Školní chemické pokusy 2

Úvod, informace k obsahu předmětu, cílům a výstupům z učení předmětu pro PS i KS

Úvod

Chemické pokusy a zejména ty, které mají reálnou možnost být prováděny ve školním prostředí, jsou základem pro výuku chemie na ZŠ i SŠ. Jejich realizace má svá specifika, která si studující osvojí v rámci tohoto předmětu. Výsledkem praktických cvičení Školních chemických pokusů 2 je pak další rozšíření portfolia studujících školních chemických pokusů k různým probíraným tematickým celkům z chemie, jejíž výuka se tak stává osobitější, praktickou, efektivní a jistě i efektní a zajímavou.

Obsah předmětu:

V rámci cvičení studující rozšiřují již získané praktické dovednosti, didaktické a metodické vědomosti k vybraným experimentům ze třech tematických okruhů. První tematický okruh se týká experimentů vztahujících se opět k tématu Vody. Jelikož se jedná o téma velmi široké, vyskytuje se průběžně v několika cvičeních. Tentokrát je na téma pohlíženo prostřednictvím velmi jednoduchých experimentů, které jsou vhodné pro široký věkový rozptyl dětí od MŠ až po žáky na SŠ. Studující se učí, jak s pokusy pracovat a jak je interpretovat pro různé věkové skupiny dětí. Druhým okruhem jsou experimenty vztahující se k tématům "Chemie v domácnosti". Třetím okruhem jsou školní experimenty vztahující se  tématem Chemických pokusů širších kontextech (nebezpečí chemie kolem nás, chemických výpočtových úloh a námětů pro chemická praktika). Studující PS mají možnost díky výše uvedeným pokusům participovat na výuce pro studující 1. roč.  Učitelství pro MŠ a zde získávají jak zpětnou vazbu vyučující předmětu i  studujících Učitelství pro MŠ. Studující KS si vyberou experiment vhodný k probíranému učivu v rámci vlastní praxe, natočí tento pokus na video a provedou na cvičení na fakultě reflexi s vyučující v rámci závěrečného cvičení. Pokusy mohou též studující PS i KS využít pro výstupy v Didaktice chemie 2, kde je následně reflektují spolustudující i vyučující předmětu. 

Cíle předmětu:

Cvičení si klade za cíl:

- hlubší rozšíření a aplikace pohledu na jednoduché školní chemické pokusy jako na specifickou formu, metodu a prostředek výuky chemie;

- osvojení si techniky, didaktiky a metodiky jednoduchých školních pokusů a to pro různé věkové kategorie žáků popř. i dětí v MŠ; 

- osvojení si praktických dovedností k provádění reálných školních pokusů a to jak formou demonstrační i žákovskou, s využitím makro i semimikro techniky práce, promítací techniky, aj.;

- reálné představení jednoduchých školních experimentů v rámci cvičení pro studující 1. ročníku Učitelství pro MŠ nebo v rámci pedagogické praxe (videoreportáž z pokusu a reflexe) 

Výstupy z učení:

Studující PS i KS: 

- aplikuje teoretické i praktické dovednosti a návyky vztahující se k jednoduchým školním chemickým pokusům a jejich aplikace do výuky různých věkových skupin žáků;

- osvojí si dokonalé odborného a experimentálního zvládnutí školních chemických pokusů a jejich správné didaktické a metodické interpretace; 

- vyhledává a vytváří vlastní pokusy; 

- vytváří si komplexní pohled na možnosti využití školních chemických pokusů pro efektivní způsoby osvojování učiva chemie.