Co říkají obrazy? Čtení a tvorba vizuálních informací

10. Fotografie a kompozice

Vytvářet snímky je dnes jednodušší než kdy dřív. Kdy jste naposledy vytáhli váš mobil a vyfotili si například pěkný latte art na vaší kávě anebo rozkvetlý strom cestou domů? Možná jste nad procesem fotografování nikdy nehloubali a fotografie jsou pro vás funkčním zaznamenáním reality anebo je to pro vás naopak přirozené médium pro vyjádření uměleckého ducha. A možná je pro vás fotografie nutná součást školního a pracovního života. 

Ať tak či onak, fotografie se stala běžnou součástí naší každodennosti. Dostupnost možnosti fotografovat lze brát jako takovou superschopnost současné doby, kterou se můžeme učit efektivně využívat. 


Před tím, než zmáčknete spoušť 

Walter Skinner GIF. Autor: Giphy.Umělkyně Dalia Blauensteiner říká, že při malbě jsou zcela zásadní dvě věci: voda a vize. Možná vás napadá, že takové pravidlo nemá v této lekci co dělat, pohybujeme se přeci ve světě fotografie! Jenže to, co se Blauensteiner ve skutečnosti tímto pravidlem snaží vyjádřit, je, že pro tvorbu potřebujeme nejenom materii, ale zejména představu toho, co budeme tvořit. A tuto myšlenku si můžeme převzít prakticky do každé oblasti tvorby, fotografii nevyjímaje. Kde takovou vizi nalézt a hlavně - jak ji zformulovat? 

Pokud jste zrovna uviděli berušku na okenním parapetu a spěcháte ji vyfotit, může se zdát, že na komplikované vyjádření vize není čas a ani k tomu není důvod. Častěji ale při tvorbě fotografie máme nějaký záměr, nějaký cíl anebo nějakou zakázku.

Podívejte se na tři příklady doprovodných fotografií v různých kontextech, s různým záměrem výsledné atmosféry a v různé míře formality prostředí. Jak byste v těchto případech pojmenovali záměr a příběh fotografií vy?

Kontext

Událost Květinového swapu na Facebooku Článek na vzdělávacím portfoliu 
Webové stránky konference NASIV
FotografieFotografie k události rostlinného swapu na Facebooku. Autor: Květena.Digitální portfolio ve vzdělávání. Autorka: Anna Puchovská.Národní seminář informačního vzdělávání. Autor: KISK FF MU.
Prostředíneformálnísemiformálníformální 
Atmosféraživé, přátelské, prosluněnétvořivé, povzbuzující, metaforickéakademické, moderní, přívětivé


Co si promyslet?

Takové základní indicie o zamýšlené fotografii pak můžeme doplnit o další aspekty. Představte si, že chcete vytvořit fotografii, která by nalákala zákazníky do kavárny, ve které pracujete. To je tedy vaše zakázka. Dále se pak můžete ptát na požadovanou atmosféru, objekty na snímku a jejich počet, prostředí, barevnou paletu a jakékoliv další vizuální prvky. 

Čím konkrétněji si tyto otázky zodpovíte, tím jasnější základ pro tvorbu budete mít k dispozici. Neznamená to ovšem, že bychom vždy měli jejich zodpovídáním trávit hodiny času, už prvních pár nás může obvykle navést tím správným směrem. Vraťme se k našemu příkladu s kavárnou. Jak by taková definice tématu fotografie v tomto případě mohla vypadat? 

🏠 Jaké objekty anebo subjekty by na snímku měly být?Káva a čerstvý dort z aktuální nabídky.
✨ Jakou atmosféru by měl snímek mít?Měla by vystihovat barevný, živý podzim, který je stále přívětivý i pro sezení na zahrádce.
😍 Jak by měl snímek na recipienta působit?Pohodově, měl by v něm probudit chuť užít si chvilku klidu s dortem a kávičkou uprostřed rušného města. 
🪐 Jaké prostředí by měl snímek zobrazovat?Autentické prostředí naší kavárny, která se nachází v historickém centru města.
🎨 Jak by měl být snímek barevně laděný?Podzimní paleta ideálně teplých barev.
🔢 Kolik prvků by na snímku mělo být?Chceme dát prostor hlavně jídlu a kávě, nechceme přehršel dalších prvků. 
Na základě těchto úvah pak může vzniknout například tato fotografie: 


Podzimní zátiší v kavárně. Autorka: Šárka Matoušková.


