- Paměťové myšlení – ve škole dost upřednostňované
- Porozumění
složitým myšlenkám – pochopit matematickou rovnici, smysl textu, naše myšlení
je pasivní
- Intuitivní myšlení (atlet, umělec
Kritické myšlení, kritický postoj nebo také kritičnost (z řeckého κριτικός/kritikos - schopnost rozhodnout či rozlišit, od κρίνω/krino - rozdělit) znamená schopnost nepodléhat prvnímu dojmu, obecnému mínění nebo naléhavosti nějakého sdělení, nepřebírat naivně tradované názory, nýbrž dokázat zaujmout odstup a vytvořit si vlastní názor na základě vědomostí a zkušeností jak vlastních, tak jiných důvěryhodných osob. Fakta zjistíme hned, ale měli bychom učit studenty pracovat s informacemi.
1. KM je myšlení nezávislé, samostatné. Každá osoba si vytváří své vlastní
názory, hodnoty a přesvědčení. Nikdo nemůže kriticky myslet za vás. Studenti a
žáci tudíž musejí pociťovat svobodu myslet za sebe samé, rozhodovat o složitých
otázkách, které se jich týkají. Kritické myšlení nemusí být nutně originální,
protože člověk může přijmout myšlenku nebo přesvědčení od druhé osoby a přitom
je pořád vnímat jako své vlastní. Ve větě ”Souhlasím s tebou” nalézáme
uspokojení a jistou sílu, a nepochybně se i kriticky myslící lidé dostávají do
souhlasu s jinými. Je ovšem naprosto podstatné, že každý se rozhoduje za sebe,
myslí za sebe. „Nezávislost myšlení je tedy první a možná nejdůležitější
vlastností kritického myšlení.“ ¨
2. Informace a informovanost jsou výchozím bodem kritického myšlení, ne
cílem. ”Nemůžeš přemýšlet s prázdnou hlavou.” Abychom mohli vést složité úvahy,
potřebujeme docela hodně ”surovin”, faktů, nápadů, textů, teorií či hypotéz,
dat, pojmů. Vůbec nechci tvrdit, že kritickým myšlením se má nahrazovat
tradiční učení se faktům, ale také nehodlám tvrdit, že by pouhé učení faktům
bylo dostatečné. Už velmi malé děti jsou schopny nezávislého, kritického
myšlení. KM je proces, který skutečně provádějí studenti a učitelé i vědci s
fakty, která se naučili. (tzn. o faktech přemýšlím, snažím se je chápat,
spojovat do souvislostí)
3. Kritické myšlení hledá a předkládá
otázky a problémy. Je nutné klást si otázky, učit se řešit problémy, být
zvědavý. Kritické myšlení začíná otázkami a problémy, které se mají řešit.
Zvědavost je totiž základní vlastnost života. Jsme zvyklí hledat ji spíš u
malých dětí v základní škole než u studentů na gymnáziu nebo na univerzitě, a
to je dost smutné znamení toho, jak pobyt ve školách působí na mysl mladého
člověka. Ale skutečné učení se na každé úrovni vyznačuje snahou řešit problémy
a odpovídat na otázky, které povstávají z žákova vlastního zajmu a z jeho
potřeb. Brazilský pedagog Paolo Freire tvrdí, že potřebujeme nahradit tradiční
vzdělávání, které nazývá ”bankovnické”, protože v něm učitel investuje, dělá
“úložky” do mysli studentů. Jeho náhradou má být vzdělávání v “stavění
problémů”, v němž se studenti potýkají s význačnými problémy světa kolem sebe.
Učitelova práce v přípravě hodin spočívá tedy v tom, aby zjistil, jaké problémy
studenti mají, a aby pomáhal žákům formulovat jejich vlastní problémy od
chvíle, kdy už jsou toho schopni.
4. Kritické myšlení hledá promyšlená zdůvodnění. KM učí umění argumentace a
klade důraz na používání rozumu pro složitá rozhodování o činech nebo o
hodnotách. Například Robert Ennis definuje kritické myšlení jako “rozumné
rozhodování o tom, co dělat a čemu věřit”. Kritičtí myslitelé si vytvářejí
vlastní řešení problémů a snášejí pro tato řešení dobré argumenty a přesvědčivé
důvody. Vědí, že existuje více než jedno řešení, a proto usilují, aby
prokázali, jakou logičností a praktičností vyniká to jejich řešení.
5. Kritické myšlení je myšlením ve společnosti. Myšlenky jsou ověřovány a
zdokonalovány tím, jak se o ně dělíme s ostatními. Filozofka Hanna Arendtová
říká: ”K dosažení výtečnosti je vždycky potřeba přítomnosti druhých lidí.” Když
diskutujeme, čteme, debatujeme, nesouhlasíme a také si užíváme předávání a
přijímání myšlenek, zapojujeme se do procesu, který prohlubuje a propracovává
naše vlastní postoje a názory. Učitelé kritického myšlení proto využívají mnoha
výukových strategií, kterými podněcují dialog a diskusi, také práci ve
skupinách, debaty a vůbec rozmanité způsoby zveřejňování psaných prací
studentů.
6. Psaní je pro kritické myšlení nejcennějším nástrojem. Psaní nutí studenta
být aktivní. Psaním se myšlení žáků stává viditelným a dostupným pro učitele.
Psaní je nezávislé myšlení a vyžaduje od autora, aby zapojoval své dosavadní
znalosti a vědění. Dobře napsaný text vždy usiluje o to, aby se něco vyřešilo a
aby se čtenáři dostalo odpovědí. Psaní je od podstaty věc společenská, protože
kdo píše, musí si vždy být vědom přítomnosti svého čtenáře. Psaní je pro žáky
náramně těžké, je to nejtěžší práce, kterou dostávají.
(Zkrácená verze přednášky, jejímž autorem je docent americké literatury na
Hope College v Hollandu ve státě Michigan v USA a lektor-dobrovolník pro
program RWCT v ČR a Arménii. Přednáška byla vyslovena na Letní škole RWCT v
Podlesí, 25. července 2000.)