Průvodce začínajícího učitele

Úvodní informace

Celý e-learning je koncipován tak, aby propojoval teoretické znalosti s praktickými činnostmi. Cílem e-learningu je uvést vás do školní praxe a jejího fungování bez větších problémů. E-learningem vás bude provázet učitelka Dana, která vstupuje do nové školy. Dana nastupuje jako učitelka druhého stupně - českého jazyka a zeměpisu, chystá se učit na druhém stupni, převážně v šesté třídě, do budoucna by se chtěla stát třídní učitelkou. Škola, do které nastupuje (po dokončení svého studia), je škola střední velikosti v okresním městě. V okresním městě jsou ještě další podobně veliké základní školy.

Organizace KURZU

Na začátku semestru bude realizováno jedno POVINNÉ hybridní setkání (on-line a kontaktně současně), kdy budou vysvětleny všechny náležitosti kurzu, jeho zaměření a povinné milníky. Setkání proběhne dne 23.2.2024 v čase dle hlasování v Tudle

V druhé polovině semestru proběhne druhé POVINNÉ výhradně prezenční osobní diskuzní setkání (témata diskuzí podle interaktivní osnovy). Termín bude upřesněn na prvním setkání


Cíl kurzu

Kurz má za cíl seznámit začínající učitele a učitelky se situacemi, na které mohou na začátku své praxe narazit. Kurz provází studentky a studenty následujícími tématy: jak navázat vztah s ředitelem/ředitelkou a kolegy/kolegyněmi, jak najít svůj styl vzdělávání, jak poznat třídu, jak plánovat a poskytovat podpůrná opatření, jak spolupracovat se školním poradenským pracovištěm, asistentem/asistentkou pedagoga, jak poskytovat formativní zpětnou vazbu a hodnocení, a také jak pracovat s chováním žáků/žaček. Celý e-learning je koncipován tak, aby propojoval teoretické znalosti s praktickými činnostmi. Cílem e-learningu je tak uvést studenty a studentky do školní praxe a jejího fungování bez větších problémů.


Výstupy kurzu

Studenti/studentky budou po absolvování předmětu seznámeni/y s běžnými situacemi, na které mohou ve své začínající praxi narazit. Budou schopni/y se připravit na vstup do nové třídy a školy. Budou schopni/y využívat techniky pro práci se třídou v praxi. Osvojí si základní postupy spolupráce s asistentem pedagoga, zástupci školního poradenského pracoviště. Budou se orientovat v základních dokumentech, které se týkají práce se třídou a žákem/žákem s IVP. Budou schopni adekvátně reagovat na krizové momenty při práci se třídou a žákem.


Osnova

  • Seznámení se školou - s ředitelem/ředitelkou, učitelským kolektivem, školním poradenským pracovištěm a asistenty/asistentkami pedagoga.
    • Setkání s ředitelem/ředitelkou.
    • Seznámení a hledání partnerů/partnerek ve sborovně.
    • Setkání s asistentem/asistenty pedagoga.
    • Setkání se školským poradenským pracovištěm.
  • Seznámení s třídou.
    • Kdo jsou oni a kdo jsem já?
    • Takhle učím já a jak se učíte vy?
    • Plánování a poskytování podpůrných opatření prvního stupně.
  • Spolupráce se školním poradenským pracovištěm a asistenty/asistentkami pedagoga.
    • Spolupráce s kolegy/kolegyněmi.
    • Spolupráce s asistentem/asistentkou pedagoga.
    • Spolupráce se školním poradenským pracovištěm.
  • Každodenní práce ve třídě.
    • Poskytování formativní zpětné vazby.
    • Práce s chováním ve třídě.
    • Náročné situace ve třídě.


Literatura

  • https://bein.ped.muni.cz/ 
  • http://inkluze.upol.cz/ebooks/standard-pap/standard-pap.pdf 
  • www.podporainkluze.cz 
  • www.pbiscr.cz 
  • www.zapojmevsechny.cz 
  • Braun, R. (2014). Praktikum školní psychologie. 
  • Kolařík, M. (2019). Interakční psychologický výcvik. 
  • Mašát, V. (2012). Vybrané postupy sociální práce se skupinou. 
  • Starý, K., Laufková, V. (2016). Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál. 
  • Tannenbergerová, M. (2016). Průvodce školní inkluzí, aneb, Jak vypadá kvalitní základní škola současnosti? Praha: Wolters Kluwer. 
  • William, D., Leahy, S. (2016). Zavádění formativního hodnocení: praktické techniky pro základní a střední školy. Druhé revidované vydání. Praha: EDUkační LABoratoř, 
  • Vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, ve znění pozdějších předpisů


Výukové metody

Povinná účast na prvním setkání (organizace předmětu) a diskuzním setkání, dále samostatné studium lekcí, vypracovávání úkolů (podle příslušného zadání). Osobní účast na diskuzním setkání týkající se témat daných lekcí (co je důležitá informace, kterou si z lekce odnáším, případně jakékoliv nejasnosti), včetně reakce na kolegy či kolegyně.



Metody hodnocení

Kontrola vypracovaných zadání a kontrola aktivní účasti v diskusním fóru kurzu.

Pro absolvování předmětu je potřeba splnit 75 % zadaných úkolů v e-kurzu (tzn. odevzdat min. 9 vypracovaných úkolů do příslušných odevzdáváren) a aktivní účast v diskuzi.

Při zpracovávání úkolů se držte zadání - tedy, jedná se o prostředí školní třídy základní školy (ne družina či volnočasové zařízení, ani mateřská škola).

Cílem diskuzí je vzájemná reakce na prezentované příspěvky, názory.


Práce s kurzem

Celý kurz funguje v rámci informačního systému Masarykovy univerzity (IS MUNI). Úvodní strana e-learningu obsahuje odkaz na všechny kapitoly, po kliknutí na vybranou je možné pokračovat ve čtení kliknutím na následující v dolní části obrazovky. Nebo interaktivním proklikem na další podkapitolu. 

Po pravé straně se nachází menu, které umožňuje snadnější průchod jednotlivými kapitolami, podkapitolami a orientaci v celém e-kurzu.

Některé pojmy jsou vysvětleny ve slovníčku pojmů, kde je jejich detailnější popis/definice. V průběhu textu na něj najdete odkazy.

V textu jsou uvedeny různé úkoly ke zpracování nebo zamyšlení.