Jaké zařízení zvolit?

Jak jsme si naznačili již v úvodu, fotografie se dnes netýká pouze profesionálních fotoaparátů. Kvalitní a účelné fotky pořídíme velmi snadno mobilním telefonem, který míváme často po ruce. To ovšem neznamená, že bychom měli na klasické digitální fotoaparáty a zrcadlovky zanevřít. Před tím, než se ale vrhnete do fotografování, zvažte své možnosti. 

Rychlý snímek v mobilu může velmi dobře posloužit jako fotografie na sociální sítě vašeho skautského oddílu. S větším a kvalitnějším snímkem, který budete chtít následně velkoformátově tisknout, vám zase dokáže pomoci zrcadlovka. Pár základních rozdílů, na které se vyplatí zaměřit, najdete v tabulce:

📷 Digitální fotoaparát, (bez)zrcadlovka
velikost souboruzpravidla menšízpravidla větší
rychlost využitíihnedpo přenosu do jiného zařízení a/nebo úpravě snímku
kvalita snímkuzpravidla nižšízpravidla vyšší
přirozená orientace snímkuna výškuna šířku
nastavení snímáníintuitivní, ovšem s omezenými možnostmikomplexní, ovšem vyžadující větší odbornost
formátJPG, HEIC RAW, JPG
hodí se prosociální sítě, drobné tiskovinyweby, plakáty


Kompozice

Když máte ujasněnou vizi a víte, co budete fotit, kde i čím, přichází chvíle, kdy do celého procesu tvorby vstupuje magický moment výběru správné kompozice. Kompozici můžeme popsat jako proces skládání a uspořádání prvků v díle, kterým je v našem případě fotografie. 

Cyklisté u Baltu. Autorka: Šárka Matoušková.

Pokud je kompozice vyvážená a funkční, lahodí více našemu oku, vede naši pozornost, působí klidně. Takového efektu lze dosáhnout například využitím pravidla třetin anebo zlatého řezu (podrobněji si je vysvětlíme níže). Fotografie cyklistů u moře využívá kompozice na střed a zároveň pravidla třetin, a proto působí klidně a uceleně.



Zákoutí v Piranu. Autorka: Šárka Matoušková.


Netradiční kompozici, která porušuje pravidla, ovšem také nemusíme zatracovat, jelikož v některých případech nám i nevyvážená kompozice může pomoci přivést pozornost recipienta tam, kam chceme. V případě fotografie zákoutí přímořského městečka se fotograf nedržel konkrétního pravidla, ale zachycený oblouk společně s barevným akcentem vede naši pozornost k těžišti snímku, které reprezentují žluté okenice. 



Pravidlo třetin

Obecné pravidlo fungující pro většinu snímků spočívá v pomyslném rozdělení obrazu na třetiny, ať už vertikálně, či horizontálně. Pak můžeme buďto každou třetinu vyplnit něčím jiným - jinou texturou, jinou barvou, jiným předmětem, anebo můžeme dosáhnout příjemného kontrastu využitím poměru 2:1 - například do jedné třetiny umístíme předmět a zbylé dvě vyplníme pozadím. 

Zátiší s ruční pumpou. Autorka: Šárka Matoušková.Bled. Autorka: Šárka Matoušková.

Alternativou třetinové kompozice může být kompozice pětinová, která je nejvíce využitelná pro fotografie krajiny. 


Zlatý řez

Pokud využijeme mřížku, která nám vznikne rozdělením snímku na třetiny, můžeme začít pracovat se zlatým řezem. Zlatý řez je způsob kompozice, který nalézáme i v přírodě, podle stejných poměrů bývají uspořádané listy kapradin, ulity hlemýžďů, šupiny šišek nebo části lidského těla. Díky tomu se jedná o kompozici, která je pro lidské oko velmi příjemná a přirozená. 

Zlatý řez. Autor: Skylum.

Z matematického hlediska se jedná o takové rozdělení, kdy poměr menší části ku větší je stejný jako poměr větší části ku celku. Pokud si ale s tímto matematickým vyjádřením nevíte úplně rady, nezoufejte. 

V praxi obvykle postačí pracovat s body, které nám vzniknout jako průsečíky přímek, které dělí obraz na zmiňované třetiny. Umisťováním hlavního motivu našeho snímku právě do těchto bodů (do středu Fibonacciho spirály) dosáhneme požadovaného důrazu. 


