Podmínky studia předmětu Hospodářská politika II.
1. PŘEDNÁŠEJÍCÍ & CVIČÍCÍ & HOST
Jitka Doležalová, Hana Lipovská, Jan Frait (ČNB)
___________________________________________________________
2. HARMONOGRAM STUDIA
PŘEDNÁŠKY
po 18. 9. - nemoc
po 25. 9. - Ekonomický růst a jeho determinanty
po 9. 10. - Redistribuce příjmů a příjmová nerovnost
po 23. 10. - Trh práce a změny ve struktuře zaměstnanosti
po 6. 11. - Fiskální politika a její nekonvenční pojetí po Velké recesi
po 20. 11. - Monetární politika a její nekonvenční pojetí po Velké recesi
po 4. 12. - Makroprudenční hospodářská politika a její nástroje (host ČNB)
SEMINÁŘE
po 2. 10. & čt 5. 10 - Ekonomický růst a jeho determinanty
po 16. 10. & čt 12. 10. - Redistribuce příjmů a příjmová nerovnost
po 30. 10. & čt 26. 10. - Trh práce a změny ve struktuře zaměstnanosti
po 13. 11. & čt 9. 11. - Fiskální politika a její nekonvenční pojetí po Velké recesi
po 27. 11. & čt 23. 11. - Monetární politika a její nekonvenční pojetí po Velké recesi
po 11. 12. & čt 7. 12. - Makroprudenční hospodářská politika a její nástroje
čt 14. 12. - Eseje - hodnocení a zpětná vazba - ZRUŠENO (pro zpětnou vazbu kontaktujte svého cvičícího)
Interaktivní osnovy s podklady k jednotlivým tématům budou otevřeny vždy od pátku týdne předcházejícího dané přednášce.
___________________________________________________________
3. STUDIJNÍ MATERIÁLY
POVINNÁ LITERATURA
Bénassy-Quéré, A., Coeuré, B., Jacquet, P., Pisani-Ferry (2010). Economic Policy. Theory and Practice. New York: Oxford University Press
DOPORUČENÁ LITERATURA
(i) Drazen, A. (2002). Political Economy in Macroeconomics. Princeton: Princeton University Press
(ii) Rojíček, M., Spěváček, V., Vejmělek, J., Zamrazilová, E. and Žďárek, V. (2016). Makroekonomická analýza. Teorie a praxe. Praha: Grada Publishing
Studijní materiály určené k nastudování pro jednotlivé přednášky a semináře jsou vždy uvedeny v příslušné interaktivní osnově!!!
___________________________________________________________
4. AUTOKOREKČNÍ CVIČENÍ
Práce studentů během semestru je hodnocena pomocí zpracování autokorekčních cvičení (AC). Odpovědníky k jednotlivým AC naleznou studenti v IS.
Harmonogram autokorekčních cvičení je uveden viz níže. Autokorekční cvičení se otevřou vždy tři dny před příslušnou přednáškou a uzavřou tři dny po posledním semináři na dané téma. Student může k odpovědníku přistupovat vícekrát, avšak otázky se budou v odpovědníku měnit. Časový limit pro vyhotovení AC není stanoven. Pro hodnocení AC vyplněných v řádném termínu se bere jako platný nejvyšší dosažený výsledek.
V každém odpovědníku příslušného AC je 20 otázek. Maximální počet bodů za AC odpovídá počtu otázek. Otázka může mít 1 - 4 správné odpovědi, kdy v součtu za otázku může student získat právě 1 bod. Za špatnou odpověď se strhává 0,25 bodu.
Příklad bodování otázek: otázka má 3 správné odpovědi ze 4 a student je všechny zahrhne správně, tj. 0,33+0,33+0,34 = 1
otázka má 3 správné odpovědi ze 4 a student zatrhne jednu správně, jednu špatně a další nezatrhne, tj. 0,33 - 0,25 = 0,08
Pokud student odhalí obsahovou chybu v některé z otázek, kterou vyučující vyhodnotí jako relevantní, může získat k celkovému hodnocení za dané AC +0,5 bodu.
Student musí vyplnit všech 6 AC ve stanovených termínech a získat z každého z nich alespoň 60 % bodů (tj. každé z AC je posuzováno samostatně). Pokud student nedosáhne u jedno z AC na 60 % bodů, má nárok na opravné AC. Pokud student nedosáhne 60 % bodů u více jak jednoho AC, nesplní požadavky pro udělení známky z předměnu MPE_HOP2.
