Teoretické koncepty sociální pedagogiky II

Co je to každodennost? Technizace každodennosti, sociální média a realita

Technika proměňuje naše základní představy o tom, co vytváří "normální" "každodennost". Cílem semináře je odpovědět především na dva základní okruhy problémů - jaký je význam každodennosti (obstarávání se x jistota x prostor pro kreativitu) a do jakých jejich oblastí vstupuje technika a technizace (komunikace, strutkurace času, rozhodování, zábava, sebeuchopení, ...).

-        Le Goff, J., Schmitt, J. C., & ...[et al.]. (2002). Encyklopedie středověku. Vyšehrad. (kapitoly práce, město, žena); celá encyklopedie je k dispozici na Uložto nebo v knihovnách.

-        Willson, M. (2017). Algorithms (and the) everydayInformation, Communication & Society20(1), 137–150.

-        Neyland, D. (2019). Introduction: Everyday Life and the Algorithm. In The Everyday Life of an Algorithm (pp. 1–20). Palgrave Pivot, Cham.

-        Heidegger, M. (2004). Věda, technika a zamyšlení. Oikoymenh. (první přednáška)

Spravedlnost a solidarita - samostudium z uvedených zdrojů

Toto téma nás zavádí ke klíčové otázce sociální pedagogiky a jejich východisek. Může si člověk pomoci sám? Je chudoba otázkou jeho nedostatečné snahy a zájmu? Měla by mu společnost pomáhat? Je možné vzdělávat i ty, co se vzdělávat nechtějí? Nebo s Finkem – jaké jsou hranice a možnosti vzdělávání a moci pedagoga? Specificky se zaměříme na novou formu chudoby, totiž chudobu informační abychom na ní názorně ilustrovali komplexnost fenoménu chudoby a jednotlivé strategie, postupy a možnosti, jak s ní pracovat.

-        Mareš P. & Sirovátka, T. (2006). Chudoba, deprivace, sociální vyloučení: nezaměstnaní a pracující chudíSociologický časopis/Czech Sociological Review42(4), 627-655.

-        Haider, J., & Bawden, D. (2007). Conceptions of “information poverty” in LIS: a discourse analysisJournal of Documentation.

-        Gibson, A. N., & Martin III, J. D. (2019). Re‐situating information poverty: Information marginalization and parents of individuals with disabilitiesJournal of the Association for Information Science and Technology70(5), 476-487.

-        Lingel, J., & Boyd, D. (2013Journal of the American Society for Information Science and Technology64(5), 981-991.

Klíčovou osobnostmi přednášky budou Foucault, který tvrdí, že stát se prostřednictvím svých institucí snaží ovládnout (disciplinovat) své občany. Sociální pedagogika se zde stává nástrojem moci a školy tábory vychovávajících k poslušnosti. Druhým průvodcem bude Freire a jeho přístup k pedagogice utlačovaných. U nás primárně postavenou nikoli v rovině útlaku společnosti korporacemi, ale spíše v rovině mocenských diskursů vůči konkrétním skupinám osob. Na úrovni základní škol například vůči Romům, na úrovni univerzity vůči ženám atp.

-        Lane, M. (2017). Reclaiming our queendom: Black feminist pedagogy and the identity formation of African American girlsEquity & Excellence in Education50(1), 13-24.

-        Herman, C., & Kirkup, G. (2017). Combining feminist pedagogy and transactional distance to create gender-sensitive technology-enhanced learningGender and Education29(6), 781-795.

-        Šiklová, J. (2013). Vyhoštěná smrt. Kalich. (dle vlastního výběru)

-        Šíp. R. (2019). Proč školství a jeho aktéři selhávají. Masarykova univerzita. (kapitoly k disciplinaci a moci)

-        Foucault. M. (2000). Dohlížet a trestat. (část dle vlastního výběru).