Jak to vypadá v praxi můžete prozkoumat skrze následující příklady:

Zátiší s hrnkem a knihami. Autorka: Šárka Matoušková.Zátiší s hrnkem a knihami, rozdělené podle třetin. Autorka: Šárka Matoušková.Zátiší s hrnkem a knihami, s vyznačeným zlatým řezem. Autorka: Šárka Matoušková.
Racek a ukazatel. Autorka: Šárka Matoušková.Racek a ukazatel, rozdělený podle třetin. Autorka: Šárka Matoušková.Racek a ukazatel, s vyznačeným zlatým řezem. Autorka: Šárka Matoušková.
Kočka. Autorka: Šárka Matoušková. Kočka, rozdělená podle třetin. Autorka: Šárka Matoušková.Kočka, s vyznačeným zlatým řezem. Autorka: Šárka Matoušková.

Příklad zlatého řezu. Autoři: Šimon Pikous, Jakub Hlíza, LŠF Liberec.

Pokud se vám nepodaří dosáhnout požadované kompozice přímo rovnou při tvorbě fotografie, ještě to nemusí nutně znamenat, že je vše ztraceno. Vytrénovaným okem dokážete "vytáhnout" třeba i zlatý řez z fotografie oříznutím při postprodukci, jako v následujícím příkladu snímku od agentury Reuters: 

S nalézáním zlatého řezu v již existujících fotografiích vám také mohou pomoci nástroje jako Golder Ratio Generator, který vám umožní promítnout Fibonacciho spirálu na jakékoliv pozadí. 



Cvaknout a hotovo?

Pořízením promyšleného snímku s perfektní kompozicí ale cesta k finální fotografii obvykle nekončí. Téměř vždy je vhodné snímek ještě upravit v některém z dostupných editorů jako to dělají i profesionálové. Ti většinou používají Adobe Photoshop, nicméně tento nástroj je placený, desktopový a pro základní úpravy fotografií možná zbytečně komplexní. Zkuste:

SnapseedSnapseed.Bezplatná mobilní aplikace, která má přibližně 30 různých funkcí úprav. Je velice intuitivní, přehledná a zvládne spoustu základních i pokročilejších úprav. Doporučujeme Křivky pro barevné vyladění, Štětec nebo Čištění pro lokální retuš, Otočení, Ořezání a Rozšíření pro úpravu formátu, nebo Vinětaci a Výběr pro dodání šmrncu konkrétním bodům na vaší fotografii. Snapseed také nabízí širokou paletu filtrů, které můžete různě vrstvit - ale s filtry doporučujeme zacházet spíše opatrně, aby vaše fotografie nepůsobila nechtěně kýčovitě.
HUJIHUJI.Alternativa fotoaparátu, která dodá vašim fotkám retro nádech jako z devadesátek. Automaticky upravuje barevnost vaší fotografie a přidá také pár módních nedokonalostí jako rozostření nebo světelné šmouhy. Pro každé stisknutí spouště generuje jiné efekty, někdy se tedy vyplatí vyfotit záběr víckrát a pak zhodnotit, která alternace se vám líbí nejvíce. Aplikací alternativních mobilních fotoaparátu je celá řada, prozkoumejte třeba tento přehled a vyberte podle svého gusta.
VSCO
VSCO.
Aplikace rozsahem funkcí obdobná k aplikaci Snapseed, poskytuje ovšem zajímavou možnost sdílení s ostatními tvůrci, čímž nabízí spoustu inspirace. Zvládá základní druhy úprav, korekci osvětlení, vyrovnání a zajímavá je především některými svými barevnými profily, které dokážou snímkům vdechnout duši analogu.
Adobe Lightroom 
Adobe Lightroom.
Je další nástroj z dílny Adobe. Slouží ke komplexnější úpravě fotografií a má svou mobilní verzi, která je na rozdíl od té desktopové, bezplatná. Vyplatí se jej využít, pokud chcete fotografie upravit a následně publikovat z mobilu, například na sociální sítě. Zvládne úpravu barev, korekci perspektivy a nabízí také zajímavé presety a profily, které lze na fotografie aplikovat. Navíc má zajímavé možnosti pro sdílení a organizaci fotografií (tagy, vlaječky, alba), což se vyplatí, pokud fotíte často a upravujete v mobilu větší množství fotografií.

