Týden 3 - Emoce II.
V druhém týdnu s emocemi jsme se věnovali více pocitům samotným. Podívali jsme se na jejich evoluční význam (k čemuž je vytvořená samostatná podkapitola), na kognitivnější způsob práce s emocemi, a také jsme mluvili o tom, že většinu emocí jde kategorizovat do kříže, podle míry, kterou nabuzují (arousal) a jejich valence (příjemnosti). Někdy se přidává třetí dimenze - míra intenzity.
Toto dělení poprvé popsal . J. Russel ve svém článku:
Zároveň mají emoce jakožto jev částečně fyziologický určitou křivku průběhu. To prakticky znamená, že člověka dříve nebo později prožívaná emoce (zvláště ta prožívaná velmi intenzivně) opustí. (Což nevylučuje, že se za chvíli nemůže vrátit a člověk tak probrečí třeba celé odpoledne, jen nezvládne velmi intenzivně brečet 6 hodin v kuse.)
Krom toho, že se dá zaznačit průběh emoce v čase, dají se i emoce (nebo lépe řečeno emoční obsahy) podle času dělit. (Upozorňuji ale, že typů dělení podle času je více, v anglickém kontextu se slovo "afekt" používá spíše jako "emoce" a temperament není emoce. Prezentované dělení je tak syntéza více směrů by Radek, která upřednostňuje vzdělávací potenciál nad vědeckou exaktností.)
Expresí (krátký obličejový výraz) podle Paula Ekmanna se myslí často nevědomí a nechtěný výraz obličeje, který vyjadřuje určitou emoci. Například svraštěné obočí a stažené rty mohou vyjadřovat hněv, zatímco zvednuté obočí a úsměv mohou vyjadřovat radost.
Afekt se často používá jako synonymum pro emoce, ale v českém kontextu se jedná o krátkodobé emoční stavy vysoké intenzity. Například panický strach během nehody, či lidový "rapl".
Pocit / Emoce se někdy užívají synonymně, někdy je Emoce nadřazenou kategorií jednotlivých pocitům (jež někdy zase bývají chápány jako subjektivní prožitek, který vzniká v reakci na nějaký podnět). Pro nás je důležité vědět, že trvají v řádu vteřin až minut, jsou spojovány s fyziologií, subjektivním prožitkem a určitým chováním či výrazy.
Nálada je dlouhodobější emoční stav (hodiny - dny), který nemá tak vysokou intenzitu, ale jakoby podbarvuje všechny ostatní emoce.
City bývají chápany jako takový mix emoce a vztahové vazby. Například zášť vůči někomu, či láska nebo přátelství. Stejně jako nálady tvoří určitou bázi, rámec dalšího prožívání, ale zároveň jsou samostatným prožitkem. (Například ač mám svého kamaráda rád a cítím k němu náklonnost, mohu být hrozně naštvaný, že přišel pozdě, což ale na našem vztahu, mém citu k němu, nemusí nic měnit).
Temperament se pak týká určitých trvalých rysů naší osobnosti, které ovlivňují, jak vnímáme a reagujeme na určité situace. Vyjadřuje naši individuální tendenci emoce prožívat, a to jak z pohledu intenzity, lability (náchylnosti nechat se emocemi pohlcovat a vůbec je prožívat) tak i trvání.
Emoce ovšem nejsou jen fyziologickou reakcí, často obsahují i kognitivní zhodnocení (ať už vědomé či nevědomé), se kterým se dá pracovat a vysvětluje mimo jiné bistabilitu některých emočních zážitků ("překlikávání" emocí v jedné situaci - "To určitě dopadne hrozně".. "Ne on to zvládne".. "Ale co když to dopadne hrozně".. "Ne, on už zvládl i horší věci".. "Ale co když..."...)
A na úplný závěr D.Ú. a způsob práce s emocemi podle Aberta Ellise (ABC Teorie).
Teorie ABC emocí se skládá ze tří kroků:
A - Activating event (Aktivační událost): Tento krok se zaměřuje na identifikaci události, která spustila emocionální reakci. To může být například ztráta zaměstnání, konflikt v partnerském vztahu nebo stresující situace v práci.
B - Beliefs (Přesvědčení): V tomto kroku se hledá přesvědčení (kognitivní představa), která se objevila v reakci na aktivační událost. To mohou být iracionální myšlenky, jako například "musím být dokonalý", "nikdo mě nemá rád", "jsem k ničemu" nebo "nemohu se s tím vypořádat".
C - Consequences (Důsledky): V posledním kroku se zkoumají důsledky těchto iracionálních přesvědčení. To mohou být negativní emoce, jako je lítost, strach, úzkost nebo hněv či nežádoucí chování, jako je třeba izolace, tendence se podhodnovat atd.
No a jelikož jsou Přesvědčení představy, se kterými můžeme pracovat, ověřovat si je a měnit, přikládám na to malé cvičení.
Vyplňujte postupně po směru jízdy zleva doprava.