Obsahem opravného AC bude učivo předmětu MPE_HOP2 za celý semestr. Opravné AC bude obsahovat 30 otázek, každá otázka bude v součtu odpovědí za 1 bod a student musí získat alespoň 60% bodů (tj. 18 bodů). Bez ohledu na to, jakého bodového hodnocení student dosáhne nad požadovaných 60 % bodů v opravném AC, jeho celkový počet bodů za AC vstupující do konečné známky z předměnu MPE_HOP2 bude 72 bodů. Opravné AC se uskuteční v posledním týdnu semestru a jeho přesný termín bude studentům včas sdělen.
Pokud bude mít student na poslední den otevření AC omluvenku, která bude vložena do ISu (v řádném termínu, který je Studijním oddělením vyžadován), bude mu vyučujícím otevřen odpovědník s AC v náhradním termínu.
K tomu, aby studentovi byla přidělena konečná známka z předměnu MPE_HOP2, musí splnit (6×12) = 72 bodů z AC.
HARMONOGRAM AUTOKOREKČNÍCH CVIČENÍ
po 18.9. - po 9. 10. - Ekonomický růst a jeho determinanty
pá 6. 10. - čt 19. 10. - Redistribuce příjmů a příjmová nerovnost
pá 20. 10. - čt 2. 11. - Trh práce a změny ve struktuře zaměstnanosti
pá 3. 11. - čt 16. 11. - Fiskální politika a její nekonvenční pojetí po Velké recesi
pá 17. 11. - čt 30. 11. - Monetární politika a její nekonvenční pojetí po Velké recesi
pá 1. 12. - čt 14. 12. - Makroprudenční hospodářská politika a její nástroje
Opravný termín pro AC se bude konat v pondělí 18. - úterý 19. prosince 2017.
_____________________________________________________
5. AKTIVITA NA SEMINÁŘÍCH
Studenti budou získávat za svoji aktivitu na seminářích bodové ohodnocení. Za jednoduchou odpověň 1 bod, standarní odpověď 3 body a za odpověď na těžkou/komplikovanou otázku 5 bodů. Body za jednotlivé semináře se budou sčítat a maximálně může student získat za semináře celkem 80 bodů (body se nenormují!). Bodové ohodnocení závisí ryze na posouzení cvičícího. Hodnocení aktivity bude vkládáno do příslušného poznámkového bloku v IS.
Za účast na seminářích student automaticky obdrží 1 bod. Na jeden ze seminářů se může nedostavit bez omluvenky. Při absenci větší než jeden seminář musí mít student vloženu omluvenku do ISu (v řádném termínu, který je Studijním oddělením vyžadován). Při dlouhodobé nemoci nebo zahraniční stáži bude aktivita na seminářích řešena vyučujícím na individuální úrovni.
Semináře MPE_HOP2 se konají každý sudý týden v po 9:20 (učebna P102) a lichý týden ve čt v 9:20 (učebna S314). Pokud studenti nebudou moci ze závažných důvodů navštívit svůj seminář, mohou přijít druhého ze seminárů, který se koná v daném lichém týdnu. Student bude hodnocen na náhradním semináři jako na svém vlastním.
____________________________________________________
6. ESEJ
Součástí celkového hodnocení z předměnu MPE_HOP2 bude získání bodového ohodnocení za esej. Esej bude vypracována studentem během semestru a vložena nejpozději v po 27.11. do příslušné složky v Isu (viz níže). Hodnocení esejí bude obsahem speciálního cvičení, které se bude konat ve čt 14. 12. v 9:20 v místnosti S314.
Esej bude vypracována na 2 normostrany, tj. 3 600 znaků včetně mezer. Esej bude napsána v českém nebo slovenském jazyce. Vložena bude do "Odevzdávárny" pod "Studijními materiály předmětu" a to konkrétně do složky určené buď pro pondělní nebo čtvrteční seminární skupinu. Možné plagiátorsví u eseje bude zkontrolováno systémem vejce-vejci. Při prokázání plagiátorství bude esej hodnocena známkou "F" a současně bude student hodnocen známkou "F" z předmětu MPE_HOP2 jako takového.
Hodnocení eseje se bude pohybovat v rozmezí 0 až 100 bodů.
JAKOU ESEJ CHCEME ČÍST?
(ii) Eseje vycházející z tématických okruhů probíraných během semestru na přednáškách a seminářích. Vybraný okruh bude aplikován na aktuální ekonomické, příp. politické dění!
(iii) Esej obsahující buď ekonomickou teorii nebo zjištění empirických studií, nejlépe však obojí.