Pokud vám z nějakého důvodu nevyhovuje editace v telefonu a chcete raději upravovat na desktopu, zkuste třeba Polarr,Pixlr,Fotor nebo další bezplatné editory vhodné jak pro začátečníky, tak pro pokročilé. Na internetu najdete velké množství návodů, které vás provedou prací v softwaru dle vaší volby. 

Konkrétní úpravy pak mohou být různě rozsáhlé, podle potřeby fotografie a také vašeho vkusu. Nicméně pamatujte na to, že smyslem úprav fotografií není proměna špatné fotky na dobrou, ale doladění dobré fotografie - neostré, useknuté či rozmazané záběry se ani nevyplatí upravovat. Pro úplný začátek doporučujeme tento krátký článek, který vás uvede do pojmů jako je expozice, sytost, úrovně či doostřování, nebo tento, který vám ukáže, jak si srovnat linie a vyvážit bílou. 


Pár tipů na závěr

💡 Vytvořte si vlastní databázi fotografického materiálu

Představte si, že pořádáte v knihovně akci s názvem Rande naslepo s knihou a potřebujete fotku pro událost na Facebooku. Princip akce je jednoduchý - knihy jsou zabalené do balícího papíru, na kterém je uvedena anotace anebo krátký úryvek příběhu. Tak, abyste skutečně "nesoudili knihu podle obalu". Možná tento koncept znáte, ale pokud jste s ním dosud nesetkali, může být poměrně obtížné představit si z pouhého textového popisu, o co jde. Zároveň jde o poměrně specifický motiv pro doplňující fotku, který v jen tak nějaké fotobance nenajdete. Jak byste v takovou chvíli uvažovali? 

Nejspíš vás napadá, že byste se pustili do tvorby doprovodné fotky sami a je to úplně v pořádku. Já jsem si ovšem v této situaci vzpomněla, že jsem podobnou akci viděla před pár lety na dovolené v zahraničí, kde jsem si tento zábavný nápad i fotila. Prošla jsem svůj archiv et voilà! Doprovodná fotka byla v několika vteřinách na světě!

Na tomto příběhu jsme si ukázali, že veškeré vaše povedené fotografické výtvory má smysl střádat, třídit a uchovávat (a to včetně snímků z dovolených 😉). Časem si tak můžete vybudovat takovou vlastní malou fotobanku a ušetřit si do budoucna čas i práci. 

Vědeli jste, že v Google Photos, iPhone Photos a dalších aplikacích pro ukládání fotografií môžete využívat funkci štítků? K vašim snímkům můžete přidat popis, který odkazuje k vyobrazenému objektu, nebo dokonce identifikuje vyobrazenou osobu. Můžete to být v lecčems svižnější a jednodušší, než organizování do alb v knihovně.


💡 Kraďte jako umělci a inspirujte se 

Nic z toho, co tvoříme již není zcela originální, vše jsou záměrné anebo přinejmenším podvědomé remixy anebo nové interpretace. Tak to hlásá Austin Kleon, kreativec, inspirátor a autor knihy Kraď jako umělec. Ať už s ním budete souhlasit anebo ne, pravda je, že inspirace na nás čeká všude. Sbírejte zajímavé scenerie, zastavujte se na ulici, když zahlédnete něco zajímavého, projděte si Pinterest anebo InstagramHledejte příběhy toho, jak tvoří jiní, například umělkyně a podnikatelka Magdálena Bohuslavová z autorské značky Looma:

                          


💡 Zapojte se do fotografické výzvy

Vytvořte si návyk. Pokud si chcete vybudovat fotografické sebevědomí, může být dobrým začátkem některá z fotografických výzev, které nalezete jako celosvětový projekt anebo v mnoha obdobách i jako kolující po internetu. Anebo se inspirujte jedním informačním vědcem a foťte po celý rok! 

PRO NADŠENCE


Čtěte |  pro základní aktuální vhled do tématu anebo eseje od Susan Sontag, pokud byste chtěli zkoumat roli fotografie ve společnosti

Sledujte | International Photography Awards a inspirujte se u profesionálů

Zapište si | DU2379 Úvod do praktické fotografie I, pokud potřebujete motivaci začít

AUTORKA




Bc. Šárka Matoušková

kreativní knihovnice | ambasadorka makerspaces v knihovnách

LinkedIn