.30 (pozor, platí i pro středeční skupinu v liché týdny!)
pro semináře v sudé týdny vždy ve středu v 13.30
bude doplněno
Odpovědník se uzavírá vždy
pro semináře v liché týdny v úterý v 15.30 (pozor, platí i pro středeční skupinu v liché týdny!)
pro semináře v sudé týdny vždy ve středu v 13.30
(Individuálně, odpovědi není potřeba nikam nahrávat či jinak odevzdávat, postačuje je mít připraveny na semináři)
Příklad I - změna jména a příjmení
Mikael O., Dr. h. c. je podnikatelem v „pojišťovnictví“, influencerem a youtuberem, který vešel ve známost zejména svým (dnes již zrušeným) kanálem "MikeJePán" na sociální síti YouTube. Zvažuje, že by si změnil své jméno a příjmení do tohoto tvaru, jelikož prostřednictvím pseudonymu "MikeJePán" vystupuje v právních vztazích i v soukromém životě a chtěl by jej využívat i v úředním styku.
1) Dotýká se změna jména či příjmení nějakých základních práv či právem chráněných zájmů?
2) Umožnili byste v případě Mikaela O. změnu (matričního) jména?
3) Umožnili byste v případě Mikaela O. změnu přímení?
Příklad II – předškolní vzdělávání
Rodiče Anna a Josef Pracovití požádali o přijetí svého čtyřletého syna Petra k předškolnímu vzdělávání. Ředitelka mateřské školy rozhodla o nepřijetí Petra k předškolnímu vzdělávání, a to z důvodu, že matka je na rodičovské dovolené s dalším dítětem a může proto zajišťovat i péči o Petra. Rodiče se rozhodli proti uvedenému rozhodnutí bránit před soudem, přičemž žalobu směřovali proti ředitelce mateřské školy.
1) Bylo nepřijetím dotčeno nějaké subjektivní právo?
2) Bylo by se možné bránit žalobou, tak jak učinili rodiče dle zadání?
3) Ředitelka ve vyjádření k žalobě uvedla, že zákon nestanovuje pro rozhodování o přijetí k předškolní docházce žádná kritéria, rozhodnutí tedy nemohlo být nezákonné. Je její úvaha správná?
4) Lišila by se nějak situace, pokud by Petrovi bylo pět let a rozhodnutí o nepřijetí k předškolnímu vzdělávání by bylo odůvodněno pouze kapacitními důvody?
Otázky
1) Seznamte se s rámcovým vzdělávacím programem pro gymnázia - co je jeho podstatou a jak byste jej právně kvalifikovali?
2) Jsou (právně) povinné domácí úkoly v rámci tzv. regionálního školství?
3) Je (právně) povinné řešení výše uvedených příkladů a otázek?