FAVK007 Prezervace filmu a audiovizuální archivy
Příprava na kolokvium
V rámci kolokvia dostane každý student 3 otázky:
- Otázku na povinnou literaturu (seznam níže). Otázka se bude týkat jednoho textu z povinné čítanky. Student by měl být schopen stručně text charakterizovat, eventuelně porovnat s jinými texty čítanky a rozpoznat souvislosti s obsahem přednášek a předmětem jako celkem.
- Otázku na obsah přednášek. Předpokládá se znalost přednášek alespoň tak, jak jsou k dispozici v prezentacích ve studijních materiálech.
- Otázku na zvolené téma. Student si vybere jedno z témat probíraných v přednášce (seznam výše), a bude jej prezentovat na základě doplňujících nepovinných textů nebo vlastní četby. U výběrové otázky se předpokládá hlubší znalost problematiky, než jak byla představena v přednášce.
Každá z otázek bude hodnocena body, přičemž maximální počet bodů za jednu otázku je 10. Aby student úspěšně absolvoval kolokvium, musí získat alespoň 20 z celkových 30 bodů.
Povinné texty ke kolokviu (čítanka):
Níže jsou odkazy pouze na PDF, která nejsou uvedena dříve v této osnově. PDF z Iluminace 3/2005 nevkládám, protože časopis je k dispozici v knihovně FAV, ústřední knihovně FF MU, v MZK.
- CHERCHI USAI, Paolo (2001), Silent Cinema. An Introduction. London: BFI, kapitoly 1, 3 a 4 (Raiders of the Lost Nitrate).
- Číslo 3/2005 časopisu Iluminace, konkrétně články:
- Giovanna FOSSATI: Od zrn k pixelům. Digitální technologie a filmový archiv. s. 5-19.
- Alexander HORWATH: Muzeum versus trh. s. 21-25.
- Pavel SKOPAL: Staré filmy, nové příběhy. Kontextualizace a kulturní zprostředkování hollywoodských filmů na DVD. s. 105-126.
- Nataša DRŮBKOVÁ-MEYEROVÁ - Nikolaj IZVOLOV: Kritická vydání filmů v digitálních formátech. s. 127-137.
- STREIBLE, Dan (2007): The Role of Orphan Films in the 21st Century Archive. Cinema Journal 46, č. 3, jaro 2007, s. 124-128.
- COHEN, Emily (2004): The Orphanista Manifesto: Orphan Films and the Politics of Reproduction. American Anthropologist 106, č. 4, s. 719-731.
- READ, Paul - Mark-Paul Meyer (2000): Restoration of motion picture film. Oxford: Butterworth-Heinemann, pouze s. 54-104.
- MCKERNAN, Luke (online), A Short History of Film Archiving. http://www.bufvc.ac.uk/publications/articles/Articles/historyarch.pdf, verifikováno 22. 10. 2007.
- MATUSZEWSKI, Boleslas (1993): Nový historický pramen. Iluminace č. 2, r. 1993.
- PRELINGER, Rick (2007): Archives and Access in the 21st Century. Cinema Journal 46, no. 3, s. 114-118.
- HORAK, Jan-Christopher (2006): Archiving, Preserving, Screening 16 mm. Cinema Journal 45, no.3, s. 112-118.
- BROWNLOW, Kevin (2004): Napoleon. pouze 1. kapitola.
- WALSH, David (2006): Do we need film? Journal of Film Preservation 72, s. 4-8.
- FISHER, William - Jacqueline Harlow (2006): Film and Media Studies and the Law of the DVD. Cinema Journal 45, no. 3, s. 118-124.
- FRANCIS, David (2006): From Parchment to Pictures to Pixels Balancing the Accounts: Ernest Lindgren and the National Film Archive,70 Years On. Journal of Film Preservation 71, s. 21-41.
- MEYER, Mark-Paul (2005): Traditional Film Projection in a Digital Age. Journal of Film Preservation 70, s. 15-18.
- SCHAEFER, Eric (2007): In Focus: The 21st Century Archive. Cinema Journal 46, no. 3, s. 109-114.
Témata pro výběrovou otázku:
Témata jsou relativně široká, proto se předpokládá, že si student vybere některou část, eventuelně příklad.
- Restaurační zásah na konkrétním filmu (k dispozici jsou dvě případové studie v knize Paul READ - Mark-Paul MEYER (2000), Restoration of Motion Picture film, v Ústřední knihovně FF nebo Kevin BROWNLOW (2004), Napoleon, tamtéž; student si může vybrat také některou jinou případovou studii, například v časopisu Journal of Film Preservation, k dispozici on-line na stránkách FIAF).
- Světové archivy (student si vybere některý archiv a seznámí se s materiály k němu na internetu - bude se snažit postihnout, v čem je daný archiv výjimečný).
- Terminologie prezervace ve filmových archivech (předpokládá se znalost nad rámec přednášky - např. z dříve doporučené literatury).
- Archivní vydání filmů na DVD (konkrétní příklad staršího filmu vydaného na DVD + přehled o možnostech DVD a uvedení kontextových informací k filmu).
- Digitální technologie v archivu (na příkladu některé ze základních činností - nejlépe v oblasti restaurování nebo zpřístupňování sbírek).
- Co je to film? A co je archiv? (úvaha, na základě prostudované literatury, o tom, do jaké míry ovlivňují možné definice filmu chápání filmového archivu a jeho poslání).
- Nitrátní film a jeho problematika (doporučuji knížku This Film Is Dangerous, k nalezení v ústřední knihovně FF MU).
Následující