6. Teorie spotřebitelské volby
Cíl tématu
V této lekci byste se měli naučit
- jak rozpočtové omezení zobrazuje volby, které si může domácnost dovolit
- jak indiferenční křivky zobrazují preference domácnosti
- co určuje optimální volbu domácnosti
- jak domácnost zareaguje na změnu svého důchodu a cen
- jak rozložit dopad změny ceny na důchodový a substituční efekt
- jak teorii spotřebitelské volby použít ke zkoumání chování domácností
Metodické poznámky
V této lekci prozkoumáme, jak se domácnosti rozhodují při volbě mezi různými kombinacemi statků. To nám umožní blíže prozkoumat, jaké faktory a proč ovlivňují poptávku po spotřebních statcích a jaké faktory a proč ovlivňují nabídku výrobních faktorů.
V přednášce probereme některé věci poněkud přesněji, než jak jsou prezentovány v učebnici. Ke zkoušce by vám však mělo stačit (mírně zjednodušené) učebnicové podání.
Co studovat
Lekce je založena na kapitole 21 z Mankiwovy učebnice. Nastudujte si ji. V učebnici je chyba, viz errata.
Slides k přednáškám zde najdete v různých verzích: screen, print a handouts. Celá přednáška je nahraná ve Studium on-line (vyžaduje přihlášení; po přihlášení ťukněte na link znovu).
Příklady k procvičení na semináři najdete zde.
Magická škola ekonomie:
- interaktivní graf rozpočtového omezení,
- interaktivní graf optima spotřebitele u běžného statku a giffenova statku
- interaktivní graf rozkladu na důchodový a substituční efekt obecně (nyní nefunkční anglické alternativy rozkladu na důchodový a substituční efekt)
- interaktivní graf rozhodování o nabídce práce a alternativní graf
- interaktivní graf rozhodování o úsporách
Kromě povinné literatury doporučuji všem také následující čtení / poslech:
- NPR Planet Money: "Why We Work So Much" (24. 7. 2015, mp3). Slavný ekonom John Maynard Keynes před mnoha lety předpovídal, že dnes budeme pracovat cca 15 hodin týdně. Proč neměl pravdu? Protože nejen důchodový, ale také substituční efekt (a možná i trocha psychologie).
- NPR Planet Money: "What Happens When You Just Give Money To Poor People?", mp3. Charitativní organizace narozdíl od ekonomů většinou nevěří, že lidé dokáží se svými penězi naložit rozumně. Polní experiment ale ukazuje, že se pletou (tedy ty chartiativní organizace).
Ekonomie ve vtipu
Spotřebitelská volba při dokonalých komplementech...
K procvičení
Český procvičovací test ke kapitole 21 je zde; anglický test ke kapitole 21 je zde.