(iv) Eseje obsahující citaci minimálně tří odborných článků, které se nevyskytují v seznamu literatury doporučené ke studiu.
JAK PSÁT ESEJ?
Doporučená struktura eseje by měla mít tuto podobu:
1. IDENTIFIKAČNÍ ÚDAJE
- jméno, příjmení, učo, seminární skupinu
2. ÚVOD
- úvodní věta vystihují kontext otázky, která bude v textu řešena; vysvělení proč je kladená otázka důležitá (buď v reálném světě nebo pro ekonomii jako vědu)
- odpověď na položenou otázku
- souhrn vašich argumentů podporujících odpověď; souhrn by měl rovněž pokrývat posloupnost jednotlivých odstavců eseje
3. HLAVNÍ TEXT
- zásadní je rozhodnutí podle jakého klíče budou jednotlivé odstavce hlavního textu řazeny - podle důležitosti, chronologicky, podle kauzalit; logika textu by měla být jasná a jednoduchá
- text musí stále směřovat k odpovědi na kladenou otázku; "balast", odbíhání od tématu, otevírá jiných otázek není žádoucí
- text musí být informačně nabitý; musí se opírat o jasně a stručně vymezenou teorii nebo závěry empirických studií; autor do textu vnáší vlastní postřehy a myšlenky reflektující aktuální dění
- z textu musí být jasně patrné vedení čtenáře; čtenář musí být schopen předvídat, jakou argumentaci autor nabídne v další větě, resp. evokuje-li věta v čtenáři otázku/nutnost zpřesnění výkladu/dalšího kroku v myšlenkové posloupnosti , autor ji skutečně v další větě nabízí
4. ZÁVĚR
- souhrn argumentů podporujících odpověď na kladenou otázku, ovšem jinými slovy než v Úvodu!; "jinými slovy" neznamená zaměnění slov synonymy!
- odpověň na kladenou otázku
- zdůraznění důležitosti kladené otázky pro ekonomii jako vědu, pro praktickou hospodářskou politiku nebo společnost
5. SEZNAM LITERATURY
- podle běžných standardů diplomových prací
Při snaze vyhovět doporučení struktuře eseje, mějte stále na mysli omezený rozsah požadovaného textu!!!
JAKÉ TÉMA SI MOHU VYBRAT?
a. Je současná vlna populismu hrozbou pro ekonomický růst v Evropě a USA (viz koncept inkluzivních a extraktivních institucí)?
b. Může být vyšší zdanění nejbohatších 10% obyvatel lékem proti zvyšování kapitálu na národním důchodu?
c. Šílený Max: Zběsilá cesta, Blade Runner 2049. Jaké ekonomické zákony opomíjí scénáristé scifi filmů, pokud nám líčí budoucí úpadek lidstva nebo dokonce jeho nahrazení umělou inteligencí?
d. Je skutečné možné nalézt všeobecně platnou optimální míru státního dluhu vůči HDP?
e. Proč Česká národní banka zvolila jako nástroj nekonvenční měnové politiky devizové intervence, nikoli kvantitativní uvolňování?
f. Jaká jsou rizika zavádění makroprudenční politiky?
Šťasnou ruku při výběru!
7. CELKOVÉ HODNOCENÍ
K získání známky z předmětu MPE_HOP2 musí student (i) v průběhu semestru vyplnit 6 AC alespoň na 60 % bodů (tj. 6×12 = 72 bodů); (ii) získat body za aktivitu na semináři maximálně ve výši 80 bodů; (iii) napsat esej s hodnocením alespoň na 60 bodů. Maximální počet bodů, který student může obdržet je tedy 120 bodů za AC, 80 bodů za aktivitu a 100 bodů za esej. Pro zisk hodnocení "E" musí student získat alespoň 60 % z celkového počtu bodů, tj. (300/100)×60 = 180 bodů. Student však musí mít bezpodmínečně:
(i) vyplněno 6 AC alespoň se získem 72 bodů
(ii) napsánu esej bez ohledu na součet zisku bodů z AC a aktivity na hodině.
CELKOVÉ HODNOCENÍ
- A: 276 - 300 bodů
- B: 252 - 275 bodů
- C: 228 - 251 bodů
- D: 204 - 227 bodů
- E: 180 - 203 bodů
- F: 0 - 179 bodů
____________________________________________________________
PŘEJEME VÁM HODNĚ ÚSPĚCHŮ PŘI ABSOLVOVÁNÍ PŘEDMĚTU MPE_HOP2!!!