Specializace 2e Oftalmopedie

Týden 5 - Bariéry a Facilitátory pro osoby se ZP, Pomůcky pro slabozraké / nevidomé

Úvod

V rámci této kapitoly si představíme nejvýznamnější bariréry pro osoby se zrakovým postižením.

Po prostudování materiálů si při vaší běžné cestě všímejte bariér - pokuste se některé zdokumentovat a navrhnout řešení. Uvažujte nad tím, které bariéry jsou z vašeho pohledu ty nejvýznamnější a tyto úvahy srovnejte s přiloženými dokumenty.

Politický problém

Inkluzívní vzdělávání se opírá o legislativní normy nadnárodního i národního charakteru

Inkluzívní trendy jsou prosazovány nadnárodními organizacemi, které hlídají stav demokracie a lidských práv ve společnosti (Inkluze nikoliv pouze ve smylu inkluze školní, ale i sociální.)

 

Důležití činitelé

Evropská unie - vnitřní normy

Organizace spojených národů

UNICEF

 

Národní úroveň

Listina základních práv a svobod (ústava ČR)

Školský zákon

Stavební zákon

Vyhlášky ministerstva práce a sociálních věcí

Vyhlášky ministerstva pro místní rozvoj

 

 

 

 

Společenský / kulturní problém

Tendence k inkluzi - tzn. též toleranci a ohleduplnosti, vychází také z kulturních, společenských a historicých východisek dané společenosti. V případě ČR jsou pak postoje bez pochyby ovlivněny nedávnou totalitní historií.

Problémem může být samotné vnímání lidí s postižením, kteří se odlišují od nějaké společností přijatelné normy - nevidí, neslyší, nechodí či vypadají odlišně ....

Východisko z tohoto může být vnímání každého jedince jako bytost, která je od druhého odlišná. Naučme se přijímat odlišnost jako jednu z charakteristických vlastností každého jedince.

 

Více naleznete v literatuře (dobrovolně):

ALLPORT, Gordon Willard. O povaze předsudků. Translated by Eduard Geissler. V českém jazyce vyd. 1. Praha: Prostor, 2004. 574 s. ISBN 80-7260-125-3.

Jinakost - postižení - kritika :společenské konstrukty nezpůsobilosti a hendikepu : antologie textů z oboru disability studies. Edited by Kateřina Kolářová. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2012. 581 s. ISBN 9788074190506.

Bariéry

Základní členění bariér

Bariéry rozdělujeme na MĚKKÉ A TVRDÉ (soft x hard)

 

Měkké bariéry:

Legislativa - místní, státní, mezinárodní

Postoje společnosti

Postoje odborníků

Veřejné mínění

Absence odhodlání ke změně dosavadní praxe

další ...

 

Tvrdé bariéry:

Neoznačené přechody pro chodce

Absence chodníků

Absence vodicích linií

Neoznačené prostředky hromadné dopravy

další...

Facilitátory

Úpravy veřejného prostoru:

umělá vodicí linie - navazuje na přirozenou vodicí linii a plní její funkci v místech, kde přirozená absentuje

Zdroj: www.braillnet.cz

 

signální pás - navádí přes přechod pro chodce, navazuje na vodicí linii

Zdroj: www.project-athena.cz

varovný pás - označuje nebezpečný úsek - přechod mezi chodníkem a vozovkou

Zdroj: tvstav.cz

orientační bod - tvrvalý bod na trase, spojuje jednotlivé úseky trasy

 

orientační znak - nestálý typický znak na trase - šum stromů, hluk silnice, vůně pekárny, atd.

 

 

Další úpravy

kontrastní prvky na skleněných a splývajících plochách

Zdroj: home.tiscali.cz

 

kontrastní vodicí linie

Zdroj: M. Vrubel - vlastní archiv

reliéfní plány složitých míst

Zdroj: M. Vrubel - vlastní archiv (náměstí)

 

Zdroj: M. Vrubel - vlastní archiv (nástupiště městské dopravy - Benátky)

 

alternativní úprava přechodu pro chodce - doplňkové určení směru (Jyväskylä, Finsko)

Zdroj: M. Vrubel - vlastní archiv 

 

popisky v Braillovu písmu

Zdroj: M. Vrubel - vlastní archiv

světelné vodicí linie

a další ...

 

Facilitátory v případě měkkých bariér:

Zařazení výuky k jinakosti

Etická výchova

Popularizační reportáže v médiích

Popularizační články

Inkluzívní vzdělávání jako odborný problém

Proinkluziví politika státu

Rozvoj Dissability studies

 

Pomůcky

Klasifikace pomůcek:

  • Dle stupně postižení:
    • Pro nevidomé, typický
    • Pro slabozraké
    • Poruchy binokulárního vidění (JBV)

 

  • Dle účelu:
    • Kompenzace
    • Reedukace
    • Rehabilitace
    • Odstraňovaní bariér běžných dnů
  • Dle školních předmětů
  • Dle náročnosti zácviku (obtížné / neobtížné)

 

Neoptické pomůcky- Např. detektor hladiny, detektor barev Colorino, akustický vyhledávač předmětů, akustický maják pro výuku prostorové orientace, bílá hůl, vodicí pes ...

Zdroj: M. Vrubel - vlastní archiv (detektor hladiny)

 

Zdroj: M. Vrubel - vlastní archiv (detektor barev - Colorino)

 

Zdroj: M. Vrubel - vlastní archiv (akustický vyhledávač předmětů)

 

Zdroj: M. Vrubel - vlastní archiv (akustický maják pro výuku prostorové orientace)

 

  • Optické - Lupy mohou pomoci např. i při nakupování

Zdroj: M. Vrubel - vlastní archiv (Sokos, Finsko)

 

Práce s bílou holí

- chůze podél vodicí linie - pohyb s holí zhruba na šířku ramen + jištění vodicí linie

- chůze ze schodů - kontrola schodu - podrobná do kříže / v případě známého místa pouze orientační

- chůze do schodů - tužkové držení hole a kontrola schodu

- chůze podél umělé vodicí linie - přejíždění bílou holí po vodicím pásu a zároveň vykrývání oblouku v šířce ramen

Externí odkaz autorského video: http://www.youtube.com/watch?v=S7nDvsuQcCk&feature=youtu.be

Poklady pro přednášku